Chapter 22

2.5K 62 0
                                    

Emmalee menunggu di kantin sementara suaminya masih lagi berada di kelas sebab luar sidang.

Di belakang kantin pula, ada seorang pelajar lelaki yang sedang memerhati Emmalee dan dua pelajar perempuan. Iaitu Alex dan perempuan pula, Enialle dan Safira.

"Kak, best ke tinggal rumah baru tu?" tanya Safira.

"Sama je cam kat rumah akak."

"Lee, dah berbaik ke dengan cik suami?" soalan bangkak dari mulut Enialle

"Dah. Semalam kami keluar date kat tasik. Okaylah, last-last kena tangkap dengan JAIS. Malu do.." ketawa Safira dan Enialle meletus.

"Lamanya. Hadoi.." keluh Emmalee.

Setelah lama mereka bertiga membuat loyar buruk, akhirnya Safran memunculkan dirinya dari belakang Emmalee. Safira dan Enialle sudah tersengih macam orang makan lemon.

"Yang korang ni tersengih-sengih ni kenapa? Ada crush eh kat belakang akak ni?" Emmalee memaling ke belakang dan Safran di belakang.

"Ouh, ni dia crushnya." perli Emmalee sambil tersenyum kerana buah hatinya sudah di depan mata. Safran duduk di sebelah Emmalee dan memandangnya. Malee menunduk dan menadahkan tangan.

"Assalamualaikum abang." kini giliran Safira

"Assalamualaikum abang."

"Walaikumsalam sayang, Walaikumsalam adik."

Alex di belakang sudah terkejut macam punggung di cucuk paku. Hatinya sudah tertanya-tanya antara Emmalee dan Safran. Dia mula curiga dan ingin tahu.

"Ni salam main-main ke salam betul ni? Tak mungkin jugak si Malee masuk Islam? Tapi dah dua minggu tak nampak batang mata dia kat gereja. Suara dia menyanyi pun tak dengar kat gereja. Adoi. Whats going on right now? Oh my gwarsh! What the fish?" getus Alex dalam hati.Tengah pandang ke depan, dia melihat adegan pelentokkan kepala.

Emmalee melentokkan kepalanya di bahu Safran. Mulut Alex ternganga sampai seekor kucing dapat sumbat ke dalam. Okay, nonsense.

"Korang berdua tak balik lagi ke?" tanya Safran kepada dua orang adiknya itu.

"Mummy said, she will be late to pick me up. Daddy alsooo said that he cant pick me up because he wants to make a new recipe. Kinda boring life! Huh!" Enialle mengeluh. Ya, dia kesunyian sejak kakaknya berumah tangga.

"And mama and papa said they couldnt pick me up because they have emergency flight to Switzerland. Maybe about the hotel there. So, Pak Wat should be pick me up at 1330. But now its already1430." kata Safira.

"Niall!" suara perempuan memanggilnya dari jauh. Enialle memakai cermin matanya semula. Mereka bertiga pula membetulkan posisi spec mereka di tempat sepatutnya. Ya, mereka semua bercermin mata. Terlalu genius kan? Spec besar, eh, sytle sekarang tu. Hipsterr man!

"Mummy dah sampai." kata Enialle.

"Rindunya kat mummy." ujar Malee semangat setelah bangun dari bahu suaminya.

"Sorry Niall, mummy late. Malee you are here. Ala, rindunya anak mummy sorang ni."

"I miss you too, mum." ujar Malee dalam dakapan Puan Veronica.

Alex di belakang sudah berombak keningnya akibat hairan. Hairan dengan mereka.

"Apa kena dengan mereka ni? Bukan kat rumah pun jumpa ke? Macam tak jumpa setahun ja. Yang Aunty Nica ni caring sangat kat Saf tu nape? Maunya kanser aku curious benda camni. Eh, jangan Lex. Kanser tu lain crita gik tu. Adoi, pening aku dengan mereka ni eh." kini Alex berpura-pura melukis sesuatu di skecth book.

