Chapter 18

2.4K 57 1
                                    

"Kau nak aku masak apa hari ini?" tanya Emmalee kepada Safran yang tengah fokus memandu.

"Ira nak makan apa?" tanyanya lagi.

"Apa-apa ja lah." jawap Safran sepatah.

"Aku bagi nasi kosong dengan garam baru tau."

"Kak, Ira nak ayam masak merah dengan chocolate cheese cake. Takpa, nanti Ira tolong. No worry." beritahu Safira.

"Okay, kita pergi Giant."

"Dengan baju sekolah?" tanya Safran.

"Ehh, taklah. Pakai seluar dalam." perli Emmalee dan menyilangkan tangannya di dada.

"Takkan nak pakai bikini. Pakai baju sekolah lagi bagus supaya orang tahu kita ni masih bersekolah dan dah tau beli barang dapur. Its that right akak?"

"Contohilah Ira, jangan contohi Safran." kata Emmalee sambil mengekek. Safira di belakang turut ketawa. Safran menjeling mereka berdua. Nanti kau!

Sesampainya di Giant, Emmalee dikerumuni oleh peminat-peminatnya. Ada juga yang tanya siapakah yang mengikuti Emmalee.

"Be patient." kata Emmalee sambil menghalang.

"Who is these kids?" tanya seorang wartawan

Safran POV

Kid kau kata aku? Kau biul ke apa? Aku tinggi lampai kau kata kid? Tak boleh jadi ni.

"They are my cousins. So please I wanna make my way, excuse." jawap Emmalee dengan muka selambanya.

Aku dengan Ira dah terpinga-pinga dah ni. Mungkin dah biasa kot, dikejar sana sini.

"Kenapa sayang jawap cousin tadi?" tanyaku kepada isteri taiko aku ni.

"To save our family dignity. And be faster aku rimas dengan semua ni." jawapnya dengan muka cemberut.

"Sini abang tolak trolley tu." pelawaku. Emmalee buat muka geli dan memberikan trolley itu kepadaku. Aku melonggarkan sedikit tali leher. Tadi dah longgarkan tapi diturunkan lagi biar nampak gangster taik kucing. Cermin mataku dibetulkan.

Sedang menunggu si Emmalee ni pilih barang, aku membuka akaun Instagram. Buka di explore post. Hampir terbeliak mata aku ni. Manusia manalah yang sempat ambil gambar kami berdua ni. Kenapa Ira tiada dalam gambar tu? Waduh.

"Sayang, tengok ni." aku beri telefonku kepada Emmalee. Aku memandang sekeliling, ada yang tengah pandang kami sambil berbisik. Aku tarik lidah tu baru tau.

"We gotta be faster before it get more gossip. Mana Ira?"

"Ira beli snacks." manakala kami berdua beredar ke arah Ira yang tengah seronok memilih makanan ringan.

"Ira be faster." arahku kepada adik.

Setelah itu kami ke kaunter bayaran.

"Saya bayar semua ni." pelawa Emmalee.

"Err.. Okay."

"Miss.." panggil juruwang tersebut.

"Just call me Malee." potong Emmalee.

"Err, Malee can we take a selfie?" tanya juruwang tersebut. Selfie pulak? Dah.

"Sure." lalu juruwang tersebut mengeluarkan smartphonenya dari poket seluar belakang.

"Thanks. So here your stuff. Semuanya RM 68.90"

Sedang Emmalee mengeluarkan duitnya dari dompet, juruwang itu tanya
"Who is this guy?"

"He is my cousin. This is his sister."

"Ouh. Here the balance. See ya!"

Kami bertiga hanya senyum. Rushing.

Suamiku,Ex-ku..Where stories live. Discover now