" Awak laptop tu memang tak guna kan? Saya nak pinjam sat. " Adam menarik senyum. Mata dia pejam, sebelum mengangguk dua kali.
" Okay. "
Aku menongkat lengan, menyokong tubuh untuk bangun tapi terjatuh balik lipatan siku aku ditolak.
" Nantila dulu, gesa-gesa nak pergi mana? " Adam menarik lengan aku kembali, diletak atas dada dia. Tangan kanan aku dicapai, menarik tubuh aku menghadap dia.
" Saya nak cek result. Result dah keluar semalam la. Aha lepas la. " Aku menarik kembali tangan dan cepat-cepat bangun dalam keadaan melutut menghadap Adam.
Taknak bagi dia serang hendap. Dia ni mana boleh percaya, sekali seluk tangan aku, dapat tu dia bukannya sekejap aje dia genggam. Adalah dari azan Maghrib, lepas solat sampai ke nak tunggu azan Isyak dia genggam tangan aku.
" Takpayah. Lagipun charger dia dekat rumah mama. Bateri tak ada. Siapa entah last guna, tak reti nak cas balik. " Adam memusingkan tubuhnya, meniarap. Kepala dia menghadap aku sebelum senyuman digetus kecil. Mata tajam dia menjeling pedas, kepala dia pusing ke arah kanan bertentangan dengan aku.
Tangan dia mula mencari telefon dan menaip sesuatu di dalamnya dengan sebelah tangan. Tangan kiri dia ke arah aku, menggagau sebelum aku lututkan tangan dia.
Ey tak reti duduk diam la tangan dia ni. Suara Adam yang kuat mengaduh aku hiraukan, tangan aku letak di atas katil. Merangkak menaiki belakang Adam.
Kulit belakang dia aku cubit perlahan.
" Dah naik lemak. Kenapa tak push up macam selalu? " Aku menarik kaki duduk bersila di atas Adam.
" Eh? Ha kantoi mengintai kita! " Adam memusingkan tubuhnya cepat, tak semena aku juga turun dari belakangnya namun cepat saja tangan Adam memaut pinggang aku, aku dah terduduk atas perut dia sekarang.
Adu malu pula kalau dekat-dekat dengan mata dia yang meliar tajam ke arah aku.
Menyesal aku merangkak pergi dekat dia tadi! Ha ibu!
Tangan aku dia kunci dengan satu tangan, wo bafak kuat dia. Sekali zapp! tangan aku dah bercantum dan ada dalam genggaman dia dalam satu tangan.
" Awak! Ee jangan la. "
Tangan aku yang 'terikat' aku pukul bahu dia. Muka aku ketatkan. Kening sudah bertaut. Tak suka Adam gurau kasar macamni. Ehek.
Woi memang tak suka la.
" Nanti, ok. Sebelum lepas, saya nak tanya satu benda. Jujur. Saya taknak tanya banyak-banyak benda ni. " Suara dia kian keras. Memandang aku dengan seribu kerutan, sampai aku yang berkerut kau nak kerut juga apahal?
Aku hanya diam. Tangan yang mengeras tadi, aku biarkan semula. Tak tarik lagi.
" Ada apapa yang awak nak share dengan saya? " Aku mengerutkan dahi kembali. Mata mengalih ke kepala katil, memikirkan apabenda aku nak kasitau dia? Ada ke?
" Em- ase cam tak ada. Kenapa? Awak pula? Ada nak share apapa tak? " Aku menyengih, muka aku sengetkan ke kanan sikit.
Adam mendecit. Bola matanya mengguling ke atas.
"elokelok la. Ada ke? Rahsia ke apapa yang rasa macam nak kena kasitau tapi tak ingat ke atau sebenarnya memang taknak kasitau ke. " Kepalanya juga seperti aku, menyenget ke kanan. Tapi bukan dalam keadaan ceria seperti aku.
Dia serius.
