Sesi kokurikulum dimulakan pukul 1 petang. Bermula sesi pemilihan ahli Kadet Polis. Sir Ray dipanjangkan Raymond Willis, Mat Saleh celup, mula menayangkan badan sasanya.
Di belakangnya diiringi Emmalee and the geng! Semua segak. Tengok sekeliling memang segak semua. Macam kat pejabat PDRM pulak.
"Okay, semua hadir? Ada yang absent? Safran, ambilkan kedatangan semua orang." suruh Sir Ray sambil menyuakan buku kedatangan kepada Safran.
"Nah, Sir. Semua hadir. Ermm Sir.." tanya Safran ragu-ragu.
"Hah, apa?" tanya Sir Ray.
"Ni nak tanya, tahun ni pegang jawatan tahun lepas ke? Bukan apa Sir saya masih sayangkan jawatan komander saya tu." ada kotoran dicelah kuku. Hahah.
"Ya, sama. Masih kamu, Emmalee, Efayina, Efiyana dan Ariana jadi komander. Nak tau sebab apa?"
"What?"
"Yelah, dulu kamu dengan Emmalee bagi koman sampai naik cair taik telinga. Kuat betul pastu jelas lagi, kalah Sir tau!"
"Biasalah Sir, ex-makwe aku tu." tekup mulutnya fast in motion pastu meleraikan tekupannya seraya tersengih.
"Ouh, ex-girlfriend rupanya. Dahlah, kamu station A, form 4 dan 5."
"Form 4? Sir nikan!"
"Betullah Saf. Dah cepat! Minum air banyak-banyak nanti kamu bagi koman kat station C, form 2 je."
"Emmalee station mana?"
"Tak habis-habis Malee, Malee. Jap! Malee station B, station form 3. I know what is in your minds now, but remember focus!"
'Macam tau-tau ja Sir ni. Oh yeah, bersebelahan tuu. Hahah, dalam hati ada air-cond. Sejuk'
"Station C kat sini!"
"Station B kat sini!" Aikk serentak! Jodoh.
'dahlah selfie tu, taulah Lee famous. Aku yang hensem ni takda orang ajak selfie. Kesian.' bisik Safran
Lebih kurang 5 minit tunggu, semua station dah berbaris.
"Skuad, jarakkan diri!" Safran mula memberi koman kepada skuad-skuadnya. Begitu juga dengan station lain.
"Safran!" Emmalee memanggil Safran dengan muka selamba badaknya. Safran tersentak lalu menoleh.
"Apa?" Safran mengangkat keningnya dengan nada kasar sedikit akibat terkejut.
"Aku bukan nak gaduhlah bodo. Ni boleh aku campurkan diorang ni? Form 3 ni sikit ja. Nanti kita turn by turn bagi koman. So?" ujar Emmalee masih dengan nada selamba badaknya.
"Ermm, boleh. Kaulah dulu, bagi koman. Aku chaw jap, ambil topi." dengan itu Safran segera beredar dari Emmalee.
'Lama-lama berhadapan dengan Emmalee boleh meletup organ dalam badan ni. Berdegup tak habis-habis.' bicara Safran dalam hati.
'Haih Lee, apa yang kau buat ni Lee? Nanti dia ingat kau tackle dia balik. Bodo kau Lee. Jantung ni pun satu, dag dig dug ja. Penat aku tahan tau.' Emmalee bisik dalam hati.
"Okay, skuad jarakkan diri. Senang diri!" Emmalee mulakan kerjanya. Mundar-mundir dihadapan mereka dengan muka serius. Sengaja membunyikan tapak kasutnya.
Tak lama kemudian, Safran mula memunculkan dirinya dengan uniform yang sangat lengkap. Topi di kepala, aksesori di uniform, Perfecto!
'Mak aii, hensem pulak aku tengok ex aku sorang ni. Duhai, dag dig dug...'
Safran meraba-raba bajunya. Tag namanya takda. Selukkan tangannya di poketnya dan menjumpai tagnya. Lalu letakkan di bahagian poket bajunya kerana tagnya itu berjenis magnet. T.SAFRAN AFIZAL yang terpampang d tagnya.
Manakala Emmalee hanya memerhati tindak-tanduk Safran dengan hujung matanya. Lalu dia sedar dia juga tidak memakai tag namanya. Dia ambil dari poket seluarnya dan lekatkannya. EMMALEE TAN C.L
"Lee, Lee.."
