"Macam mana Ecah setuju ?" Tanya Puan Zarina.
Ecah hanya mengangguk lemah.
"Baguslah kalau macam tu. Senang sikit kerja I cuma kena tambah rambu-rambu sikit je untuk anak U "kata Kathy a.k.a pereka fesyen terkenal katanya.
"Hmm...terima kasih lah ye Kathy." Kata Puan Zarina seraya tersenyum.
"So, next destination ?"tanya Ecah
Puan Zarina tahu benar dengan nada pertanyaan Ecah yang malas itu. Tak lain tak bukan penat lah tu. Memang susah betul kalau si Ecah ni lah.
"Next destination kita balik. Okayy ? Kesian ayah sorang-sorang dekat rumah tu. Dayana pon dah ngantuk je ibh tengok ni." Kata Puan Zarina.
Ecah hanya mengangguk tanda setuju.
*****************
Kringgg...kringg...kring...
ADOIII !!!!
Siapa pulaklah set jam malam-malam buta ni. Bising nye lahh. Ni tak lain tak bukan mesti kerja Dayana. Tak guna punya budak kecil. Tunggu kau !!! Ecah bingkas bangun dari katilnya menuju ke bilik Nina. Tujuan utamanya satu je , nak marah si Nina tu.
"Tak guna punya budak. Kau dajalkan aku eah. Tunggu kau aku belasah kau cukup-cukup. Hishhhhh..."Ecah mengepal penumbuk , geram.
Namun, langkah Ecah terhenti apabila dia berada di hadapan bilik ibu dan...'ayah'. Kebetulan, pintu bilik ibu memang tidak ditutup rapat. Mata Ecah dapat mengesan figura seorang perempuan yang bertelekung sedang berdoa di atas sejadah. Kemudian, matanya tertancap pula kepada sekujurtubuh yang terbaring dia atas katil.
Hatinya tiba-tiba luluh melihat keadaan ayahnya yang lupuh separuh badan itu. Di saat itu dia cepat-cepat beristighfar."MashaAllah. Apa yang aku nak buat ni. Astagfirullah. Ya Allah...Allahuakbar."Ecah mengurut lembut dadanya. Setelah itu dia balik semula ke dalam biliknya . Ecah mengambil wuduk dan melakukan solat sunat. Tenang sikit hatinya.
*************
"Fuhhh...penatnya." keluh Faddy. Peluh yang mengalir di dahinya di lap dengan sapu tangan 'good morning'
"Macam manalah nak kurus kalau jogging sikit dah mengah." Perli Ecah.
Faddy mencebik. Tau lah dia tu kurus tak payah lah nak perli-perli orang lain. Hurmmm...
"Whatever... by the way persiapan kahwin kau dah settle belum ?"tanya Faddy.
Ecah diam seperti sedang berfikir.
"Dalam 80 persen dah siap. Asal ? Nak tolong ke ?"tanya Ecah.
Faddy tersengih-sengih apabila mendengar perkataan 'tolong'. Faddy ni kalau bab-bab tolong-menolong memang pemalas sikit.
"Ala saje je nak tau kau punya persiapan macam mana. Kalau nak tolong tu sorry lah sikit , aku busy sikit lately ni. "Kata Faddy seraya tersengih macam kera sumbang.
Ecah mengeluh setelah mendengar jawapan Faddy. Dah agak dah jawapannya tu.
"Sokay, lah Fad. Kau datang majlis aku tolong makan pun dah cukup."balas Ecah.
"Eh, hujung minggu ni pergi kenduri rumah arwah Ika dengan Encik tunang ke ?"usik Faddy
Dengan selamba badaknya Ecah memukul bahu Faddy.
"Mana boleh keluar sesama. Aku ni darah manis. Minggu depan majlis nak langsung dah."balas Ecah tegas.
"Ala, jangan lah marah. Aku tanya je. Salah ke ?"
YOU ARE READING
"OH ENCIK SUAMI" [HOLD]
Romance"Adam.."kata Ika Ecah mengangkat mukanya memandang tepat ke mata Ecah...die mengangkatkan keningnya... "Are you sure, Ika?"tanya Ecah serius Ika mengeluh panjang...degil kawannya ni... "Yes...two hundred percent sure...."balas Ika "Die buat apa deka...