BAB 19

83 2 0
                                    

'Well, well party is over guys. Korang kena balik dah huhu.. aku nak rehat-rehat sat, next time aku jemput lagi" aku seperti menghalau mereka keluar haha, mana taknya banyak sangat main hari ni, makan jangan cakap lah, berpinggan pinggan aku makan hari ni. So memang aku teramat lah penatnya sekarang ni.

"See ya!" Serentak ketiga-tiga kawanku memgucapkan selamat tinggal sambil semuanya sudah get ready untuk fly.

Haih.. penatnya aku nak kemas semuanya ni. Boleh tak kalau aku suruh bibik baru mama kemaskan untuk aku? Haaa boleh je lah kan sebab aku ni anak diaorang. Dahlah, aku better tidur sekarang sebab esok will be a pack day for me.

YIN P.O.V

Eh, terbangun pulak aku. Jam baru pukul 4 , ni sebab mengigaukan Melysa lah ni aku terbangun. Astaghfirullah.. Haaa bukan main sedap Rahimi berdengkur sebelah aku ni. Haih.. masa yang ada ni lebih baiklah aku manfaatkan untuk solat tahajud. Aku nak memohon pada yang Maha Esa supaya semuanya dipermudahkan.

Amin ya rabbal al-amin. Waktu solat tahajud tadi aku sujud selama yang mungkin , aku berdoa pada Allah supaya Melysa tak diapa-apakan, aku berdoa supaya dia berubah, aku tahu dia sakit dan aku tak sanggup , aku tak sanggup nak menghadapi realiti yang aku bakal kehilangan dia.

Ya, aku memang dan sangat sangat cintakan dia. Sejak dari kecil lagi aku dah menaruh hati pada dia. Dan aku memeluk agama Islam sebab aku nak bimbing dia walau aku tahu dia dah cukup baik. Aku.. aku nak sangat melindungi dia..

Aku tak pernah lupa waktu kali pertama Mely datang bersama keluarganya untuk menghantar aku ke KLIA sewaktu aku dalam perjalanan untuk sambung belajar. Tiada siapa yang tahu betapa sedihnya hati dan perasaan ini kerana akan berpisah dengan Mely. Hanya Allah mengetahui betapa sedihnya dan betapa kerapnya air mata aku mengalir kerana terpaksa menahan rindu terhadap seorang gadis yang aku cintai.

Dan mengetahui tentang perkara yang berlaku terhadap Mely bukan saat untuk aku berdiam diri. Aku akan bantu Mely sampai semuanya selesai. Biarpun aku terpaksa menunggu Mely bertahun - tahun untuk menghabiskan rawatan psikologinya.

------------------
------------------

SubhanaAllah! Dah pukul 6 pagi rupanya, Allahu. Aku mengelamun sebegini lamanya Allahu Akhbar.

"Weyh, weyh bangun solat subuh" aku mengejutkan Rahimi yang masih lena tidur.

"Haaaaa ye ye, aku bangun" Rahimi mengesat air liur kering di bibir.

"Kau punya turn pulak jadi imam, semalam aku dah jadi"

"Ok Yin yang aku sayangi" balas Rahimi sambil menahan menguap.

"So, sekarang ni kita tunggu kawan kau sampai, reporters semalam masih ada but aku nak recommend kan supaya diaorang balik lah, aku tak nak Mely dan keluarga dia malu. Tapi kalau pihak polis nak stay sini sampai report kita dah selesai itu aku tak kisah. Yang penting biar reporters tu semua blah dulu"

"Alright, aku pun nak cadangkan macam tu semalam cuma aku nampak kau penat sangat so aku diam jelah. Ok, aku suruh diaorang balik "

Rahimi pantas turun ke tingkat bawah seperti yang diarahkan dan aku dapat dengar bunyi bising seperti tidak puas hati daripada sebilangan reporters yang ada kerana diaorang dah tunggu dari semalam sampai ke hari ini untuk rakam dan interview apa yang berlaku but end up diaorang semua kena balik.

