Bussen kom så småningom och vi klev på. Vi satte oss längst bak. Jag satte mig längst in och tittade ut genom fönstret. Jag kände hur bussen började röra på sig och efter några stationer var vi framme igen. Vi gick tyst in i lägenheten och jag gick direkt in på mitt rum utan ett ord. Väl inne lät jag tårarna rinna. Jag gled ner på sängen och borrade ner mitt huvud i kudden. Jag vet inte hur länge jag låg där men tårarna verkade aldrig ta slut.
Dörren öppnades bakom mig. Jag hasade mig försiktigt upp. Jag stödde mig med armbågarna och lutade huvudet mot kudden. Omar satte sig på sängen och la sin hand på mitt ben. Jag la huvudet så att jag tittade in i väggen och kunde se Omar i ögonvrån. Han stirrade på mig medan mina tårar rann.
"Hur är det?" Frågade han och jag skakade på huvudet
"Hon blev mördad. Någon har mördat henne. Någon hade brutit sig in i vårt hus och skadat henne till döds. Någon...någon har skadat henne" grät jag hackigt fram. Omar strök sin hand över mitt ben i ett försök att lugna mig. Det gick inte.
"Lily. Det kommer bli bra. Har polisen sagt något mer?" Frågade Omar och jag vände mig mot väggen igen
"Jag gav de era telefonnummer. De ville kunna kontakta mina närmaste om information och sådant" sa jag och torkade bort en tår.
"Okej, jag får vänta på ett samtal då. Men du kom, vi kan göra något roligt för att få dig på andra tankar" sa Omar och jag skakade på huvudet
"Som vad?" Frågade jag men tvivlade på att jag orkade
"Som en kväll på stranden med killarna?" Sa Omar och jag skrattade lite svagt
"Visst" sa jag och han log stort
"När?" Frågade jag
"Nuuuuuuuuuu" ropade Omar medan han sprang glatt ut ur rummet och försvann. Jag skrattade lite svagt och reste mig upp och följde efter honom. Han stod och hoppade i vardagsrummet och försökte övertyga killarna att komma med.
"Kom igen!" Gnällde Omar och hoppade ännu högre. Killarna skrattade och gav varandra en blick och nickade sedan.
"Visst, vi följer med" sa Felix och Omar ställde dig med händerna i luften och jublade. Jag skrattade bakom honom och allas blickar vändes mot mig.
"Hur mår du?" Frågade Oscar och la huvudet på sne. Jag ryckte på axlarna och alla nickade
"Vi fick varsitt samtal ifrån polisstationen" sa Ogge och Omar tittade på honom med en konstig blick
"Fick ni det? Jag har inte fått något!" Sa han och slog ut med händerna. Precis då ringde hans mobil och alla skrattade. Han tog upp den och svarade. Han gick ut ur rummet så att man bara hörde små mummel av honom. Jag satte mig mellan Oscar och Felix.
"Ledsen för det där med din mamma" sa Felix och jag nickade
"Hur mycket berättade de?" Frågade jag tyst
"Att hon mördats och att de inte hittat mördaren än" svarade Ogge
"Okej" svarade jag och precis då kom Omar in. Vi reste oss upp och skakade av den obekväma stämningen. Vi tog våra grejor och efter en halvtimme var alla påväg till stranden.Vi la alla handdukar på sanden och alla satte sig samtidigt av någon anledning. Vi plockade fram lite mat vi hade med oss och alla började att ta för sig. Vi hade med oss 3 pizzor, Omar krävde det, och varsin dricka. Vi åt under tystnad med bara havet som lät.
"Så vad ska vi göra här?" Frågade Oscar efter en stund och tog ännu en bit pizza i munnen
"Badaaa!" ropade Omar och jag himlade med ögonen
"Det är för kallt!" Sa jag och han skrattade
"Nepp det är det inte" sa han
"Joo det är det" sa jag och vi började tjatade fram och tillbaka tills Omar lyfte upp mig och bar ut mig i vattnet. Jag såg killarna skratta framför mig när Omar slängde mig ner i vattnet. Med kläderna på. Såklart min favvotröja på. Och jag fick såklart en kallsup.
Jag hostade som en galning när jag kom upp ur vattnet. Omar skrattade tyst och när jag slutat hosta så sprang jag mot honom med öppen famn.
"Jag vill ha en kraaam" skrek jag och Omar sprang iväg skrattandes. Jag jagade honom runt stranden innan jag tacklade ner honom i sanden. Jag skrattade och kysste honom hårt och länge. Vi släppte för att få luft och bara tittade på varandra. Hans kinder var rödrosiga efter kyssen och hans ögon lite blanka. Wow, kyssen hade verkligen påverkat honom. Jag skrattade lite och klev av honom och började gå mot killarna igen. De skrattade som galningar och jag kunde inte annat än att flina. Jag satte mig på handduken och drog upp knäna och lyssnade på när killarna pratade. Omar kom och satte sig bredvid mig och la en arm om mina axlar. Han drog in mig så att jag kunde lägga mitt huvud på hans bröst och vi bara tittade ut över de lugna vattnet.