03

11.3K 444 10
                                    

Pintu bilik air ditutup. Rambut yang basah dilap dengan tuala yang disangkut dileher. Hidung merah ditenyeh dengan jari.

Selsema. Berendam dalam tab lama sangat. Maha lama.

"Hui penatnya." Adam menghempaskan tubuhnya diatas katil. Telefon ditepi katil. iPhone6s nya berbunyi menandakan chat whatapp masuk.

Haikal;
Dam, jamming tonight? Ajak bookworm tu sekali

Laju tangannya menekan skrin telefonnya.

Reply;
Malas ah. Penat. Nanti aku cakap dekat Akhmal.

Send.

Dengan langkah malasnya dia bangun dan menyusun langkah ke bilik abang kembarnya. Nik Adam Akhmal. Ya, dia adiknya. Nik Adam Ikhmal. "Mal, Haikal ajak jamming malam ni, ikut?" Terjengul wajah Adam dimuka pintu. Tanpa pelawa Adam masuk. Alah macam tak biasa pulak.

Akhmal menutup bukunya, cermin mata dilurut lalu diletak diatas meja. "Kau pergi ke?" Muka diraup sekejap. Mata dikelip dalam palm. Senak panas semua ada mata ni, dari tadi melenggak buku.

Adam duduk diatas katil abangnya baring. "Nope, penat ah. Aku nak rehat. Penat Bali aku pun belum habis." Akhmal hanya diam mendengar ulasan Adam, dia melangkah masuk kedalam bilik airnya."tengok ah. Tak sure, aku pun penat juga." Dicapai berus giginya. Ubat gigi dipicit sedikit. Gosok gigi.

"um." Tangannya kembali menyentuh skrin telefon dan menaip sesuatu. "kau penat buat apa ja." Hidung digaru, gatal.

"huh?" Kepala terjengul dipintu bilik air sambil tangan menggosok gigi.

"kau penat buat apa?" Adam tinggikan suaranya sedikit sebelum tangan membuka aplikasi Twitternya. Notification ditekan melihat laman burung biru itu.

"takda ah, cakap aku penat nak keluar." Kata Akhmal lepas berkumur dengan air dalam mug putih yang sedia ada dalam tandas.

"malas cakap malas lah, mangkuk." Adam berteriak diluar tandas hanya mengundang carutan kecil dari Akhmal.

Aku mangkuk. Kau mangkuk jamban.

"Oh ya Dam, pasal yang papa cakap tu. Kau setuju? Kau dah bagi kata putus belum?" Akhmal ambil pencuci muka Garnier Mennya dan dilumur ke muka.

"Tak habis-habis lagi ke dengan part tu. Kau 2 kali 5 dengan papa, duk ulang benda sama. Serabut lah aku!" Adam menarik bantal kecil Akhmal menutup muka.

"2 kali lima, sepuluh." jawab Akhmal bersahaja.

Langkah diorak keluar dari bilik air. Dia mengambil tempat di hujung katil. "Aku bukan apa. Yelah kalau bukan papa yang duk tekan kau pasal ni, siapa lagi? Mama? Kau rasa mama nak kalau bukan aku? Nak tunggu kak Mira aku rasa berjanggut." Adam menarik turun bantal kecil tadi.

"Wei bangang! Dah lah. Kepala aku serabut ni ha." Adam mengurut kepalanya perlahan.

Akhmal mengeluh. Nampaknya 'mangkuk jamban' lagi nazak dari 'mangkuk'. Ah aku benci orang panggil aku mangkuk!

Tapi aku lagi tak suka kalau orang panggil aku-

" Aku tidur sini malam ni eh, bookworm. Aaselamat malam-"

4 | Kahwin PT3 ✔Where stories live. Discover now