Aku pantas turun ke bawah untuk explain apa yang berlaku. Bagi meredakan keadaan, aku memberi cadangan agar mereka semua berehat dahulu dia rumah masing- masing dan aku akan bagi call bila semuanya dah selesai. Fuh... selesai pun satu masalah.

Jam sudah menunjukkan pukul 8 pagi dan kawan Rahimi , Thomas iaitu pakar psikologi dan pakar sakit jiwa sudah sampai untuk turut membantu dalam kes Mely.

Sampai sahaja di bilik kami, Thomas terus mengeluarkan alatan-alatan khasnya dan beberapa helai kertas siasatan.

"Can i know what happened to this patient, Mely? " tanya Thomas pada aku.

"So far till this day, she killed two people but looking from her condition, she seems like she doesn't even know whats happening. So here i got a tape for last night recording and get ready to see it" aku pantas memasang tape yang dirakam semalam.

"Alright, great. Thanks Yin"

------------------
------------------

"Based on the tape, i finally recognize the disease that she have and that is MPD (Multi Personality Disoder) . This is a rare case in Malaysia because we usually don't have a lot of cases like this. And based on my observation, she tends to have more than 4 different personality and she have to be quarantine at the psychology center as fast as possible. She really needs a treatment as she already started to kill. It will be so dangerous for us to have her here. I will make a call at my center" Thomas lalu membuat panggilan di centernya untuk memaklumkan keadaan pesakitnya disini.

"How long  the treatment will be? And is it really going to cure her? " tanya aku dalam kerisauan yang teramat. Tak sanggup untuk aku melepaskan dia pergi terlalu lama.

"I cannot promise anything but so far we sucessfully cure all the patients there, don't worry it will take 2 to 3 years for the treatment. And her family can still visit her. And i will make a report later. We will take all the evidences and the report that you did for us to help Mely. "

"Thank you Thomas"

Rahimi yang dari tadi duduk di sebelah Thomas datang menepuk bahuku dan berbisik "Sabar bro".

Ketara sangat ke kerisauan aku terhadap Mely? Aku berjanji akan tunggu dia dan akan sama-sama rawat dia.

Aku mengambil masa yang ada ini untuk pergi ke bilik Mely dan aku minta Rahimi untuk turut bersama aku dan menunggu aku di luar pintu.

Aku pantas membuka bilik Mely dengan kunci yang diberikan oleh Auntie dan Uncle.

"Mely..? Abang Yin ni" aku memanggilnya dengan nada yang sederhana kuat kerana aku tidak kelihatan kelibatnya di bilik yang besar itu.

"Ya Abang" lembut Mely membalas panggilan aku. Mungkin ini perwatakannya yang sebenar.

"Abang ada benda nak cakap ni" aku memulakan bicara dengan tenang.

"Cakaplah"

"Abang cuma nak kata yang walau apa yang terjadi kat Mely pun abang akan tetap sayangkan Mely dan abang akan tunggu Mely"

"Apa abang cakap ni? Mely akan pergi ke mana-mana ke?"

Sewaktu itu Thomas dan Rahimi masuk ke dalam bilik bersama-sama dengan ibubapa Mely untuk memaklumkan tentang keadaan yang sebenar.

"Mely sayang, mely akan dirawat sekejap sahaja kat tempat Mr. Thomas. Jangan risau, semua orang kat sana baik-baik" pujuk ibu Mely.

"Mely sakit ke ma? Mely tak sakit lah! Mely normal! " jerit Mely sekuat hati dan Thomas dan Rahimi terus mengikat tangan Mely untuk mengelakkan sebarang perkara yang tidak diingini.

"Mely , ikut sahaja ye ke mana Thomas akan bawa Mely. Abang akan ada kat sana nanti. Abang akan jaga dan rawat Mely sama-sama" pujuk aku dengan deraian air mata di pipi.

Mungkin ini kesudahannya. Mungkin ini takdirnya. Tapi hingga ke akhirnya aku akan tetap menunggu.


HINGGA KE AKHIRNYAWhere stories live. Discover now