BAB 20

11 2 2
                                    


MAMA tetap bertegas juga untuk mengadakan majlis perkahwinan along walaupun along tu dah boleh dikira sebagai pengantin basi.

Kata mama biarlah ada kenangan untuk mereka kenang dan ceritakan pada anak dan cucu mereka di kemudian hari. Akhirnya, along dan kak long akur dengan kehendak mama.

Aku pula risau sebab bimbang konco-konco Dragon Heist akan bertindak. Risiko bahaya akan tinggi sebab kehadiran orang ramai ke majlis perkahwinan ini.

Majlis persandingan ini gah dilaksanakan di salah satu hotel terkemuka di bandaraya Kuala Lumpur. Tetamu yang diundang lebih kurang seribu orang. Perkahwinan pewaris sulung Dato' Umar Uthfan!

Aku sudah bersiap sedia dari awal. Pengawal keselamatan aku sudah arahkan untuk bersiap sedia di muka pintu hotel. Bodyguard turut berada dalam majlis untuk memastikan tiada apa yang tidak diingini berlaku.

Pasangan mempelai tengah bersanding di atas pelaminan. Pertama kali aku rasa risau menghadiri majlis perkahwinan. Aku lihat mama tersenyum gembira dapat melaksanakan apa yang dia hajati. Papa pula ralit melayan kenalannya.

Hanya along yang tahu dan kami masih merahsiakan hingga ke hari ini. Kalau tidak, semestinya kami tak akan mampu melihat wajah mereka tersenyum bahagia seperti itu.

Hujung lengan baju melayu aku seperti ditarik seseorang. Aku menunduk ke bawah.

Qaseh!

Dia tersenyum simpul. Lengan baju melayu aku dihayunnya. Aku segera merendahkan diri menyamai ketinggian dia.

Mama semakin rapat dengan keluarga Ulfa. Majlis ni pun memang mama yang jemput mereka datang.

" Kenapa Qaseh kat sini? Mana mommy?"

Mata aku melilau mencari kelibat Ulfa.

Qaseh menudingkan jari ke suatu sudut. Aku nampak Ulfa tengah berborak dengan seorang lelaki. Amboi!!! Bukan main berborak sampai lupa pada anak sendiri. Aku tak pernah lihat lelaki itu. Lelaki itu berbaju warna sedondon sama dengan Ulfa.

" Mommy borak dengan siapa tu?" aku bertanya kepada Qaseh.

" Kawan mommy. Itu uncle doktor yang kerja sama-sama dengan mommy," kata Qaseh.

Aku memerhati mereka berdua dari jauh. Ulfa kelihatan serius bila bercakap dengan lelaki tu. Kadang-kadang aku melihat dia berkerut kening. Entah apa yang mereka borakkan. Kenapa lelaki itu boleh hadir ke majlis ini?

Qaseh dongakkan kepala memandang aku. Aku menyuruh Qaseh memanggil mommy dia.

" Qaseh pergi panggil mommy. Cakap dengan mommy, uncle panggil," aku memberi arahan pada Qaseh.

Qaseh mengangguk tanda faham. Kaki kecil itu berlari ke arah Ulfa. Ulfa menunduk dan Qaseh berbisik pada telinga Ulfa. Aku dari jauh tersenyum bila Ulfa meninggalkan lelaki tadi dan menuju ke arah aku bersama Qaseh.

" Jom kita pergi ambil gambar," pelawa aku pada Ulfa."

" Saya seganlah."

" Nak segan apanya. Jomlah!" Aku menarik hujung baju kurung Ulfa.

Terpaksa Ulfa bersaing dengan aku menuju ke pelamin. Qaseh aku dukung.

Kami ambil gambar bersama dengan along dan kak long. Seketika aku berbisik pada along.

" Angah nak bergambar dengan Ulfa je boleh tak?"

Along menyiku lengan aku. Menyampah agaknya dengan permintaan aku. Aku hanya tersenyum simpul.

Telefon bimbit aku hulur pada along. Alih-alih pengantin yang jadi tukang ambil gambar. Qaseh dah memuncung mulut sebab aku hanya nak bergambar dengan mommy dia je. Qaseh ni macam tak nak bershare dengan uncle pulak. Uncle pinjam mommy sekejap je.

The Loyal Hunter : Maleeq UqailWhere stories live. Discover now