Lorong itu sunyi, hanya dipenuhi bayang-bayang dari lampu jalan yang malap. Ash berdiri di situ, wajahnya tegang, menunggu Fakhri yang baru tiba. Fakhri melangkah mendekat, senyuman sinis di wajahnya sambil memandang Ash dengan mata yang penuh dendam.
“Kau fikir kau boleh halang aku selama-lamanya?” Fakhri menyindir. “Bunga bukan milik kau, Ash. Aku akan buat apa saja yang aku suka.”
Ash hanya diam, matanya menelusuri wajah Fakhri dengan pandangan tajam. Dia tahu betul siapa Fakhri dan tak sedikit pun gentar. Setelah beberapa saat, Ash melangkah mendekati Fakhri, sehingga jarak mereka cuma beberapa inci.
“Kau dengar sini baik-baik, Fakhri,” kata Ash perlahan, suaranya rendah tapi menggugat. “Kalau kau sentuh dia... kau mati. Aku tak main-main.”
Fakhri tertawa kecil, tapi ketegangan jelas terpamer di wajahnya. “Berani kau ugut aku? Kau fikir kau siapa?”
Ash mendekatkan lagi wajahnya pada Fakhri, matanya tajam menembus mata Fakhri. “Aku tak peduli siapa kau atau siapa yang berdiri belakang kau. Kalau kau cuba apa-apa pada Bunga, tak kira apa yang kau rancang... aku sendiri akan tamatkan cerita kau.”
Fakhri mengigit bibir, kelihatan tertekan walau cuba untuk menyembunyikan kegelisahan. Namun, dia memutuskan untuk berundur, sambil menghulurkan jari ke arah Ash. “Tunggu je, Ash. Kau tak akan dapat lindungi dia selama-lamanya.”
Setelah Fakhri pergi, Ash menarik nafas dalam, berusaha menenangkan debar amarahnya sebelum dia kembali ke kafe. Sesampainya di sana, dia duduk di tempat biasa, cuba memikirkan langkah seterusnya.
Namun, tak lama kemudian, muncul Amelia dengan senyuman yang penuh makna. Tanpa segan, dia melangkah ke arah Ash, wajahnya berseri-seri sambil mengetuk meja di hadapannya.
“Hai, Ash,” sapa Amelia dengan suara manja, pandangan matanya penuh godaan. “Lama kita tak jumpa, kan? Rindu pula.”
Ash hanya mendongak, wajahnya kekal kosong tanpa ekspresi minat. “Ada apa kau kat sini?”
"Oh, janganlah dingin sangat, "Amelia mengeluh manja sambil menarik kerusi, duduk di sebelahnya tanpa dijemput. " i cuma nak jumpa kawan lama."
Ash menghela nafas pendek, malas melayan kerenah Amelia yang jelas cuba mencari perhatian. Namun, walau dia tak berminat, dia tahu Amelia takkan mudah menyerah begitu saja.
Sementara itu...
Bunga melangkah ke kafe dengan hati berbunga-bunga. Tapi langkahnya tiba-tiba terhenti bila dia nampak Ash… dengan seorang perempuan lain yang tengah duduk dekat dia. Mata Bunga terbeliak sikit. ‘Amelia...’
Bunga diam-diam melangkah mundur, mencari meja yang sedikit tersembunyi tapi cukup untuk dia nampak semua yang berlaku. Dia pun duduk sambil menyorok separuh muka di balik menu.
‘Apa si gedik tu buat dekat buah hati aku?’ fikirnya, cemburu. Dia mula memerhatikan setiap pergerakan Ash dan Amelia macam ejen perisik.
Amelia ketawa kecil sambil menunduk dekat Ash, cuba berbisik sesuatu yang jelas penuh dengan nada menggoda. Bunga yang duduk di tempat persembunyiannya hanya menggeleng, sambil dalam hati bermonolog. ‘Ish, apa kau buat ni, Ash? Kau tak nampak ke mata gedik minah tu tu berkelip-kelip macam ada spotlight?’
Ash kelihatan tidak berminat, tapi Amelia nampaknya tak peduli langsung. Dia terus mencuba nak buat Ash perasan pada dia. Bunga, yang dah lama jadi ‘pengintip bebas tak bergaji’, merapatkan diri sambil berbisik sendiri, “Kau tengoklah nanti, Ash, kalau aku datang sana. Biar tau rasa sikit, biar kau sedar siapa sebenarnya ratu dalam hidup kau.”
Di sebalik perasaan cemburu, Bunga terhibur juga dengan aksinya yang seakan-akan dalam filem penyiasatan. Sesekali, bila ada pelayan yang lalu, dia cepat-cepat tunduk, seolah-olah takut identitinya terdedah.
