" sayang! ada apapa nak tolong ke? " Adam, kau bayang. Dari tangga, tak masuk kubu dapur lagi dia dah melaung.
Ee aku tengah pegang pisau ni?
" Ha lambat turun! Dah siap, dah siap semua. " Aku menekan tempat pijak kaki dekat tong sampah untuk dia buka tudung dia. Baik, macam keling ayat dia tapi hakikat dia, dia masih melayu. Warganegara.
" Ya Allah. Untung turun lambat sikit lagi, mesti dah siap terhidang atas meja, kan? " Adam menyengih. iPhone diletak dekat atas kaunter dapur.
Adam menapak ke sinki untuk basuh tangan. Dan sempat aku kirim salam untuk dia bilas daging kisar dekat tepi sinki tu sekali.
" Ha meh sini. Ey! Sejat dulu bang. Habis la air mencicir keluar dari penapis tu. " Aku mengembangkan lima jari, menahan dia supaya kembali ke sinki.
" La mana tahu. I tak reti masak okay? " Daging kisar dalam penapis aku angkat dan goyang-goyang sikit biar air dia keluar, even yang keluar hanya sikit sebab daging kisar dah tutup lubang dekat penapis besi ni.
Huluran jeluk (bekas, orang kelantan panggil JELUK, bukan belut) dari Adam aku ambil dan tampung dekat bawah.
Daging tadi aku bawa ke depan dapur. Kuali yang menggelegak dengan kisaran lada kering, bawang merah, bawang putih dengan halia.
" Awak kari. "
" Ha? Mana? "
Jari aku menunjukkan ke kabinet.
" Ada dalam kabinet, buka kabinet belah kanan belakang botol sos. "
Macam yang aku cakap, Adam ambil dan sampai ke belakang dia cari serbuk kari.
" Mana? Tak ada! "
" Adaaaaa. Serbuk kari daging, dia dalam paket lagi. saya tak buka, dalam plastik rasanya. Saya belum keluarkan, yang ibu kasi haritu. "
Sudip masih aku pegang untuk kacau tos dalam kuali.
" Ha sini, ambil sudu. Pisau sekali, nak bukak ni. " Pek serbuk kari dah ada dekat tangan aku. Menunggu Adam bagi sudu dengan pisau.
" Ha, terima kasih. "
Pek plastik serbuk kari daging aku toreh dengan pisau. Beberapa sudu serbuk kari aku letak dalam kuali, bersama tos lada kering dengan anakanak tadi.
" Ha alang nak pergi sana, ambilkan gula jugak. " Kerlingan mata aku kembali ke arah kuali bila mata mencerap Adam nak keluar dari kubu dapur.
Ai, tadi cakap nak tolong?
" Garam jugak. "
"Yang mana? garam buku ni? " Bunyi lagaan bekas kaca dihujung dapur, dibawah kabinet kedengaran. Tanpa aku menoleh, aku menjawab tenang. Senyuman aku, aku kemam. Suara Adam dengar macam keras je. Tak rela la tu, muehehe.
" Ha boleh jugak. Eh sat-sat. Garam mesin! " Aku arah 1.
" Ambilkan asam jawa jugak. Dekat dengan jiran-jiran gula jugak. " Aku arah 2
" Cari bekas, letak sikit je asam jawa. Ambil dengan tangan nak nampak keikhlasan. Taknak ikhlas, guna sudu. " Aku arah 3
" Tu. Letak air kosong sikit dalam bekas, jangan banyak. Jangan sikit. Dan-dan air asam jawa keluar, jadi warna gelap. " Aku arah 4
" Ha sini, saya tuang. Oh ya, awak spaghetti dekat kabinet tadi jugak. Belum rebus. Kari tadi belah kanan kan, spaghetti tu belah kiri. Ada ada, cari. " Aku arah 5
" Ambil periuk. Lepastu letak air, then letak atas dapur. Buka api, ambil garam buku sikit, lebih kurang tak sikit tak banyak la. Agak-agak eh. Lepastu letak dalam periuk. " Aku arah 6
YOU ARE READING
4 | Kahwin PT3 ✔
Fanfiction25'Dec2015 13'May2019 Hidup sebagai seorang Zara yang berusia 15 tahun amat mencabar tatkala dia terpaksa meletak 'title' Mrs. di namanya. Mrs. Adam Nur Zahara, That is her new name before having a big examination in her life as a teenager. Macam...