Chapter 29

2.5K 55 1
                                    

Setelah seminggu menyelesaikan semua hal, hari ini tiba Emmalee memasuki kelas bersama suaminya, 5Sains1.

Dalam kereta Emmalee sudah menggelabah kerana masuk kelas baru.

"Abang, kalau dalam kelas nanti sayang duduk dengan abang eh?"

"Mana boleh? Nanti diorang apa kita ada apa-apa macam mana? Tapi okaylah, sayang duduk dengan abang, selamat sikit. Hampir semua tahu yang ada dua orang yang dah kahwin dalam kelas abang." kata Safran yang fokus memandu.

"Siapa nama kawan abang yang dah kahwin tu?"

"Faezrul Farhan. Isteri dia sebaya dengan sayang, Anna Syaweera."

Sudah sampai di perkarangan sekolah, Emmalee semakin tak senang duduk.

"Sayang minta izin pergi kelas sayang dulu boleh?"

"Abang izinkan." mereka keluar dari kereta dan terus menuju ke pusat Pengawas.

Selepas itu, mereka berpecah sekejap.

"Malee, kenapa kau ni hah? Suka sangat tinggalkan kami." ujar Ariana selaku bestfriend Emmalee sejak tadika.

"Yalah." jawap Abby, Isha dan kembar itu Efa, Efi.

"Ni hah, dah berisi. Nanti takda orang jaga kalau dah keluar nanti." ujar Emmalee selesa sambil mengusap perutnya.

"Woahh.." Riana sebagai orang yang paling kecoh dulu yang buat bunyi. Yang lain sudah melopong.

"A.. are you serious?" Abby sudah tergagap.

"Betullah. Eh, lima minit lagi. Bye!" Emmalee mengucapkan selamat tinggal dan menunggu guru kelas 5Sains1 masuk di koridor blok tingkatan 5.

"Kita ada pelajar baru baru pelajar form 4. Semua kenalkan? Masuk." ujar Cikgu Faleeha. Emmalee masuk ke kelas dalam keadaan tertunduk. Malu.

"Emmalee, you sits beside your.." Emmalee membulatkan mata apabila Cikgu Faleeha menyebut 'your'. Safran pun begitu. Cikgu Faleeha tersenyum sedikit.

"Okay, you sits beside Safran." Cikgu Faleeha menurut kata-kata Safran pagi tadi.

Emmalee duduk dan tersenyum sedikit kepada suaminya. Takut orang syak sesuatu.

"Okay, take out your Physics book."

Semasa PDP, Emmalee berasa kekok dengan situasi tegang begini. Kalau 4S1, mesti tengah berloyar buruk. Tapi sekarang, kelas lain? Kenapa harus serious sangat korang?! Boring laa! Getus Emmalee sambil memanggung kepalanya atas tapak tangan dan memandang wajah kedut Sir Sejarah ni. Sir John.

"Emmalee, are feel comfortable right now?" tanya Sir John setelah sekian lama memerhati Emmalee dengan wajah bosan-resah. Emmalee terkejut dengan panggilan tersebut dan pen di tangan jatuh bawah meja.

"Err, hah? Err, Im okay Sir." dia memandang suami di sebelah sekilas.

"I know your class is fame with noisy voice. I know you felt different."

"Eh, err, Im just.. Im okay with it, Sir." nafi Emmalee. Tau pun! Ni boss paling bising ni.

Tak lama kemudian, mata Emmalee makin memberat. Alahai, boring do. Explaination, explaination! Oh, is this what we call study? In the very silence situation?!

Emmalee mengambil sticky note dalam kotak penselnya dan menulis di permukaan kertas tersebut.

Kelas ni klau study mmang camni eh?

Lalu menyuakan kertas itu ke sebelah. Safran tersenyum dan menunduk melihat isi kandungan kertas itu.

Yes, mmang camni. sunyi kan? abg pun dah ngantuk dah ni. nnti chemistry lagi boring!

Tak bestla, klau kat klas msti tgh mkn skrang ni. takpun bercakap ngan kwn.

steady nya ayat. mkn msa cikgu mengajar?

well, emmalee kan.

hmm, dah. nnti kantoi, susah nnti.

Emmalee hampir tercetus. Laju-laju dia menekup mulutnya. Safran ketawa dengan mengetapkan bibirnya. Bunyi macam tikus gigit wayar saja bunyi pasangan ini. Sir John memaling ke arah Safran dan Emmalee dan mengecilkan matanya. Hahah, takut nyer!

---

Kringgg!

"Terima kasih cikgu!" ucap pelajar 5S1 untuk keluar pada waktu rehat.

"Abang, rehat dengan sayang nanti tau."

"Sayang lepak dengan geng nanti."

"Nanti ada apa-apa nanti macam mana?"

"Okay laa." Emmalee mengangkat bendera putih. Nak melawan takda gunanya kan?

"Good girl." sementara kelas sudah kosong, Safran mengambil kesempatan.

"Anak papa kat dalam ni lapar tak?" ujar Safran sambil mengusap perut Emmalee lalu melekapkan telinganya.

"Pulak dah?"

"Nanti balik sekolah kita pergi check-up ya?"

"Okay, abang. Jom, mama dah lapar dah ni. Dah merengek baby dalam perut ni, lapar." mereka berjalan menuju ke kantin dan Emmalee mengusap perut atas dua sebab.

1. lapar
2. usap baby

---

Doktor Hashira tersenyum ketika menge'scan kandungan dalam perut Emmalee.

"Okay, puan. Dah siap, puan dan encik tunggu saya di meja kerja saya ye?" Emmalee kekok dengan panggilan puan yang diberi Doktor Hashira.

Emmalee dan Safran menuju ke arah meja kerja doktor seperti mana yang diarahkan tadi.

"Puan, nah. Syukur puan." kata Doktor sambil menyuakan sekaping gambar janin Emmalee tadi. Emmalee dan Safran mendekatkan kepala sesama sendiri untuk melihat gambar itu.

Air jernih mengalir dari mata seorang ibu muda itu. Terharu do. Terbalas kekosongan ibunya dulu dengan sepasang cucu kembar.

Tapi betul ke tak gambar ni? Tanya dulu.

"Doktor, betul ke sepasang ni?" tanya Emmalee.

"Betul puan, tengok tarikh." Emmalee melihat tarikh di penghujung gambar itu.

09/06/2016
1357

"Abang, anak kita kembar."

"Ya? Abang nak tengok." Safran terharu dengan apa yang dilihatnya sekarang ini.

"Puan dan encik nak tahu jantina baby ni tak?"

"No, thanks. Let it surprise." kata Emmalee.

*pendek je. geo course work begins. stress! n follow me in ig : martha.vxrnnxy
klau dah fllw comment kat recent pic : watt
pape roger!

Suamiku,Ex-ku..Where stories live. Discover now