"Safran, hows your doing? Lee? Did both of you take care for each other?" tanya Puan Veronica prihatin sambil mengusap belakang menantunya.

"We are fine mum. About take care? Dont worry mum, here, the warrior always take care about my love." Kata Safran bangga.

"Prasantan." sampuk Safira. Semua yang berada situ ketawa kerana perkataan Safira luahkan kecuali Safran.

"Adik, tu dia Pak Wat dah sampai." Safran memberitahu adiknya bahawa pemandu sudah tiba.

"Akhirnya. Assalamualaikum kak, bang. Bye aunty, Niall." Safira melangkah menuju ke arah Vellfire itu.

"Bye!" jawap Puan Veronica dan Enialle

"Walaikumsalam." mereka menghantar Safira dengan pandangan mata.

"Kalau macam tu, mummy dengan Niall balik jugak." kata Puan Veronica.

"Kami pun."

"Bye!" ucap mereka dan berpecah.

Alex terus ke arah tempat meletak kenderaan. Safran dan Emmalee dah menghidupkan enjin kereta dan bersedia untuk meninggalkan perkarangan sekolah.

"Abang, nak minta izin."

"Izin apa?"

"Saya nak drive. Dah lama tak racing. Bolehlah ehh?"

"Laa, tu ja?" Malee mengganguk.

"You may sayang."

"Aku akan ikut mereka. Balik sama pulak." Alex menghidupkan enjin Scrambler miliknya. Dihadiahkan oleh bapanya, Lucas Matt Smiths.

---

"So, inilah rumah mereka. Mereka berdua tinggal di rumah sebesar ni. Kalau condo ok jugak, ni banglo man!" getus Alex dan dia masih terpacak di pintu pagar dengan Scramblernya.

"Err, siapa kat luar tu? Abang, tengok tu." Emmalee menundingkan jari telunjuknya ke arah Alex berada. Alex sedar akan itu, terus saja Scrambler itu berganjak dari situ.

"Laa, dah blah. Biarlah setan Scrambler tu tadi. Mungkin dia kagum dengan rumah ni kot."

"Kot?" Emmalee mengerutkan hidungnya. Masuk ke rumah,campak beg di meja bar dan selongkar peti sejuk. Whipped cream!

Malee mencapai botol whipped cream dan digoncangnya then spray ke dalam mulut. Alahai, sedapnya!

Safran menuruni tangga dan menuju ke dapur untuk selongkar peti sejuk. Tapi si isteri ni pulak yang melebih. Safran berhenti selangkah kerana terkejut aksi Emmalee. Laki ke pompuan ni?

"Spray whipped cream tu tak ajak abang. Merajuklah!" Safran menyilangkan tangan ke dada. Dah tua bangka pun nak merajuk macam budak kecik. Dah tua ke? Muka masih macam Charlie Puth lagilah.

"Alololo, merajuk pulak hubby kita ni. Open your mouth. Aaaa.." Safran menuruti kata-kata isterinya. Emmalee spray whipped cream tersebut ke dalam mulut Safran.

"Sedap!" Safran mengesat kesan cream di tepi bibirnya lalu 'mengecat' cream itu pada hidung mancung Emmalee.

Mereka berbalas-balas spray antara satu sama lain sampai tak ingat satu satu lantai rumah ada kesan cream tersebut.

"Okay dah, abang mengalah!" Safran mengalah dan mengangkat kedua belah tangannya ke udara. Tangan kanannya masih memegang botol whipped cream.

"Huhh, penat. Best jugak main kejar-kejar sesama atlet. Laju, tercabar pulak." ujar Emmalee sambil tercungap-cungap. Dia meletakkan botol cream itu di tepi pool.

"Sayang.." panggil Safran sambil mendekati Emmalee.

"Apa?" Safran menunjukkan kolam renang di tepinya dengan anak matanya. Dia terus merangkap Emmalee dalam dakapannya dan terjun ke dalam pool.

Suamiku,Ex-ku..Where stories live. Discover now