=3=

56 3 1
                                    

Nästa dag skulle jag åka ner till byn tidigt, eftersom de var en timmes åktur så gick jag upp extra tidigt. Sofia hade sagt till mig att Anghel var väldigt känslig mot solljus och därför sov han på dagen, att han var allergiskt mot vitlök och att han inte drack så mycket vatten. Jag förstod ju att det var lögner. Jag visste att han var vampyr, men Vladimir och Sofia visste inte om att jag visste det.
Butlern stod med bilen utanför och väntade på mig. Klockan var exakt 09:00 och jag skulle åka. Jag klev in i bilen och vi körde snabbt iväg.

Nere vid byn låg det en lång gata och små affärer i husen. Många kollade på mig, för att jag klädde mig annorlunda, men jag var van.

- Nu e de mirare că oamenii cred că suntem vampiri, urmărind-o, sa en kvinna som stirrade surt på mig.

Hon pratade rumänska, så jag förstod ju såklart inte vad hon sa.

- Vad sa hon? frågade jag butlern.

- "Inte undra på att folk tror att vi är vampyrer, titta på henne." sa han och log.

Jag skrattade. Det var den konstigaste kommentaren jag någonsin fått.
Vi gick in i en mataffär, butlern hade fått en lång lista att handla. Det var ganska mycket konstiga saker där och jag kunde ju inte läsa vad det var.

- Du kan gå ut till affären på andra sidan gatan om du vill, sa han till mig.

- Okej.

På andra sidan gatan stod det "magazin de îmbrăcăminte" på en skylt. I min ordbok stod det att det betydde "klädaffär". Jag gick in i den och det fanns bara "tantkläder" där för det mesta. Jag gick ut igen och då kom butlern ut ur mataffären. Han höll i fyra stora, tunga kassar.

- Ska jag hjälpa dig att bära? frågade jag.

- Ja gärna.

Jag tog två påsar och vi gick mot bilen. Det hade varit en rolig upplevelse att få vara i en rumänsk liten by.
I bilen tog jag upp dagboken jag hade haft i väskan. Jag hade fått en av pappa för att skriva om Rumänien. Jag hade redan skrivit om gårdagen, men inget om när jag såg Anghel på vinden.
Jag bläddrade till nästa vita sida och skrev:
"Idag var jag och butlern nere vid byn. Det var en fin liten by, väldigt mysig. Vi handlade och nu sitter jag i bilen påväg tillbaka till slottet. Vi köpte grillspett och vi ska grilla ikväll, det ska bli kul. Jag saknar mamma och pappa, jag ska ringa dem imorgon. Ibland vill jag bara hem, till kalla eländiga Sverige."
Jag skulle skriva mer på kvällen, men inte just då.

Blood LoverWhere stories live. Discover now