"Hei, buat apa sorang-sorang ni? Jom turun sarapan sekali "ajak Adam lalu duduk disebelah Ecah yang sedang baring.
Tiada riak diwajah Ecah. Sunyi seketika diantara mereka berdua.
"Tak nak sarapan?"tanya Adam lembut. Dia membelai kepala Ecah lembut. Tiada respon. Adam jadi hairan...selalunya Ecah tak suka Adam pegang-pegang dia. Kali ni lain pulak...
"Pergilah sarapan dulu. Kesian ibu dah tunggu"kata Ecah seraya menolak tangan Adam yang semakin lama menjalar-jalar dekat kepalanya itu.
Ecah masih lagi Ecah...haih
"Betul ni taknak sarapan sekali ? Kalau sarapan habis jangan marah"usik Adam
Ecah menjegilkan matanya. Berani betul mamat ni tak tinggalkan sarapn untuk dia.
"Suka hati lah"balas Ecah lalu memalingkan mukanya daripada pandangan Adam.
Adam tersentak. Kasar sangat ke gurauannya tadi? Haih, perempuan memang sukar untuk difahami.
"Asal sebenarnya ni? Cuba cerita" kata Adam lembut. Dia tahu isterinya itu ada masalah.
Ecah menggeleng.
"Mustahillah tak ada apa-apa. Cerita je lah...Ecah...Ecah...Ecah sayang...awak ceritalah" pujuk Adam sambil menarik-narik bantal peluk yang dipeluk Ecah.
"Jangan kacau boleh tak"balas Ecah
"Nak kacau jugak"kata Adam degil
Adam menarik bantal peluk dengan lebih kuat lagi. Dia tersenyum sendiri , gembira dapat bergurau dengan isterinya itu .
"Adam"
"Cerita dulu"
"Tak nak"
"Cerita"
"AD..."kata-kata Ecah tergendala apabila telefon bimbit milik Adam berbunyi.
"Kejap eah nak angkat call nanti citer tau...tau"kata Adam sebelum dia keluar dari bilik.
Ecah mengurut-urut kepalanya. Macam budak kecil Adam tu.
*******************
"Waalaikumussalam, abah. Sihat ,bah?"tanya Adam apabila suara abahnya kedengaran dalam telefon.
"Abah sihat. Ni Adam abah nak bagitau kamu, Nina dah balik."kata Encik Hafiz kegembiraan.
"Huh...biar betul , bah."tanya Adam terkejut
"Iye...kamu baliklah sini bawa Aishah sekali."pelawa Encik Hafiz
"Hah okay-okay nanti Adam sampai. Assalamualaikum"kata Adam menamatkan panggilan telefon.
Adam tersenyum kegembiraan. Dia bagaikan tak percaya. Alhamdulillah akhirnya Allah permudahkan segala dugaan yang menimpa mereka.
******************
"Abang...jauh termenung. Fikirkan apa je tu?"tanya Puan Zarina lembut
Encik Azman menolehkan kepalanya ke arah isterinya itu. Wajah isterinya itu tidak pernah berubah. Setiap hari senyumannya tidak pernah hilang.
"Aa..ba..ng"
"Abang kenapa?"tanya Puan Zarina mula risau
Encik Azman mula menitiskan airmatanya. Sayu.
"Mmm...aaaff"kata Encik Azman tersangkut-sangkut. Dadanya turun naik turun naik menahan sebak.
Puan Zarina turut menangis. Simpati dengan nasib suaminya itu.
YOU ARE READING
"OH ENCIK SUAMI" [HOLD]
Romance"Adam.."kata Ika Ecah mengangkat mukanya memandang tepat ke mata Ecah...die mengangkatkan keningnya... "Are you sure, Ika?"tanya Ecah serius Ika mengeluh panjang...degil kawannya ni... "Yes...two hundred percent sure...."balas Ika "Die buat apa deka...