ERISA mengeluh apabila memandang dirinya di hadapan cermin. Darah berada di serata wajah dan rambutnya. Perlahan-lahan dia membuka pili air dan membasuh percikan darah itu. Baju yang kotor dibuang ke dalam tong sampah dan digantikan dengan pakaian baru yang diambil dari kelas tadi.
Balutan di telapak tangannya dibuka. Luka yang mula kering ditatap lama. Dia membasuh luka itu dan menghela nafas yang panjang. Matanya terkebil-kebil memandang pantulan dirinya di cermin.
Erisa menapak keluar setelah selesai membersihkan dirinya dari percikan-percikan darah yang berbau busuk dan hanyir itu. Dia menepuk perlahan bahu Alisa yang sedang duduk berteleku di suatu sudut dinding yang terpencil. Erisa menghulurkan pakaian yang bersih berserta dengan sehelai tuala kecil lalu menyuruh Alisa membersihkan dirinya.
Kucing hak milik pengetuanya meluru ke arah Erisa yang baru melabuhkan diri untuk duduk.
"Hmmm," Erisa memandang kucing itu dengan riak bosan. Dia mengeluh perlahan dan menyandarkan kepalanya di dinding.
"Tak silap aku, pengetua panggil kau Lilo kan?"
Tiada sahutan dari kucing itu.
"Okay how about i'll call you Jimbo instead??
"Meow,"
Erisa tersenyum kecil sambil mengusap kepala Jimbo. Namun senyuman itu mati apabila Alisa melangkah keluar dari tandas dengan wajah yang muram. Dia hanya mengeluh simpati dengan nasib Alisa.
Rania yang baru keluar dari bilik bacaan memerhati situasi dingin antara Erisa dan Alisa. Dengan pantas dia menapak ke arah Erisa yang leka bermain kucing.
"Oi Alis asal?" Bisik Rania.
"Nanti-nantilah aku cerita,"
"Eh mana boleh, aku berhak tahu tau!" Bentak gadis itu. Dia menjengah Alisa yang sedang bermain rambutnya.
"Berhak lah sangat," Erisa menjentik dahi Rania.
Tidak lama kemudian, Rania kembali berbicara "Weh Eris, kau tak rasa Alis tu lain macam ke?"
"Apa dia kau ni, dia okay lah.." Rengus Erisa.
"Mana ada okay, tu kau tengok tu. Macam orang bengang sakit jiwa je aku tengok dari tadi," Balas Rania.
Erisa mengalihkan pandangannya ke arah Alisa. Kembarnya itu sedang bercakap sendirian sambil memeluk lututnya erat. Erisa menyisir rambutnya ke belakang.
"Mana taknya, jantan kesayangan dia dah mati," Balas Erisa dengan nada perlahan.
Reaksi Rania agak terkejut. Dia merapati Erisa dengan segera. "Kau cakap apa ni?" Gesa gadis itu.
"Kau ni sembang lah, mana kau tahu?" Tanya Rania sekali lagi sambil merenung Erisa tajam.
"Dah aku sendiri nampak memanglah tahu,"
"Penipu, kau saja nak buat cerita kan?" Bentak Rania.
"Buat apa nak tipu,"
"Takkan Alis macam tu dari tadi?"
"Ya.."
"Kau memang betul-betul nampak ke?" Pertanyaan Rania membuatkan Erisa meramas rambutnya kasar.
YOU ARE READING
Lari
Horror✅ Best Achievement [#2 In Horror] [#1 In Zombi] ✅ Novaestar Best Horror Winner 2017 Sebuah kisah mengenai peperangan zombi yang diselitkan dengan kisah cinta yang tragis dan gampang. A/N : Author dia dah lupa macam mana nak sambung cerita. Tolong d...