Chapter 1

11.8K 189 4
                                    

'Tengku Safran Afizal! Apa yang kau polah tok?(Apa yang kau buat ni?) Emmalee memanggil dengan nada marah . Tengku Safran terus menoleh dan segera menepis tangan yang sedang memaut lengannya.

'Listen , Tengku Safran Afizal! Tadahkan telinga kau. We are over! I'm repeat again its OVER! Get it ?'

Lalu meninggalkan tempat itu sambil menghapuskan air matanya. Sakitnya tuh di HATI !

Emmalee terus bangkit dari tidurnya dengan tercungap-cungap beriringan dengan peluh dingin.

"Waduh,kenapalah bad memory tu di mimpi aku. Asyik-asyik mimpi pasal yang sama jak. Haish, cubalah mimpi aku bergusti ke mimpi makanan ke, kan best?" omel Emmalee sendirian.

Lalu memandang jam dinding sudah.... 05.55 pagi! " Amaiigaddd, hari ni first day sekolah , aku bertugas menjaga gate! Siol!" Emmalee mengomel lagi.

Emmalee bergegas ke bilik air. Selesai mandi, Emmalee tergopoh-gopoh memakai baju kurung pengawas. Hahahahhh, apa? Heran ya buk ? hehehh , dalam banyak-banyak pengawas cina,aku seorang je tau yang pakai baju kurung. Nak tau kenapa? Selesa, pastu kalau berbulan pun tak takut sangat. Hahahah!

By the way , aku mix blooded chinese+bidayuh+Australian. Giler tak bangga ? Kembang eyebag.

"Morning dad, mom!" sambil mencium pipi daddy dan mommy nya . Manjakan aku ? Emmalee mengambil dua keping roti satu kali ngap je tau. Terrer.

"Gwarsh" Emmalee berlari memanjat tangga padahal ada lif dan menuju ke ke biliknya untuk mengambil nametag dan pin pengawasnya.

"Malee!" Dato' Richard Tan memanggil.
Masak sangat dengan perangai clumsy anaknya itu. Dia menggalas beg anaknya masuk ke dalam kereta Vellfire nya taklah bertambah lambat.

"Wuishh, bata ke buku dalam ni?"

"Malee!" Dato' Richard memanggil lagi.

"Coming dad! Wait!" Emmalee menyahut. Dia mengambil kasutnya dari rak .

" Pakai stokin and kasut di keretalah"

Puan Veronica hanya mampu menggelengkan kepala segala tindak-tanduk clumsy anaknya. Perangai siapalah yang dia ikut .

---

Setibanya di sekolah, kakinya bergetar-getar berjalan memasuki sekolah. 'Woi kaki, jangan kau gedik sangat nak vibrate indah' omelnya dalam hati.

"Huh,sampai jugak ke class. Memang perghhlah pagi ni" setelah masuk ke kelas 4Sains1.

Dia ambil tempat di sebelah Riana aka Ariana Clare, budak bidayuh, bff aku yang sama otak ngan aku.

"Asal ko lambat datang? Bangun lambat ka?" tanya Riana

"Bangun lambat+jalan jam. Nasib Mr.Gru takda kat gate tadi. Kalau tak kena siat-siatlah aku depan gate tadi tau. Naik 'pangkat' aku" ujar Emmalee.

"Eh Riana, temankan aku jap."

"Pergi mana?"

" Aku nak pergi lapor kehadiran sebelum pukul 7 , karang kena panggil pakai mikrofon nanti boleh malu satu bulan tau"

"Wuisshh, hyperbolalah kau ni, dah jum!"

Mereka menuju ke pusat pengawas. Thumb print, ok, set!

"Ermm Lee, gi kantin juh beli air sejuk, haus nih."

"Juhlah, aku pun haus nih. Apa lagi aku berlari-lari masuk kelas, macam monyet nampak pisang dari jauh."

"Banyak cakap pulak, dah cepat nanti Cikgu Jess masuk, mapuihhlah"

Usai membeli air, mereka balik ke kelas. Tiba-tiba... Buk!

Emmalee dilanggar oleh seseorang. Dia mengecilkan matanya seiring demgan muka bengisnya.

Siapa lagi tak lain tak bukannya Tengku Safran Afizal, my ex-bf yang suntat. Hahahh, sapa suruh dia curang, kan dah dapat gelaran. Muka hensem tapi perangai hmmm, player gilerrr.

'Aihh, Emmalee! Cantiknya! Sorry Emmalee , menyesal aku mempermainkan kau. Menyesal tau tak? MENYESAL!' omel Safran dalam hati.

"Buat rosak mood jak manusia nih. Na! Juh balik class, ada chimpanzee player kat sini" sambil menepis-nepis kekotoran di baju kurungnya.

Ariana agguk tanda faham. Amoi cina ala-ala tomboy nih kalau marah or badmood, memang takkan sembuh dalam satu hari. Sesuailah jadi Pengawas aka Pengganas!! Ambek kau!

Suamiku,Ex-ku..Where stories live. Discover now