Chapter 33

4.8K 74 6
                                    

10 tahun kemudian..

"Shania, Shane, Shiha! Dah, jangan main. Masuk!" Emmalee memanggil anaknya dari dapur.

Shania Elly Tan ialah kembar pertama manakala Shane Elnard Tan ialah kembar kedua kepada Emmalee dan Safran. Means kembar tak seiras. Anak ketiga pula, Shiha Elyana Tan berusia 8 tahun.

Mereka bertiga keluar dari kolam renang itu dan mencapai tuala yang disediakan oleh ibu mereka di pondok rehat.

Seusai menukar baju, Shania, Shane dan Shiha menuju ke dapur untuk mencari makanan. Sama seperti perangai ibu bapa mereka dahulu.

"Mama dah buat ais-krim tu. Dalam freezer, jangan makan keropok selalu macam papa." terjah Emmalee.

"Opocot!" Shania melatah. Aik, baru 10 tahun dah pandai melatah?

"Sejak bila Kak Nia pandai melatah ni?" tanya Shane

"Tak tau." dia menjawap soalan adiknya sambil mengambil ais-krim serbet yang ibu mereka buat.

Pit pit!

Pukul 1730, jam biasa Safran pulang ke rumah. Dia mengambil alih syarikat hotel papanya setahun lepas. Kini, dia berumur 27 manakala isterinya 26 tahun.

"Papa dah balik!" Shiha keriangan.

Mereka menuju ke pintu depan untuk menjemput bapa mereka.

"Assamualaikum abang."

"Assamualaikum papa."

"Walaikumsalam sayang-sayang semua."

Kelihatan Safran sedang menjinjing beg plastik berisi makanan ringan dan di sebelah kanan menjinjing beg kerjanya. Sampai sekarang pun tak boleh blah dengan snack. Shane merampas beg plastik tersebut dan membukanya.

"Pa, untuk Shane eh?"

"Taklah, untuk papa dan mama je." Emmalee tersenyum. Shane mengembalikan beg plastik itu dengan muka sedih. Frust!

"Alaa, big boy papa merajuk eh? Papa tipu jelah, ni untuk Kak Nia, Shane dan Shiha." Safran memujuk. Safran ni sampai sekarang dia pandai memujuk.

"Thanks papa."

"Hah, did three of you done your homework?" tanya Safran.

"Done, pa." mereka bertiga menjawap serentak. Sedang anak-anak mereka leka membuka pek makanan ringan itu, Safran mengambil kesempatan mencium pipi isterinya.

"Suka sangat ambil kesempatan dalam kesempitan." kata Emmalee sambil mengeluarkan bahan-bahan memasak untuk makan malam.

"Alaa, bukan selalu."

"Hmm, banyaklah bukan selalu abang tu." Safran tersengih.

"Sayang masak apa tu?"

"Sayang nak masak biasa-biasa ja harini. Nanti kita makan sikit kat rumah pastu ke rumah Enialle."

Shiha yang terdengar perbualan mama papanya terus bertanya

"Yeah, kita ke rumah aunty Enialle!" Shiha membuat tarian penguin.

---

Kini Emmalee sudah mendedahkan statusnya sejak keputusan SPM keluar dan kontraknya pun habis. Dia mula memakai hijab. Bukan itu sahaja, dia juga sudah pandai mengaji dan tidak payah menghantar anak mereka ke kelas mengaji, ibu bapa mereka sudah cukup memadai.

Safran selaku suami yang selalu membimbing, amat bangga dengan isterinya itu. Apa yang diminta, buat. Kadang belum suruh buat, dah dikerjanya. Luaran nampak macam orang yang tak pandai buat kerja rumah, tapi lebih hebat daripada wanita yang berpengalaman. Safran bersyukur kerana dianugerah wanita seperti Emmalee untuknya. Dia hanya mampu memanjatkan doa kepadaNya mengucap syukur.

Suamiku,Ex-ku..Where stories live. Discover now