Dah seminggu kejadian itu berlaku. Seminggu tu juga Safran tak kacau aku. Terrer tak? Ugut je dah tak berani. Sotong betul. Hahah!
Eh, biasa. Aku form 1, 2 taiko besar lerr. Lagi-lagi masuk form 2 dulu buli junior sampai nangis-nangis. Zalim tahap malaikat. Hari-hari ada kes, masuk bilik Mr. Gru aka Cikgu Jeff aka lagi PK Hem. Sapa lagi, aku, Riana, Isha, Efi, Efa kembar dua orang nih and Abby.
Masuk form 3 kejap je. Tup-tup.. aku, Isha dan Abby dilantik jadi pengawas. Kena jampi apa cikgu semua nih pilih kami pilih kami pengawas. Heran saya!
Kami berenam pun insaf sikit. Sikit jak, bukan banyak. Dalam lingkungan 20% jak kay? Buli tu adalah tapi menyakat tu lebih.
Siapa kata taiko besar tak main couple-couple semua nih? Heran kah? 'Rangup di luar lembut di dalam' istilah yang sesuai untuk kami berenam.
Outing day! Tengok movie maa...
Aku mengenakan singlet oversize ada perkataan 'swag' kaler merah, skinny jeans, jacket hitam. Mekap? Walaupun bedak asas? Wuuiisshhh, tak kuasa aku pakai semua tu. Semak muka je! Aku dah cantik, buat apa? Kembangkan eyebag duluan yah! Hahahh! Pakai cermin mata Ray Ban aku, tak pasal-pasal langgar tiang tengah-tengah mall nanti. Takkah syndrome?
"Mummy, hantar saya."
"Keluar dengan siapa?"
"The Swaggies"
"Juhlah, mummy pun nak pergi pharmacy nih. Ada stock baru sampai."
Biasalah pharmacist dikatakan. Daddy pulak chef tersohor di Malaysia. Restoran pun ada kat mana-mana.
Aku duduk di pintu dan menyarung sneakers kesayangan di kaki. Takda warna lain dah dalam hidup aku nih. Grey, red and black. Bukan Black penyanyi tu tau? Jangan confuse pulak!
---
Setibanya di Plaza Merdeka, Puan Veronica parking'kan keretanya walaupun hanya seketika.
"Duit ada?"
"Ada mum."
Lalu Puan Veronica mencapai beg dompetnya lalu mengeluarkan 4 keping not 50.
"Nah." sambil menyuakan kepada Emmalee.
"Wuishh, banyaknya mom. Tak pandailah pegang duit banyak-banyak nih. Nanti kena ragut macam mana? Dahlah Lee nih famous. Selfie punya selfie nanti ada tangan masuk dalam beg nanti. Apa macam?" tolak Emmalee dengan jawapan yang tak boleh pakai.
"Ambik jak, nanti ada emergency apa macam?" Puan Veronica mengajuk cakap Emmalee.
Emmalee menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal itu padahal dah cuci pagi tadi. Emmalee tersenyum, menayangkan gigi swingnya itu.
"Thanks mum! Bye!" lalu keluar dari kereta.
Dari jauh nampak empat orang gadis yang sedang tunggu 'prince charming' dengan berpakaian swag. Aku lerr yang mereka tunggu tu. Ehemm ehemm! Kemaskan kerongkong duluan then..
"Dah lama tunggu?!" nah, gula-gula.
"Oh nenek moyang kau dah lama tunggu!" Isha melatah. Orang sekeliling memandang kami heran. Heran yah buk?
"Ishh, kau nih kan memang nak makan kakilah! Nasib aku tak lompat kijang tadi tau? Sia-sia jak delay outing kita nih. Kempunan movie aku." ujar Isha sambil mengurut dadanya yang turun naik turun naik.
"Mentang-mentanglah jadi altet sekolah. Tak cukup lagi ka lompat kat padang sampai kat mall pun kamu nak berlompat kijang? Sorry lah macha. Riana, Efi, Efa mana?"
"Sedap hati kau je panggil aku macha! Lagipun memang tak cukup pun berlompat kat padang sekolah sampai kat mall pun aku nak lompat." Isha memerli. Emmalee tersengih-sengih tayangkan gigi swingnya.
"Dah 10 tahun kami tunggu kau. Mereka bertiga dah kahwin dengan mamat kaunter dan pengarah panggung tu. Tunggu kau sorang jak dah kahwin ngan mamat semua tu. Mereka bagi invite card pun kau tak pergi, amacam der? Kau pun dah kahwin jugak ka? Tak invite pun? Jahatnya!" jawap Abby 1003 perkataan.
" Dah habis?" Emmalee menghembus nafas berat.
"Dah puan."
"Cerita apa yang mereka beli tu?"
"Dilwale."
"Bestnya."
"Dah juh. Nanti mereka bagi motivasi lagilah best." ajak Isha kasar. Masih sentap yah buk? Hahahahh
---
Setibanya di rumah agam milik Keluarga Tan, Emmalee ternampak Dato' Richard di laman rumah sambil menulis sesuatu di dalam buku. Tulis resipi baru lerr tu!
Enialle pula tengah baca novel di pondok yang bersebelahan dengan fish pond. Adik.
Emmalee mendekati Dato' Richard.
"Daddy!"
"Oh Lee! Dari mana?"
"Hangout with my friends."
"Ouh." sambil mengganguk
" Eermm dad, what are you writing there?"
"Dad wants to open a new restaurant for the halal food only, and here Im writing the recipe." sambil menyuakan buku itu kepada Emmalee. Emmalee meneliti setiap resipi makanan itu. Meleleh air liur pok!
"Good deal dad. Semua sedap! Oh yeah dad before I forget it, I've a new recipe for your dessert."
"It's bizarre dessert right?"
Emmalee tersengih seraya garu kepalanya lalu mengganguk.
Dato' Richard mengeleng kepalanya sambil tersenyum.
"I want to take a bath then I'll show you how."
"Okay then."
'Lee Lee. Ada saja recipe mengarut dia tapi sedap. Ada juga keinginan nak buka restoran dessert untuk Lee nanti. Tapi tunggu dululah, kan dia ada rancangan tv dia sendiri biarlah baru 16 tahun. Sabar Chard.' Dato' Richard mengata dalam hatinya sambil tersenyum sampai tak sedar bahawa Enialle di hadapannya.
"Daddy! Daddy!" sambil menepuk paha daddynya.
"Ha, Niall! What?" sambil membetulkan pernafasannya yang sedang sesak.
"What are you smiling at? Entah-entah ada mummy baru nih?" Dato' menepuk tangan Enialle.
"Ouch!"
"Daddy wants to open restaurant for your sister."
"Good deal. For me?"
"Daddy buka studio tarian nak? Niall kan pandai ballet. Kak Lee kau tu mana pandai. Dia kan pandai menari hip hop jak."
"Apa pulak cakap Lee macam tu? Janji tau? Studio for me, restaurant for Lee?"
"Promise."
YOU ARE READING
Suamiku,Ex-ku..
RomanceTengku Safran Afizal,17, dan Emmalee Tan Ching Li,16, paksa dikahwinkan oleh kedua-dua orang tuanya atas sebab-sebab tertentu. "Ermm Saf, kenapa kau tolong aku tadi?" ~ Emmalee Tan "Dah di depan mata, aku tolonglah tapi tak tau jugak boleh camni. Ta...