18: Abang Handsome

456 37 9
                                    

Idiey's POV

Sehari selepas kejadian yang tidak diunding itu berlaku, aku bangun seawal jam 4 subuh dan keluar dari bilik.

Aku menumpang semalam di sini bilik si Rafen sebab aku masih takut ke bilikku. Tapi aku takut juga nanti ada perkara buruk yang berlaku menimpa aku.

Tiada pilihan. Aku terpaksa balik ke bilikku. Lagipun masih banyak homework ku perlu di kasi siap. Ada beberapa jam lagi sebelum masuk kelas. Jadi aku perlu cepat bertindak.

Aku cepat cepat masuk dalam bilik lalu aku kunci...takut takut di situ seja tu pembunuh mengintai.

Aku terkejut sektika apabila aku melihat kotak yang berlumuran darah itu.

Tapi aku curious....so aku jalan mendekati kotak tu.

Banyak 'merah-merah' yang berlumuran di kawasan kotak dan diatas kotak itu sendiri.

Air liur ditelan tanpa sengaja.

Tapi....ada bau sos.

Jangan-jangan? Takkan lah kan?

Then, tiba-tiba ada benda bergolek.

Eh?! Botol Sos cili bergolek ke arahku.

Kurangasam!

Aku fikir darah semua ni.

Ertinya?

"Si Jul masih hidup." Kataku seorang diri, tebuka luas mataku. Jantungku bedegup mintapuji dalam badanku.

Aku pun mengambil langkah seterusnya dengan mengambil kotak itu.

Aku study tu kotak. "Macam kotak biasa ja pun,"

Tapi... mesti ada magicka dalam benda ni. Takkan kotak biasa boleh bawah angin ribut masuk dalam bilik ku. Aku perlu simpan benda ni dulu. Nanti aku study benda ni...selepas habis belajar.

Aku pun letak kotak tu dalam peti simpanan ku.

lalu aku bersiap untuk ke sekolah.


*


"Okay kelas. Cikgu mau kamu semua hantar assignment tiga hari dari sekarang," kata si Cikgu Ali guru sejarah kami.

Respond Yang dia dapat hanyalah 'ugh' 'ah' 'k' dan 'hmm' dari pelajar-pelajarnya.

Dengan itu, habis lah sudah sesi belajar pada hari isnin yang sangatlah memenatkan ini.


*


Setelah habis sesi belajar, aku direct pulang hostel.

Semasa aku limpas coridor dormitory lelaki ada orang panggil namaku.

"Idiey!"

Aku berpaling.

Dan surprise surprise. Teka lah siapa.

Ya anda betul.

Si Rafen berdiri di depan coridor itu dengan senyuman di mukanya. Apa lagi dia mau ni?

"Hi," ringkasku lalu aku berpaling semula untuk mulakan langkah ke dormitory perempuan.

"Punya la sombong," katanya dengan nada mengejek. Aku tau dia main-main ja tapi entah kenapa sakit pula hatiku.

Aku menoleh tajam ke arahnya.

"Uii. Orang main main pun tida boleh ka diey?" Katanya, tangan di depan memberi isyarat kepada si Idiey bahawa dia tida mau timbul pergaduhan diantara mereka.

Ceh konon.

"Apa bah yang kau mau ni?" Aku dengan tegasnya menembak soalan itu kepadanya.

Dia macam tekejut sikit juga la tapi cepat dia recover.

"Aku mau kau," katanya ringkas.

Aina punyalah.

Senyuman mengejek masih terukir cantik dimukanya.

"Hah-hah lawaknye. Ketawa perut Idiey mendengar," aku mimikan mukaku.

"Ye bagus la tu awak," katanya mengikut rentak mimikan muka aku.

Kureng.

"Hmm... kenapa tak ngorat aweks lain ye abang handsome?" Si Idiey ni bukan suka mengalah.

"Hmm... sebab hati abang dah kene curi kot,"

"Oh yah ke? Kesiannye. Mesti rindu dekat pencuri kan?"

"Ye. Tula tu. Rindu sangat," Si Rafen merenungku. Aduh, aku kah pencurinya? Takkan lahh!

"Hmm...tak nak report polis ke yang hati awak kene curi?"

Ini la soalan paling bodoh yang pernah keluar dari mulut suci aku ni. Hadoi

"Tak nak. Nanti ego abang tercalar,"

Doi. Yalah tu.

Aku menjeling.

"Oh baik lah abang handsome. Idiey nak jalan dulu. Tumpang lalu ye,"

"Jage-jage ye dik Idiey, jage hati abang tu,"

Si Rafen membuat aksi pondan depanku.

Dan entah kenapa. Tapi sebuah senyuman tembus ke bibirku. Lucu juga la main sama budak lelaki ni.

Aku pun melambai la si lelaki gila ini.

Dengan itu, aku pun meninggalkan si Rafen.
Aku pasti, sangat pasti....ada senyuman mengejek dimukanya tu sekarang.

*



Comel apa hahahaa k abaikan Author's Note ni.

Magicka SMK Sandakan (Sabahan)Where stories live. Discover now