32

3.2K 107 8
                                    

Piahhh!

Piah punya abang!

" Ee cepatla. Kang orang nampak,  kang. " Aku memanjangkan tangan menggapai hasil rompakan diluar pagar.

Selendang yang melurut dibahu, aku betulkan dengan tangan kiri. Tangan kanan sibuk, menggapai huluran.

" Ya Allah, kenapa taknak keluar? Buka pagar ni! Malu sangat ke orang tengok abang? Malu? "

Aku menggulingkan mata ke atas. Kepala aku lenggokkan (dongak) ke atas.

Ee dia ni kesitu pula. Malu apakes dia? Aku lagi gembira rasa hati nak umumkan perkhabaran tauliah dia ni sebagai keluarga aku.

" Habis abang tu apa kejadah! Taknak keluar kereta? Apa malu ke malu jumpa adik sendiri ha? " Aku bercekak pinggang. Tak lama, aku bergerak sekeliling pagar bila Zafri dekatkan kereta dia dengan pagar.

Tingkap kereta dia buka lagi.

" Hehe. Abang malu la, tak mandi lagi. Kain pelekat lagi ni. Ha ni, abang baling dekat atas la. " Zafri ketawa sambil menunjukkan kaik pelikat yang dia maksudkan.

Ai dia ni, pakai ke tak sebenarnya tu?

" Ish cepatla! Ha dah. Terima kasih " Fail pink hulurannya aku capai.

" Babai bang! " Zafri aku lambai dan mula mengundur langkah ke belakang sebelum berlari semula ke pintu pagar.

" Ye apa lagi? Kan dah kasi ni? " Aku menjerit. Geram. Geram tak habis lagi ni beb, guadahterkono.

Tahi punya Zafri! Dia kencing aku semalam dalam sms! Aku membentak dalam hati.

PERGH UYO BARU BENTAK DALAM HATI 😂😭

Tengok-tengok pagi ni, eh bukan. Tengahari tengahari. Aku cek sms, Zafri cakap dia ada depan rumah. Dengan result sekali, dan benda yang paling mengujakan ialah!

" Cepat nau nak masuk, taknak celebrate ke dik?" Zafri menongkat lengan di pintu kereta. Tubuhnya menjengah keluar.

Aku mengangguk, dan sengih.

" Nak masuk celebrate dengan sujud syukur la ni bang. " Fail aku peluk erat. Ee tasabar nak kasitau geng!

Zafri hanya tersenyum tipis. Dia mengangguk.

" Adam ada? "

Aku mendekati pagar. Muka aku kerutkan semahunya.

" Tak ada. Tu la suruh abang angkat kaki awal awal, kang dia balik abang masih lekat dekat sini. Apa saya nak jawab? " Selendang aku betulkan di bahagian leher. Biarpun dengan Zafri, orang lain yang lalu lalang tengok, kau nak tanggung dosa ke beb.

" Oh tak kasitau dia lagi ke? " Zafri mengerutkan hidung. Tak puas hati ke tu? Aku juga sama, kerutkan hidung. Tak lama, kami ketawa.

Haila kenapa mudah terhibur pagi pagi ni Zahara 😌

Aku tersengih tipis.

" Belum. Tapi- janji! Akan kasitau. Tapi ambil masa la. Benda ni, saya nak terima pun ambil masa, dia tu lagi la. " Aku berkata lembut, ambil hati. Taknak Zafri kata aku ketepikan dia, taknak kasitau Adam pasal benda ni.

Aku harap dia faham.

" bang lek la. Nanti saya bagitahula. Jangan ceni-" Aku menyentuh pagar. Teragak untuk buka pagar tapi, aku malas. Tapi kunci dah ada dalam poket.

Kang Adam balik, takke cari nahas-

" Eh Adam balik! " Suara Zafri ceria membuatkan aku angkat kepala pantas.

Zzapppp!

" Ey Ya Allah. Bla bang bla bang blaaahhhhh! " Ya Allah kenapa masin pula mulut tenghari ni? Mama pun, takkan cepat nau kasi Adam balik rumah?

