Chapter 6

3.2K 65 1
                                    

Almost sharp 9p.m. Safran sudah duduk di hadapan tv. Untuk menonton rancangan Emmalee's Bizarre Bites. Ex-gf aku. Hahh, mesti cantik dia nanti. Begitu juga dengan Safira, mama dan papanya.

"Yes, dah nak mula!" macam kanak-kanak ribena bila kartun Ultraman dah nak mula.

"Excited lebih pulak anak bertuah mama nih. Macamlah mama tak tau otak purple Saf tu."

"Of course lah ma. Ex-girlfriend dia, siapa tak excited?" ujar Safira

"Hah? Ex-girlfriend Saf? Biar betul Saf? Tak tau pun? Anak Dato' Richard tu? High taste jugak macam papa. Tapi kenapa putus?" soal Tengku Abdullah Zain bertubi-tubi. Naik pusing aku.

"Macam ni citer dia. Dah boleh buat drama slot akasia tak pun slot samarinda kisah anak kita dengan anak si Richard tu. Safran.." habis niat mamanya sambung buat 'drama', Safran pulak memyampuk.

"Nanti rancangan ni habis, baru Saf critakan ya, pa. Semua duduk diam, fokus pada tv..."

Aku tengok jam dinding, hanya beberapa saat lagi.. Dah cun di dua belas..

"And start it, man!"

"Bukannya tarian pun nak cakap 'start it man!'. Bodoh!" perli Safira. Safran menjeling tebal.

"Shhh! Diam kau! Aku letak cili kering dalam mulut kau nanti!"

"Bluerkk!" Safran tidak mengendahkannya. Makin layan makin macam menjadi.

'Hi, Im Emmalee Tan. This is my Tan's family. Youre watching Emmalee's Bizarre Bites. Tonight I wanted to shares my Bizarre recipes. Sounds like weird but try it at your kitchen. The recipes are..'

Hanya beberapa minit untill the end...

'For more information about the recipes, visit my food blog or my website as written on your screen. www.emmaleefoodblogafc.com. Thank you to my guests Lauren and Jessie. See you on next week! Bye-bye!'

"Cantik betul budak Lee tu. Kalau jadi menantu mama nih, sejuk hati mama macam planet pluto."

"Aikk, mama pernah pergi ke planet pluto? Tak ajak pun. Mama jaik(jahat). Papa tengok mama, tak ajak Saf pergi planet pluto. Lain kali kita pergi ya, pa. Tak nak ajak mama. Bluerkk, mama!" perli Safran dengan cara merengek dan peluk kaki papanya.

"Saf, lain kali mama ajak ya sayang. Mama ada kerja kat planet tu sayang. Bukannya tak nak ajak Saf, tapi Saf sekolah. Sini mama peluk and kiss Saf, come Saf sayang." kali ini, mamanya pulak balas perlian sebentar tadi. Ambik kau! Susah jugak dapat family terlebih sporting ni. Sambung.

Mama mendepakan tangannya menunggu aku memeluk akibat termakan 'pujukan' tadi. Lalu aku pun apalagi, masa keemasan untuk bermanja even dah form 5. Anak manja! Mama cium dan peluk. Hahahh! Anak teruna masih dipeluk, dicium!

"Papa pun nak."

"Ira pun nak."

Family Hug! Semua berebut. Akhirnya siapa yang over? Akulah! Haha!

"Saf, you owe me one explanation." lah, belum nyanyuk rupanya papa ni. ingat dah lupa. Malu-malu cat pulak.

"Malulah, nak dari mana?" garu kepala macam ada 'The Kutu Family' kat dalam.

"Sini Ira buat crita." dah mula dah Kiah Propaganda nih. Aku? Hanya tambah Maggi Secukup Rasa dan Sesedap Knorr. Biar lagi perfecto!

Last of the story..

"Tengoklah siapa ex-nya dulu. Yang hensem lagi sado ni." sambilku menyasarkan rambut ke belakang.

"Boleh kembang bibir tu nanti. Asyik puji diri tak bertempat."

Suamiku,Ex-ku..Where stories live. Discover now