Dan zzap! Pergh naik bulu roma dekat tengkuk aku. Aih macam mendalam aneh je ayat Adam kalini.
--
Aku menapak masuk ke dalam bilik, sebelum menghempaskan tubuh ke atas katil aku. Muka aku sengetkan ke kanan, mengambil udara bila lama sangat aku benamkan muka dekat bantal.
" Apa maksud dia ah?'"
Tubuh aku pusingkan, mengiring menghadap pintu. Mata aku bergerak ke kiri, ke kanan memikirkan ayat Adam kembali.
Sekarang jam baru 1030, dan aku baru lepas Dhuha. Lepas solat, aku masuk bilik Adam kejap menghendap dia buat apa.
Dan macam yang aku fikirkan, dia kembali bergelumang dalam selimut. Tak nyempat, aku pun sekaki. Lepastu, baru la mula Adam macam ala-ala siasat aku. Pergh tersiat beb gua kasitau lu.
Tadi pun, aku cakap tak ada. Dah memang tak ada, aku nak sorok apa? Ke-
" Atau- nanti. Ey takkan dia dah tahu pasal Zafri kot. Ey- mana dia tahu? Ey- " Aku terus bangkit. Kaki aku gosok dekat cadar lama, dah rasa panas tangan aku pula menapak di kaki. Gosok kaki dengan lembut. Apa kejadah-
" Tapi- dia tadi macam tak marah pun? "
Aku menggaru kening. Sebelum meletakkan jari telunjuk di bibir.
" Ey tapi yang sepatut marahnya, aku. Bukan dia la. " Ha betul-betul.
Tubuh aku baring semula, memusing ke kanan, membelakangkan pintu.
Ye la. Yang pasal aku sepupu dengan dia- ey sepupu ke?
Ni kalau nak tahu, kena tanya dia. Hm adakah aku sanggup?
Engkau sanggup?
Telefon tepi meja katil aku kuis dengan jari. Tak sampai, jadi terpaksalah aku melonjak naik sikit.
Lock screen aku swipe. Ada satu MMS dari Zafri. Haih kesian dia, mesti mencicit berlari nak cari toup untuk hantar mesej dekat aku. Yela- aku tak ada whatsapp. Belajar belajar 😖
[ image ]
Jari aku double tap imej itu. Ini keputusan DNA haritu. Eh cepatnya dapat?
Jari aku buka satu-satu, mengira tarikh dari ambil darah masa hari ketiga puasa.
" sembilan.. sepuluh.. sebelas- Dua belas hari je? " Pergh cepat gila.
Tak lama, lepas aku zoom in zoom out, aku terus mesej Zafri.
bang
yes, kenapa?
Dah tengok gambar tu? Jelas tak? Ke nak abang pergi rumah tunjuk kertas tu?
Nak abang gerak sekarang?Shrinkkkkk!
Darah aku dah menyirap. Aisehmen. Dia ni-
TAKK BUKANNN!
bukan la 😖.Ha? habistu?
Saya tak faham. Apa maksud diA?
Positif ke? Betul ke?
Aku baca balik mesej aku. Ey macam bangang je ayat. Mesti dia syak aku tak pandai membaca pula. Hm.😂
oh dalam gambar tu, dia ada tulis posi ke nega?Aku rujuk gambar balik, scroll ke atas. Tak lama, aku type mesej semula.
Entah. Tak jumpa la 😅
P
Padahal aku tak cari pun, aku hanya sekilas tengok dan taip mesej.
Kah lukenabeb.
itu- dia cakap negatif.
😔--
😞
YOU ARE READING
4 | Kahwin PT3 ✔
Fanfiction25'Dec2015 13'May2019 Hidup sebagai seorang Zara yang berusia 15 tahun amat mencabar tatkala dia terpaksa meletak 'title' Mrs. di namanya. Mrs. Adam Nur Zahara, That is her new name before having a big examination in her life as a teenager. Macam...