Ash, tanpa menyedari dia sedang diperhatikan, tiba-tiba nampak kurang selesa. Dia menoleh kiri dan kanan, seakan dapat rasa ada seseorang yang tengok dia.
Bunga hampir terloncat bila mata mereka hampir bertembung. Cepat-cepat dia pura-pura selak menu, “Oh, saya tengah pilih makanan je ni…” bisiknya pada diri sendiri sambil pura-pura tak bersalah.
Ash yang tadi dah terasa tak selesa makin kuat rasa ada yang memerhati. Dengan pandangan yang lebih tajam, dia perhati sekeliling kafe. Seperti ada aura... familiar. 'Siapa pulak ni yang dok tenung aku?' bisik hatinya.
Dia berpaling dan... terkejut kecil. Betul-betul kat hujung sudut, di balik menu yang dipegang macam dinding kubu, dia nampak satu mata tengah mencuri pandang dari celah-celah. Dia tahu sangat siapa pemilik mata tu.
“Bunga?” gumam Ash perlahan, sedikit terhibur. Senyum jahat terukir di bibirnya. Mula-mula dia pura-pura tak perasan, nak mainkan sikit watak si “buah hati” yang tak tahu apa-apa. Tapi di dalam hati, Ash dah rasa semacam suka tengok Bunga dalam mode "pengintip cemburu".
Tanpa buang masa, dia bagi respons yang dia tahu akan buat Bunga panas hati sikit Ash pura-pura dekatkan diri pada Amelia sambil sengaja buat-buat dengar apa yang Amelia cakap, walaupun mindanya tak fokus langsung pada perempuan tu. Ash senyum sikit dan bagi gelak kecil.
Bunga yang kat belakang tu hampir jatuh rahang. “Oh, gitu ya, Ash? Gitu cara kau?” bisiknya dengan nada bengang tapi tak boleh buat apa-apa. Sambil dia perhatikan gerak-geri Ash dan Amelia, dia makin rasa meluap. “Kau ingat aku tak nampak kau buat muka senyum lebih tu? Oh, kita tengok siapa menang dalam game ni.”
Ash nampak ada pelayan yang lalu dekat Bunga. Dengan satu gerakan laju, dia panggil pelayan tu dan buat isyarat tangan kat Bunga.
Pelayan tu berjalan ke arah Bunga dengan satu gelas air sejuk dan letak depan dia. “Encik Ash pesan air ni untuk cik.”
Bunga yang separuh malu dan separuh tersipu tak tahu nak kata apa. Dia tengok kat Ash yang angkat gelas dia dari jauh, macam bagi isyarat ‘aku tahu kau kat situ’.
“Dah kau perhatikan aku sejak tadi, kenapa tak datang terus?” kata Ash perlahan-lahan, mata dia bersinar dengan rasa menang kecil.
Bunga pun, yang tak ada pilihan, kena bangun dan berdehem sikit, pura-pura cool walaupun mukanya dah berona merah. “Oh... Abang Ash... saya cuma... kebetulan nampak je. Tak ada niat nak perhatikan ke apa...”
Ash senyum makin lebar, “Oh ye ke? Tapi pelik, cara kau tengok dari tadi macam ejen perisik je. Ada apa-apa yang kau nak cakap ke, Bunga?”
Bunga diam kejap. Dalam hati, dia berdetik, “Ya Allah, minta simpang... malu gila aku hari ni.”
Sorry tukar-tukar tulisan
keyboard tu !Vote and comment :-
Bubyeeeeee !!
YOU ARE READING
𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐘𝐚𝐧𝐠 𝐓𝐚𝐤 𝐁𝐞𝐫𝐤𝐞𝐬𝐚𝐦𝐩𝐚𝐢𝐚𝐧
Romance#𝘼𝙎𝙃𝘽𝙐𝙉𝙂𝘼 ‹𝟹 ✦ 𝙃𝙀𝙍 𝙋𝙍𝙊𝙏𝙀𝘾𝙏𝙊𝙍 .𖥔 ݁ ˖ " Damn, buta ke? " - 𝘼𝙨𝙝 " Maaf encik, saya tak sengaja! " - 𝘽𝙪𝙣𝙜𝙖 𝘽𝙪𝙣𝙜𝙖 𝙩𝙞𝙙𝙖𝙠 𝙨𝙚𝙣𝙜𝙖𝙟𝙖 𝙩𝙚𝙧𝙡𝙖𝙣𝙜𝙜𝙖𝙧 𝙨𝙚𝙤𝙧𝙖𝙣𝙜 𝙟𝙚𝙟𝙖𝙠𝙖 𝙮𝙖𝙣𝙜 𝙩𝙞𝙣𝙜𝙜𝙞 𝙡𝙖𝙢𝙥...