"Assalamualaikum, Im home." laung Safran setelah membuka daun pintu.
"Walaikumsalam, cepat pergi mandi Saf, nanti kita dining di rumah Daddy Richard." kata papanya sambil matanya tertumpu kepada di televisyen.
"Sejak bila tukar gelaran?" tanya Safran pelik.
"Ehh, jangan nak banyak tanya. Pergi mandi."
"Herghh, yalah. Serabut!" balas Safran sambil menaiki tangga untuk menuju ke arah biliknya.
Setelah 30minit bersiap, Safran meneliti dirinya di muka cermin. Dia memakai T-shirt hitam, seluar paras bawah lutut dan memakai topi. Satu lagi spec. Handsome!
Iphone dicapainya. Lalu dia menuruni tangga.
"Hah, dah siap?" tanya mamanya.
"Dah." jawapnya sepatah.
"Jom berangkat." Dengan malasnya dia mencapai kasutnya di rak kasut, disarung sambil duduk atas bangku dihadapan kereta milik papanya.
Sepanjang perjalanan, Safran melayari akaun Instagram miliknya di tempat duduk belakang. Safira di sebelahnya, mamanya dan papanya tengah seronok berbual.
---
Sedang memasuki ke perkarangan laman rumah agam milik Dato' Richard, mereka bertembung dengan sebuah kereta berjenama Toyota Fortuner.
"Siapa pulak yang datang ni? Nasib sempat break kalau tak masuk hospital." tanya Emmalee seorang diri.
Tengku Abdullah mengelipkan lampu kereta untuk mengarah si pemandu di depan masuk dahulu. Emmalee masuk dahulu setelah mendapat arahan kelipan lampu kereta tersebut.
Malee keluar dari kereta seiring dengan Tengku sekeluarga.
"Ehh, Malee rupanya. Ingatkan siapalah tadi. Pergi mana tadi?" tanya Tengku Syazila
"Lee pergi Parish tadi. Koir dengan kawan-kawan Lee. Sekali dengan urus hal pertukaran agama dengan Chairman tadi."
"Ouh, dah settlelah semuanya?" tanya Papa Zain sambil mengorak langkah ke rumah.
"Dah settle. Dad, mom! Papa and mama are here!" laung Malee.
"Ask they to sit at the living room. Malee go take a bath." balas mummynya dari dapur.
"Duduklah dulu. Lee nak mandi dulu." arah Emmalee peramah. Almaklumlah, bakal, bakal. Show gegirl sikit tapi asetnya disebaliknya.
Emmalee mengatur langkahnya ke lif dan menekan punat panah untuk menuju ke biliknya. Malas nak naik tangga. Safran dari tadi tidak mengalih pandangnya terhadap Emmalee.
"Pstt, dari tadi tidak alih-alih pun mata tu. Berzina." usik Tengku Syazila. Inilah keluarga terlebih sporting, anak sendiri pun boleh dibuat bahan usikkan.
"Eh, mana ada. Rumah ni cantiklah, besar lagi." sengaja topik ditukarnya sambil matanya meliar melihat suasana rumah tersebut. Kenyataannya memang cantik pun, ala-ala Chinese-Italy.
"Ira mana?" Safran bersuara lagi.
"Ira dengan adik Lee kat luar." jawap Papanya
"Ouh."
"Hai Kak Zila." sapa Puan Veronica terlebih dahulu sambil membawa dulang minuman dan sedikit makanan ringan.
"Bang." sapa Dato', berjalan beriringan dengan Puan Veronica
"Jemputlah minum. Tunggu Malee baru kita dine."
"Terima kasih." ucap Tengku Syazila kepada Puan Veronica.
YOU ARE READING
Suamiku,Ex-ku..
RomanceTengku Safran Afizal,17, dan Emmalee Tan Ching Li,16, paksa dikahwinkan oleh kedua-dua orang tuanya atas sebab-sebab tertentu. "Ermm Saf, kenapa kau tolong aku tadi?" ~ Emmalee Tan "Dah di depan mata, aku tolonglah tapi tak tau jugak boleh camni. Ta...