"Kak Lee.." Enialle dan Safira memanggil namanya. Sebab mereka ni berkawan, sama kelas 2A2.
'hmm, bersebelahan rupanya patutlah senang nak bergosip.' Emmalee mengangkat keningnya tanda 'apa'.
Enialle memuncungkan bibirnya ke arah Safran. Safira tersenyum sinis. Emmalee menunjukkan kakinya tanda mahu menyepak.
"Lee, sini jap." Nurul memanggil. Rambut Nurul terurai pastu pakaian tidak lengkap, tak pakai topi. Sebab SMK Swasta Bintang Seri, Kuching(tak wujud pun senanya saja reka²) taklah wajib sangat pakai tudung bagi pelajar muslimah.
'ek eleh, junior sorang ni. Dahlah panggil senior takda adab. Rambut macam hantu kak limah'
"Sanggulkan rambut dulu, macam rambut hantu kak limah aku tengok ni. Mana topi kamu? Name tag mana? Tak panas ka tak ikat rambut?" dengan nada tegas.
"Maaf cik!"
Niat Nurul terhancur sambil beredar menuju ke barisannya semula. Hancur niatnya untuk tackle Safran dengan wavy hairnya. Sengaja dia memanggil Emmalee untuk mendekati Safran kerana Safran hanya di sebelah Lee.
'sabar Nurul. Ini Nurul Iyana bte. Dato Yusuf, takkan mengalah! Hahah.' bisik Nurul dalam hati sambil menyanggulkan rambutnya dan aksesori uniformnya.
---
Pukul 3.30, sesi kokurikulum sudah tamat. Masing-masing menyediakan diri untuk pulang ke rumah. Bagi senior-senior sudah ada lesen, tak payah mereput tunggu orang datang jemput. Junior? Nasib badanlah.
Safran nampak dua orang perempuan berdiri di tepi babynya. Di sebelahnya Ira tengah rakus minum akibat kehausan.
Di sebelah babynya ada Toyota Fortuner. Nampak batang mata, Emmalee rupanya dengan adiknya. Ouh, Malee punya. Takpa, esok aku bawak Ashton Martin. Hahahh, bersaing nampak.
Emmalee nampak Safran dan Safira di seberang. Honda ni Safran punya. Nasib baik aku bawak Toyota Fortuner pagi tadi. Kalah, buuuu!
Dua-dua tengah bersaing dengan baby mereka masing-masing yang mana paling berkilat sampai cupang telinga.
---
Setibanya di rumah, Emmalee dan Enialle mencari mummynya di dapur.
Nampak susuk tubuh mamanya tengah ralit memasak. Mereka hanya mengupah pembantu untuk mengemas rumah sahaja. Itupun dua hari sekali.
"Mum, we are home!" mereka melaung sambil menaiki tangga rumah.
"Okay! Mandi dulu!" mummynya menyahut dari dapur
---
"Mama, kami dah balik!" Safran dan Safira memanggil mama tapi tidak bersahut.
"Aik, mama ni kemana pulak?" Safira menanya
"Yalah, tengok mama kat laman juh."
Mereka menuju ke halaman rumah.
"Kan betul mama kat sini. So, nak kejutkan mama?"
"Boleh juga."
"Bahhh!" mereka mengejut. Mamanya sedang menyiram bunga di laman akhirnya mereka yang bunga alien yang disiram.
"Arghh! Mama!" mereka memekik.
"Lain kali jangan kejutkan mama! Nyaman?" sambil menepuk bahu mereka berdua.
"Ampunkan kami puan besar."
"Masuk mandi cepat!"
"Segera kami tunaikan puan besar!"
Sorry lmbt update. Tgh tension dgn exam. Pendek je. Jgn marah.. Wait for the next update.
YOU ARE READING
Suamiku,Ex-ku..
RomanceTengku Safran Afizal,17, dan Emmalee Tan Ching Li,16, paksa dikahwinkan oleh kedua-dua orang tuanya atas sebab-sebab tertentu. "Ermm Saf, kenapa kau tolong aku tadi?" ~ Emmalee Tan "Dah di depan mata, aku tolonglah tapi tak tau jugak boleh camni. Ta...