15

7.3K 342 21
                                    

"Then what? Kau nak text cakap dear kid i am your brother. i mean your lost brother, like that?" Rambutnya diramas kasar. Nafas panjang dihela kasar sebelum kembali menatap wajah si pulan.

"Just give me my phone back" tangan diangkat seperti menadah meminta sedekah tapi jelingan tajam yang dilemparnya.

"Rania!" Suara lantang bergema disegenap bilik menhenjutkan bahu Rania. "I said!-" tangan menumbuk meja kayu yang dipenuhi dengan surat dan gambar gambar yang amat dikenalinya.

"Okay okay. Take it Zaf!" Objek petak yang digenggam tapak tangannya dilempar atas meja si abang kasar. Jantung sudah berdegup kencang. Perkataan menyesal bersarang dalam diri.

"Just- calm down okay? Aku tanya ja kan? Kenapa kau text budak tu? Kenapa?" Suara lantang lebih dari menjerit tadi kian mendatar bila melihatkan naik turun badan makhluk dihadapannya mengombak.

"Zafri?" Balasan dengusan geram yang diterbalas. Mata mereka bertatapan seketika sebelum Zafri kembali memandang telefon di tangan. Pelipisnya berkerut cuba mengisi otak dengan perancangan langkah seterusnya.

"Apa aku tahu papa dengan kakak tak tahu pasal benda ni. Just both of us okay Rania. Kau buka mulut aku bunuh Wafiq" Zafri bersandar perlahan didada kerusi.

Mulutnya dikemam menahan geram. "Kau sentuh Wafiq aku usik budak tu" tangan disilang merapati dada.

"Rania ni bukan cerita perang kau ambil dia aku taruh dia" mata lama menatap skrin telefon sebelum diletak diatas meja, tangan diganti dengan gambar-gambar yang berselerak.

Jarinya menyusun gambar yang bukan berukuran pasport, pasti ya pasti. Gambar itu disusun sebelum diletak dalam sampul.

"Then kau main bunuh sentuh tu apa benda?"

Zarif mengangkat kepala. "Buang masa aku cakap dengan kau. Dah blah, menyibuk bilik aku takda bilik ke?" Zarif bangun dari duduknya.

"Cakap dekat daddy aku ikut kakak pergi hiking" beg galas yang terlentang di atas katil digalas sebelum menapak ke arah diri adiknya.

"Ingat. Kau buka mulut tak sudah kau menyesal" Zarif tersenyum sebelum kembali serius. "Tutup pintu lepas keluar, pengemis" kaki mula menapak keluar dengan dekahan dalam hati.

Dari pagi mereput dalam bilik orang, macam takda bilik dia tu.

--

"oh hai?" Senyuman masih tidak lekang dari bibir sejak menjejak kaki ke rumah ini. Mata bertentang lama sebelum Liya mengalihkan anak mata ke belakang Adam.

Senyuman Liya mati tatkala bertentang kasih anak mata dengan aku. Ale terkejut lettew. Ah nak ja aku koyak bibir dia. Orang senyum dia masam pula.

Aku menarik nafas sebelum berhenti senyum juga. Aku pemurah senyum ni apahal. Adeh.

"Eh Liya? Lama tak datang sini, sihat?" Adam Akhmal Akhmal Akhmal. Baik itu Akhmal. Akhmal yang tegur Liya. Adam hanya diam dan pandang Liya sahaja.

Dia pandang Liya.

Baik.

Dia pandang lain macam.

Baik.

Aku nak pergi dapur balik tapi mama dah datang sini. Dalam hati aku sudah berdoa agar Liya ni nyah secepat mungkin.

Kenapa dia kena ada sini? Adam nak keluar, ulang Adam nak keluar. Kau datang kenapa. Kenapa kau datang. Ala sibuk.

"Eh mama-" aku mengangkat kepala menonton drama baru slot akasia setiap hari isnin sampai khamis yang baru bermula. Cerita baru ni cerita baru. Ambil popcorn!

4 | Kahwin PT3 ✔Where stories live. Discover now