Faiz hanya berdiam diri...
"mana pulaklah mamat ni nak bawak aku..."bisik hati Ecah
beberapa minit kemudian , Faiz memberhentikan langkahnya...die kemudiannya berpaling menghadap Ecah...nasib baik Ecah sempat brek kalau tidak memang free2 je Faiz dapat ciuman dari die..
"awak...kenapa kita datang sini?"tanya Ecah sambil membetul-betulkan tudungnya yang sudah herot-benggot akibat laju sangat berjalan tadi...kikiki
"sebenarnya...saya mintak maaf dengan awak hari tu sebab saya denda awak tanpa sebab..."terang Faiz
Ecah tercengang...
"so,hari tu saya tak datang lambatlah kan?..."tanya Ecah marah
Faiz tersenyum pahit...die tahu Ecah mesti marah
"Sorrylah Ecah...saya ade sebab buat awak macam tu"kata Faiz perlahan
Ecah memandang Faiz geram...kalau ikutkan hati nak je die ketuk kepala si Faiz tu..
"Nantilah saya fikirkan..."kata Ecah lalu berlalu pergi..geram betul die dengan si Faiz tu...sesuka hati je nak denda2 orang..tau lah pengawas
******************
"Ecah..kenapa muka muram je ni?"tanya Puan Zarina..risau pula die tengok anaknyaEcah hanya mengeleng-gelengkan kepalanya tanda takde apa2..
"Ada masalah dengan budak lelaki tadi ke?"tanya Puan Zarina kepada anaknya itu
Ecah terkejut...alamak macam mana ibu boleh kenal Faiz pulak ni...dengan spontan Ecah mengaru-garu kepalanya yang tidak gatal itu..
Puan Zarina tersenyum...macamlah die tidak kenal dengan budak lelaki yang berjumpa dengan Ecah tadi...
"Apa maksud ibu?"tanya Ecah tergagap-gagap...
"Die jumpa ibu tadi.."balas Puan Zarina mendatar
Hah!!!!! Ah sudah...
"Die jumpa ibu sebab nak mintak izin jumpa dengan Ecah..."kata Puan Zarina lagi..die tak nak anaknya itu fikir yang bukan2..
"Ohhhh..."lega Ecah dibuatnya...
Puan Zarina hanya tersenyum...bukannya die tak tau yang sebenarnya Ecah suka dekat budak lelaki tu...malu2 konon
*****************
Iphone 5 milik Ecah yang dihadiah oleh ibu berdering memainkan lagu The One Like You nyanyian Jessica Jung yang dijadikan ost drama Cyrano Agency
Ecah yang sedang tekun menyiapkan kerja sekolah segera mencapai telefon bimbitnya...tergopoh-gapah die menjawap panggilan tersebut...lantaklah siapa yang telefon die asalkan orang yang menelefon tu tidak menunggu lama di talian...
"Assalamualaikum..hello.." kata Ecah dahulu
"Waalaikumussalam...Ecah..."sambut suara itu di talian
Macam suara ibu su...
"Ah ye...ibu su ye...kenapa?"tanya Ecah..apahallah pulak makcik die sorang ni telefon malam2 ni..
"Aah..ibu su ni..mak kamu ade?bagi telefon dekat die kejap.."arah ibu su ..
Ecah apa lagi terkocoh-kocoh turun mendapatkan ibunya..boleh turun 1 kg kalau asyik lari macam ni..apalah yang ibu su nk bincang dengan ibu..telefon diberikan kepada Puan Zarina dengan selamat..
"Tu tak tak bukan nak sound ibu pasal ibu bercerailah tu...haih.."kata Ecah perlahan namun keras
Beberapa minit kemudian ,Ecah terdengar bunyi tapak kaki yang sedang menuju ke biliknya..pintu bilik Ecah dikuak perlahan..
"Ecah.."kata Puan Zarina lalu menghulurkan telefon bimbit Ecah kembali...Iphone 5 itu bertukar tangan..
"Ibu su cakap apa dengan ibu?"tanya Ecah..die memberanikan diri untuk bertanya..kuat pula rasa ingin tahu dalam hatinya itu..
"Tak de apa2.."kata Puan Zarina...wanita awal pertengahan tahun itu memandang sayu muka Ecah...kasihan Ecah ..
"Ibu jangan tipu...ibu su sound ibu pasal ayah kan..."kali ini Ecah bangun menghadap Puan Zarina..tangan Puan Zarina dipegang erat..
"Ibu mintak maaf Ecah...ibu mintak maaf...ibu gagal bagi kasih sayang yang sempurna untuk Ecah...ibu mintak maaf.."kata ibu dalam tangisnya...
"Ibu Ecah tak mintak kasih sayang yang sempurna dalam hidup Ecah...cukuplah ada kasih sayang dari ibu..dan Ecah akan sentiasa ada bersama dengan ibu...selama-lamanya"kata Ecah yang ikut menangis
Dia menangis buka kerana sedih ditinggal ayahnya tapi sedih ibunya diperlakukan sedemikian rupa..tegar benar ayahnya meniggalkan ibu yang sentiasa ade disisinya tatkala susah atau senang..
Malam itu Ecah tidur dengan Puan Zarina..ibunya itu masih belum hilang sedihnya lagi...tak apalah die temankan ibunya itu malam ni..lagipon esok tak sekolah dan Puan Zarina pun tak bekerja...bolehlah die bermanja -manja dengan ibunya itu..
*****************
"Assalamualaikum"sapa satu suara
Ecah hanya senyum...dengar suara pon dah tau suara Faiz.. nak pujuk lah tu...hehehe
Melihat reaksi daripada Ecah sebentar tadi menambahkan lagi rasa bersalah dihati Faiz...matilah die kalau Ecah betul2 marah dengannya..rambutnya ditarik kebelakang beberapa kali..
"Bro Faiz awat kalut sangat pepagi ni?"sapa Naim ceria..badannya lenggang lenggok menuju ke arah Faiz..dah serupa sotong pon ada..
Haih, dah mulalah loghat kedah + gedik die tu...langsung tak jaga imej sebagai pengawas..
Faiz menggelengkan kepalanya..
"Dah2..tak payah nak gedih pagi2 ni...menyampah aku tengok..eeee.."kata Faiz
Pelajar2 yang lalu disitu sudah tergelak dengan kelakuan Naim tadi...
"Eleh...gurau2 sikit pon tak boleh..tak happy betullah kau ni..so boring"kata Naim..kali ini dia membuat gaya kedua2 tangan diletakkan dibahu dan matanya melihat ke atas..
"Hahahhaha..."akhirnya tawa Faiz meletus juga...
"Abang Faiz..nah!"tegur seorang pelajar perempuan sambil menghulurkan sekeping kertas
Faiz tercengang...tiba2 je nak hulur2 kertas..
"Ada kakak form 5 bagi...die suruh abang Faiz baca.."kata pelajar perempuan itu lagi..die menganggak pelajar berempuan itu juniornya..
Faiz mengambil kertas itu..
"Okay..terima kasih.."kata Faiz kekok...first time kot dapat surat cinta..
"Sapa pulak bagi aku surat ni...tah2 Ecah...eh tak mungkin.."bisik hati Faiz
YOU ARE READING
"OH ENCIK SUAMI" [HOLD]
Romance"Adam.."kata Ika Ecah mengangkat mukanya memandang tepat ke mata Ecah...die mengangkatkan keningnya... "Are you sure, Ika?"tanya Ecah serius Ika mengeluh panjang...degil kawannya ni... "Yes...two hundred percent sure...."balas Ika "Die buat apa deka...