Adam pergi rumah mama, nak ambil barang. Tapi, aku nampak macam ada figura perempuan dekat tempat duduk belakang, kejap itu- mama ke siapa tu? Dan oh! papa pun ada juga!

O em ji cane dah situasi tadi? Kalut! kalut! Ha aku kena kalut!

--

Adam merenung aku dengan hujung mata dengan tajam. Bibir dia ketap, sampai urat timbul di rahang. Kening dia kerutkan sebelum menjeling aku. Fokus dia kembali ke arah perbincangan mama dengan papa.

Dan oh! Zafri jugak. Aku hanya mengimbas situasi sekali sebelum kembali menikus. Tangan aku main, memintal kain tudung selendang yang dah tersemat indah atas kepala. Aku dah letak pin.

" So macam mana Zafri? Sihat? " Papa menyandar elok di sofa sambil menayangkan muka selamba sembang dengan member, bersama Zafri yang duduk bertentangan dengan papa dan bersebelahan Adam.

Aku duduk dengan mama. Sesekali mama pegang tangan aku, genggam. Tak tu, dia tepuk paha aku. Bagi semangat barang kali.

" Poor my daughter, sorry sayang. Mesti Zara stress, penat hadap semua ni sorang diri, ya? " Aku mengangkat wajah, bebola mata bergerak ke kiri dan ke kanan merenung mata hitam mama.

Mata mama dah bergenang dengan air mata. Mama dah nak nangis, aku ni dah berhingus.

Aku hanya tersenyum nipis sebelum tangan kiri aku letak atas tangan mama yang genggam tangan aku.

" Sorry sayang. Lepas satu-satu. " Kepala aku mama cium, lama. Hm aku rindu ibu..

Bahu aku mama tarik, masuk dakapan. Dakapan hangat, aku rindu. Dakapan seorang ibu.

" Mama janji, ni last 'kejutan' untuk Zara. The rest, Zara hanya akan jumpa Umitok dekat Kelantan. Then Zara akan faham apa yang sebenarnya jadi dekat Zara. " Lagi sekali, kepala aku dia cium, lama.

Air mata aku menitis atas tapak tangan. Adam yang memandang aku, aku hanya pandang dia sekejap dan aku tunduk. Mesti dia marah aku, sebab tak kasitau dia pasal benda ni.

Tapi sebenarnya, aku lagi kena marah dia!

Dia tahu, dia tahu, dia tahu semuanya! Dan dia bagi aku hadap benda ni dan bagi aku teroka benda ni satu-satu tanpa dia terang dekat aku satu pun?

Dia kejam.

" Zara. "

Aku angkat wajah. Memandang papa yang menyeru nama aku. Wajah papa jelas dia kesiankan aku.

Aku lagi kesian kan diri aku beb.

" Kita balik kampung, raya dekat Kelantan. Zafri pun ikut, jumpa Umitok, sekali. "

Aku menarik nafas dalam. Aku mengangguk.

" Ya? Nanti papa kasitau ayah yang Zara balik raya Kelantan, mesti ayah faham. Dia pun nak yang terbaik untuk Zara. "

Aku mengangguk sekali lagi. Hanya membiarkan ekspresi muka aku jadi tontonan mereka semua. Aku dah penat.

" sekarang, kamu dua dah kenal dan dah tahu semuanya. Zafri, Zara- kita balik kampung. Selesaikan, habiskan yang mana tak terjelas lagi. "

Dan- semua kejam.

Dari perbualan papa dengan Zafri tadi, seperti mereka sudah merancang semua ini. Dan reaksi mama dengan Adam juga tenang. Tak ada bantahan, tak ada persoalan mahupun bentakan.

Aku penat ya Rabb. Permainan apa lagi yang aku tak sudah main ni? Persediaan apa lagi yang aku kena sediakan? Apa lagi yang aku nak kena hadap?

Umitok.

Dia yang aku kena hadap.

Dia yang aku kena soal atas apa yang dia dah buat dekat ibu.






--

Wehh terabur ke 😭

4 | Kahwin PT3 ✔Where stories live. Discover now