Chapter 23

2.6K 52 0
                                    

Lagu ciptaan The Chainsmokers berbunyi di telefon milik Emmalee. Biasalah, peminat tegar The Chainz. Dia mengapai telefonnya di atas meja solek. Safran ternampak skrin telefon isterinya.

Edmundo♡

"Edmundo mana satu ni? Siap ada bentuk love lagi." tanya Safran dalam hati. Emmalee ke balkoni menjawap panggilan tersebut.

"Hello Ed, weyh, wo xiang ni ya. Hah? Ni hui lai le? Wei she me mei you gen wo jiang? Err, hao ba. Xian zai wo gen wo de lao kong yi chi zu le. Bu yung ze yang dan xin la. Okay, ke yi de. See ya!(aku rindu kau. Hah? Kau dah dah balik? Kenapa tak bagitau aku? Err, baiklah. Sekarang aku tinggal dengan suami akulah. Tak payang risaulah. Okay, bolehlah.)" Emmalee mematikan talian. Dia tersenyum bahagia. Seperti ada yang tak kena.

"Kenapa sayang? Tersenyum-senyum. Siapa call tadi? Siap pakai Chinese language lagi."

"My big bro is come back. Dah sampai sini dah. Mid-sem."

"Your big bro? Means my brother-in-law?"

"Yupp, why?"

"Tak pernah tau pun sayang ada abang. Setahu abang, sayang anak sulung. So, selama ni salahlah tanggapan abang."

"Sebenarnya, sayang anak ketiga. Kami ada empat orang."

"Tiga? So, not second?" Emmalee mengangguk dan air matanya mengalir di pipi mulusnya.

"Hey, kenapa nangis ni? Abang salah cakap ke?" Emmalee menggeleng.

"Nope, its not your fault. Actually, sayang ada kembar." air matanya semakin deras. Safran mengerutkan dahinya dan menariknya ke dakapannya.

"Would you like to story with me? If sayang dont mind, or take your time to talk about it."

"Nope. Right now Im gonna tell you, abang. Dah lama sayang nak cakap kat abang. Tapi takda masa yang sesuai."

"Okay..? What is it you want to tell me?"

"Tadi sayang cakap kami adik-beradik ada empat then ada kembar kan? Okay, the eldest is Edmundo, yang call tadi.." air matanya semakin deras tetapi dia tetap meneruskan percakapannya.

"And my late twin is Emmanuel.." Safran mengesat air mata isterinya.

'seceria-ceria isteri aku, ada jugak masalahnya. kesian pulak dia nangis sampai macam ni. apalah kau ni Saf, siapalah tak nangis kalau terfikirkan orang yang dah meninggal.' bisik Safran sambil mengusap kepala Emmalee.

"Thrid, is me and the last is Enialle. The late Emmanuel died because involved in an accident with my ama and apa(nenek, datuk). Someone crashed them but untill now nobody's know who is the crasher and no one know about the news. Because daddy dont let everyone knows that is our family. I should follow them last time but mummy ask him to go with them. Sayang sakit haritu, sebab tu tak dapat pergi. Ama and apa ask me to follow them to Pasar Ramadan to buy some food. Ya, masa tu Ramadan. Mungkin juga mereka kempunan. Lepas pukul 7, pihak polis telefon kata mereka dah takda. Untill now Im feel guilty toward him." terang Emmalee. Dia mula tenang selepas luahkan apa yang dia pendamkan selama ini.

"Berapa umur arwah Emmanuel masa tu?"

"Masa kami form one. Takda orang tahu yang kami kembar except the teachers."

"Ouh, Abang Ed sekolah kat mana?"

"UQ, University of Queensland, course culinary. He lives with grandpa and grandma in Australia."

"Ouh, okay. The chef family."

"Eh, wrong factor. Sayang dan Ed minat memasak, arwah Emmanuel pulak dia minat engineering. Pernah satu kali dia baiki oven kat restoran last minute. Enialle pulak macam mummy, suka dengan perubatan but in the same time dia minat menari cam ballet."

Suamiku,Ex-ku..Where stories live. Discover now