Emmalee Tan duduk membelakangi Safran dan Alya di kantin. Di sebelahnya Ariana Clare. Api kemarahan di hati sedang membuak-buak.
'sial kau, Alya. Kau rampas Safran dari aku.' getus Emmalee dalam hati. Ariana di sebelah mengusap belakang kawanya karibnya itu. Dia pun tengah spy Bernard yang tengah bermesraan di belakang kantin dengan Marylia.
Dia pun tengah cuba sedaya upaya mengawal kemarahan di hati. Silap hari bulan bukan meja saja yang terpelanting tapi bangku pun ikut terpelanting.
"Sayang, esok kita berjumpa kat Grand Mall nak?" tanya Safran lembut kepada Alya.
"Nak." jawap Alya dengan gedik. Emmalee dan Riana terdengar akan rancangan tersebut, terus memasang niat jahat.
Keesokkan harinya, hari Sabtu.
"Okay, jum. Here we come!" kata Riana setelah menjemput Emmalee. Kakak Ariana, Avalynn di sebelah adiknya tersenyum.
Dia tahu akan niat adiknya dan kawan adiknya, Emmalee. Kerana dia pun pernah mengalami cinta monyet gila dulu. Curang sini, curang sana.
Sesampainya di Grand Mall, Ariana dan Emmalee memasuki kompleks membeli-belah tersebut.
Ariana yang seronok berjalan untuk 'bertugas', dia terkaku. Matanya tertancap kepada sesuatu yang menarik api kemarahannya.
Emmalee merasa tiada orang di sebelahnya, dia terus menoleh ke arah Ariana. Kelihatan Ariana kaku dan matanya sedang menunjuk sesuatu. Dia menuju ke arah Ariana yang mahu mengeluarkan air matanya itu.
Dia memandang ke arah Ariana pandang. Bernard Charles tengah bercumbu dengan Marylia di khalayak ramai. Patutlah °…°
"Emmalee, aku nak serang mereka tu." Emmalee tidak menyempatkan diri untuk menarik Ariana. Tapi Ariana menjadi agresif serta merta.
"Ben!" panggil Ariana.
"How could you do this kinda shit thing behind me." sambung Ariana.
"Who is this bitch?" tanya Marylia sambil memandang Ben.
"What you call me just now? I wanna hear it again!"
"Bitch!" Ben keliru nak tenangkan yang mana. Emmalee hanya menunggu Ariana 'lempar bom' di luar Tommy Boy.
"You.. you took Ben from me and now you called me BITCH! You know what? You are the one who should be call BITCH!" bentak Ariana. Mary ingin menampar Ariana tapi ditahan oleh Ben.
"STOP! Honey.."
"Dont you dare call me that!" jari telunjuk Ariana hampir saja nak tercucuk lubang hidung Ben.
"Ariana, Im sorry about this. I really dont mean it." rayu Ben. Ariana terusan menangis. Emmalee pula ternampak dua setan yang dikenalinya berjalan masuk ke kompleks tersebut.
Emmalee menarik nafasnya dan membuka cermin matanya ke atas untuk menenyeh matanya. Nanti salah tengok terus serang camna? Kena tebalkan muka kalau terserang.
Dia tidak salah tengok. Setan berdua itu tengah berpeluk-pelukkan di depan matanya. Matanya berkaca. Dia keliru, dia ingin serang atau ikut mereka ke mana mereka pergi dan serang semasa setan itu buat sesuatu tak elok?
Ini taiko, mana boleh tengok saja? Mesti pergi pow mereka punya. Emmalee mula menyamar dan memakai jaket yang diikat pada pinggangnya.
Sesampainya ke sebuah butik, Safran dan Alya mula mendekatkan muka antara satu sama lain. Emmalee terus membuka topi jaketnya.
"Tengku Safran Afizal! Apa yang kau polah tok?!(apa yang kau buat ni?)" dah melayu Sarawak dia dah kuar. Safran menoleh dan dia kenal suara itu.
Dengan segera Safran menepis tangan Alya yang merangkul lengannya itu.
"Tadahkan telinga kau! We are over! Let me repeat, we are over! Get it?!" Emmalee meninggalkan tempat itu sambil menepis air matanya. Sungguh dia sangat sakit hati dengan perangai teman lelakinya itu.
Emmalee ternampak Ariana tengah membeli snacks di luar supermarket itu. Dia menuju ke arah kawan karibnya itu.
"Na, beli banyak sikit. Aku pun nak!" pinta Emmalee dengan nada marah. Sesekali dia menarik hingusnya. Mata bulat Ariana pula sepet kerana menangis tadi.
Mereka berdua masuk ke dalam kereta Nissan Almera milik Avalynn. Ariana terus membuka pek snack tersebut dengan rakus manakala Emmalee melekapkan headphone di telinga untuk menenangkan hatinya dengan lagu.
"Sayang, buat apa kat balkoni tu? Sejuklah." Safran memanggil. Serta merta lamunan Emmalee terpotong dengan panggilan suaminya yang lemah sakit itu.
"Ya, abang. Abang nak makan ke?" dia sudah memasak bubur dan terus menelefon Sir Jeff untuk meminta izin cuti sehari untuk menjaga suami. Tup tup termenung pulak.
"Tak. Ni abang nak tanya, kenapa tak pergi sekolah? Harini kan exam?"
"Taknaklah. Sayang nak jaga abang. Lagipun sayang dah cakap dengan Sir Jeff untuk mengambil semula exam tu esok."
"Sayang.."
"Hmm.." Emmalee mengusap kepala suaminya yang sedang baring di atas ribanya manakala Safran mengusap perut boyot isterinya.
"Terima kasih tau sebab terima abang dalam hidup sayang. Abang sayang, cintakan sayang. Abang tau, abang banyak salah masa kita couple dulu. Abang harap sayang jangan ingatkan memori pahit kita dulu. Think about our future." ujar Safran.
"Sayang pun berharap juga hubungan yang kita bina ini berkekalan. Sayang pun sayang, cintakan abang. Sayang dah janji dengan diri sayang yang sayang akan jaga abang, anak kita dan jadi isteri yang solehah. Lee cintakan abang tau." bibir mereka bertaut. Seperti ada tenaga cinta yang bersarang diri pasangan ini.
Tamat.. Ehh,(buka tirai) belum lagi. Saja bagi saspen.
*late update again! bz ngan kk geo. pt3 around the corner lah. so hve fun with the double updates. wait for last chapter. ;) otw to majlis penutupan sukma
YOU ARE READING
Suamiku,Ex-ku..
RomanceTengku Safran Afizal,17, dan Emmalee Tan Ching Li,16, paksa dikahwinkan oleh kedua-dua orang tuanya atas sebab-sebab tertentu. "Ermm Saf, kenapa kau tolong aku tadi?" ~ Emmalee Tan "Dah di depan mata, aku tolonglah tapi tak tau jugak boleh camni. Ta...