Lima

11.6K 430 15
                                    

Tasnim dan Rafiq makan di sebuah Restoran yang terkenal di situ.Mereka berdua sempat berborak-borak mengenai kehidupan masing-masing.Malam makin melabuhkan tirainya.Jarum jam berada tepat di pukul 10.

Setelah selesai makan mereka berdua terus pulang ke rumah.Di rumah,Mereka berdua solat isyak berjemaah di dalam bilik yang didiami oleh mereka berdua.

Setelah selesai solat,Rafiq menerima panggilan dari Firefly.

●Incoming call from FIREFLY

"Sah-sah nak suruh standby untuk someone!" Rafiq mengangkat panggilan itu.Dia berjalan kearah balkoni bilik untuk bersembang.Tasnim bergerak ke beg pakaiannya.Pakaian rutin bagi malamnya ialah baju satin.

Baju Satin berwarna hitam dicapainya.Baju itu tidaklah terlalu singkat kerana baju itu masih menutupi sebahagian betisnya namun baju itu mempunyai belahan tepi yang mampu menayangkan pahanya yang putih.

Rambut Tasnim disanggul.Dia berlalu ke bilik kosong yang diberikan oleh Rafiq.Dinding kosong itu diperhatikan olehnya.Pensil yang berada di tangan mula melorekan sesuatu yang bebas di dinding tersebut.

Setelah berpuas hati dengan apa yang dilukiskan,Beberapa jenis cat poster dicapainya.Warna itu diletakkan keatas palet dan berus disusukan diatas timbunan kotak-kotak kosong.

Tasnim memulakan kerjanya dengan mewarnakan di bahagian yang ditulis Rafiq Aydan dan Tasnim Andrisya.Tasnim mewarnakan tulisan itu dengan berhati-hati untuk mengelakkan muralnya dari comot.

Setelah selesai mewarnakan tulisan yang memakan masa hampir 30 minit,Tasnim beralih pula ke lukisan pemandangan di sebuah sawah padi.Jam tangan dikerling olehnya.Sudah pukul 11.05 p.m. rupanya.Tasnim meneruskan kerjanya.Sawah yang dilukis olehnya diwarnakan dengan teliti.Tasnim berfikiran bahawa suaminya telah tidur kerana keadaan didalam rumah itu sunyi

Masa berlalu dengan pantas dan tanpa disedari rupa-rupanya waktu sudah menunjukkan pukul 12 tengah malam.Kerja mewarna dihentikan.Mujur sahaja bilik itu dilengkapi dengan kipas kalau tidak pasti basah badannya.Bunyi kunci tidak diendahkan olehnya.

Tasnim berjalan ke hadapan kipas lalu dia membuka ikatan sanggulnya.Rambut yang berwarna hitam kemerah-merahan itu berterbangan.Warna rambutnya itu asli.Ini kerana keluarga di sebelah ibunya semua berambut sepertinya.

Pintu bilik itu terbuka.Wajah suaminya terpampang di hadapan bilik itu.Tasnim memandang suaminya.Suaminya yang berada didalam keadaan mamai itu terus segar.Wife beater yang berwarna hitam dipakai suaminya membuatkan dia kelihatan seksi.Rambut bedmess suaminya iti membuatkan dia lebih kacak.

Mata mereka bertentangan.Pandangan yang diberikan oleh Rafiq dapat dibaca oleh Tasnim.

Pintu bilik dan lampu yang tadinya terbuka kini ditutup.Dan pada tengah malam yang dingin itu bermulalah sesuatu yang baru bagi mereka berdua.

----

Tasnim bangun dari tidurnya kerana tekaknya haus.Bath robe berwarna peach dicapainya lalu dia bergerak ke dapur.Segelas air kosong diteguk dengan perlahan.Setelah selesai minum air dia tidak berasa mengantuk jadi dia berlegar-legar di ruangan dapur itu.Baru sahaja dia teringat akan niatnya kelmarin untuk membeli barangan dapur.

"Aku nak masak apa ni..Bahan bukan ada banyak sangat!"Omelnya sendirian.

Setin sardin dan roti dicapainya.Jam di dinding dapur dikerlingnya baru pukul 4:35 a.m.Dia menyediakan roti sardin buat sarapan.Oleh kerana hari ini merupakan hari dia bekerja jadi dia harus bangun awal untuk buat persediaan.

Pinggangnya terasa dirangkul oleh seseorang.Ciuman dipipi juga diterimanya.Tasnim menjadi malu.Apatah lagi bau pewangi million yang dipakai oleh 'tuan yang memeluknya' itu amat dikenali.

"Buat apa tu?"Soal Rafiq seraya melepaskan pelukan.Tasnim berpaling menghadap suaminya.

"Nothing.Just a simple breakfast for us.And why are you wearing complete uniform?"

Soal Tasnim terhadap suaminya.

"Standy by call,Babe..Ada pilot tu bini dia bersalin.Tu yang tak boleh datang.." Tasnim mengangguk tanda mengerti.Roti sardin itu disuapkan kedalam mulut suaminya kerana tidak mahu baju itu kotor dengan sos sardin.

"Mengajar ke hari ni?"Soal Rafiq.Tasnim mengangguk.

"Nak air tak?"Soal Tasnim.

Rafiq mengganguk seraya menghulurkan tangan untuk mencapai mug berwarna koko.Jam didapur ditoleh , Jarum jam sudah berada tepat di angka 6 . Rafiq tanpa membuang masa terus memeluk isternya itu dan terus melangkah turun ke gate utama kodominium mewah itu kerana ingin bersiap-sedia menantikan van syarikatnya.

Tasnim yang memerhatikan kekalutan suaminya itu tersenyum sendiri. Tasnim bergerak kehadapan dan bersalaman dengan suaminya.Sempat Rafiq menitipkan beberapa pesanan.Penerbangan domestik dari KLIA hingga Miri itu pasti memakan masa yang agak lama.

Apabila tiba sahaja van syarikat, Rafiq terus sahaja masuk kedalam van itu. Setelah memastikan bahawa Rafiq selamat berangkat , Tasnim memulakan rutin hidup bujangnya.

Baju kurung moden berwarna royal blue diseterika kemudiannya tudung berwarna baby blue dicapai dari bagasinya.Setelah pasti tiada kedutan yang tertinggal di kedua-dua pakaiannya itu , Tasnim masuk kedalam tandas dan terus sahaja mandi.

Selesai sahaja mandi, Tasnim mempersiakan dirininya.solekan natural menambahkan lagi seri wajahnya .

"Today,will be the day! Welcome back to Art world Tasnim Andrisya!"



Hey Mr.Pilot I Love You!Where stories live. Discover now