26

2.8K 113 2
                                    

Gelak ketawa Fiqh masih berdekah hingga sekarang. Dan ianya bermula sejak 18 minit yang lepas, dari mula buka plastik maggie sehinggalah siap dihidang dan dibasuh pinggan mangkuk dalam sink.

Dan aku masih tak bertentangan mata lagi dengan dia sejak petang tadi. Susah sangat nampaknya harini nak duduk sekali, even sebilik. Iyalah, aku keluar bilik dia dekat ruang tamu. Dengan Fiqh.

Eh aku bercakap pasal Adam, iya perenggan pertama aku sembang pasal Fiqh Dekah. Nama baru, sebab Maghrib aku dimulai dengan dekahan dia.

Baik mari kita sambung, harini hari second last aku dekat Kedah. Lusa dah nak naik KL sebab tulat sekolah dah buka. Hari pagi aku harini agak baik, aku bangun dan Adam masih ditepi tengah tidur.

Aku mulakan pagi aku macam biasa, kejutkan dia sebab malam tu dia dah pesan suruh aku kejutkan dia awal-awal sebab nak keluar dengan abang aku. Eh ewah. Ha baik-baik.

Aku pun kejutlah, siap mandi apa semua kami solat Subuh berjemaah. Nak berjemaah dengan dia! Iya aku nak. Rindu atau lebih kepada tak sebenarnya haha aku tipu sebab ini kali pertama aku berjemaah dengan dia.

Syahdu elok beb aku kasitau. Rasa nak nangis je bila time dia baca doa. Yela, aku tak pernah solat jemaah dengan dia sebab dekat sana kan kami tidur asing- ni dalam kami duduk dua tiga empat hari dekat Kedah baru kami tidur sekali dan baru semalam kami buka buku baru.

Pergh taknak cerita la, masih segan ceq 🙈.

Dalam masa aku tengah lipat kain telekung, Adam dah berjalan ke pintu bilik nak keluar tapi dia stop. Dengan rambut masih basah tak sempat kering jalan depan orang kau ingat aku tak terguda ke ha Dadam?

" Saya nak keluar ni, dengan Fiqh. Awak ada nak keluar ke harini? " Telekung dengan kain aku hanger dan sangkut dekat pintu almari. " Takda kot, entah. Aina takda cakap apapa lagi. Kenapa? Awak nak pergi mana dengan Fiqh? " Jam di dinding aku kerling. Awai no kalau nak pergi jalan-jalan, tak ajak aku pula tu.

" Takdelah, ikut Fiqh je. Dia cakap nak jumpa kawan dia, rumah kawan dia jauh jadi kena bertolak awal-awal. " Tombol pintu sudah dipulas nak bukak pintu. Tapi Adam kembali berpaling menghadap aku dengan mata dia yang malas-malas nak berkelip. Dia mengantuk lagi ni. Dah tu nak keluar pagi-pagi buta ni buat apa?

Aku tak memekik depan dia, kang cari gaduh pula. Aku vibrate dalam hati je. Jadi aku hanya membalas pandangan dia dengan angkat kening. Dalam pada tu, kaki aku mula menapak ke arah Adam.

Wah makin berani duduk dekat-dekat nampak.

Ehe. Bukan berani, suka. Aku jadi suka berdiri, duduk mahupun tidur tu aku rasa nak peluk aje dia. Tapi aku tahan, sebab asal aku baring tak sempat nak peluk Adam aku memang dah gol, tidur. Memang asal baring je tido, bukan asal Kedah dah.

" Kenapa? Pergila. " Adam hanya diam, dan masih pandang aku dengan malas-malas dan senyum senget ke arah rambut aku yang serabai. Iya aku belum sikat rambut, sebab memang pesen aku lepas mandi, pakai baju, aku terus solat. Lepastu baru aku sikat. Jangan fikir, sebab baju aku dekat belakang memang basah sebab rambut belum keringkan.

" Lain kali, sikat rambut dulu. Keringkan dulu. Baru tak basah baju dekat belakang." Tangan dia dah ada dekat atas kepala aku, bagai menyikat-nyikat rambut aku.

Jangan fikir manis bila dia layan aku macam ni, sebab kepala aku sakit. Hampir terteleng kepala aku bila dia tarik tangan dia yang melekat dekat rambut aku.

" Iya. Pergila, Ni nak buat apa pergi rumah kawan dia? " Aku menjarakkan badan aku dengan dia untuk aku capai tombol pintu. Aku menapak keluar dan Adam membontoti aku sampai ke tangga.

4 | Kahwin PT3 ✔Where stories live. Discover now