-02-

1.5K 50 0
                                    

Suhana

"Assalamualaikum."

"Wa'alaikumsalam," jawabku.

"Maaf kalau saya mengganggu. Tapi, saya cuma nak beritahu yang malam ni saya tak makan di sini."

"Kenapa ya? Tadi pun awak tak datang," tanyaku. Dia hanya mengangkat bahunya tanpa menjawab soalan aku.

"Boleh saya duduk?"

"Ya, silakan." Ish, apa kena dengan aku ni? Takkan mengelabah pula.

"Dah banyak kali saya ke sini, baru hari ni saya nampak awak. Makcik kata awak ke rumah kawan awak."

"Ya."

"Saya mengganggu ke? Kalau ya, biar la saya balik dulu."

"Tak, saya cuma terperanjat saja." Aku berbohong

Sebenarnya aku masih tak percaya yang dia ada di hadapan aku sekarang. Dia sememangnya kacak. Aku cuba mengawal diri ini agar tidak terus melompat ke dalam pelukannya. Dadanya yang bidang dan tubuhnya yang sasa, membuatkan aku sesak nafas.

"Apa kata awak bernafas!"

Aku panik. Macam mana dia tahu yang aku menahan nafas?! Aku cuba berlagak biasa, tapi jantung aku yang berdegup kencang ini tak dapat ditahan lagi.

"Awak sakit jantung ke?" tanyanya.

Alamak! Dia ni pakai ilmu sihir ke?! Aku terus bangun. Tak sanggup rasanya nak berdepan dengan pemuda kacak ini. Dia juga mengikut perlakuan aku.

"Kenapa tak duduk?" tanyaku.

"Macam mana saya nak duduk kalau tuan punya kerusi berdiri ," jawabnya.

Aku kehilangan kata-kata. Dia memang bijak. Kenapa baru hari ini dia menjadi peramah. Ada apa-apa ke?!

"Duduklah. Saya nak juga berkenalan dengan tukang masak paling cantik pernah saya jumpa," katanya.

Aku kehilangan kata-kata buat kali yang entah ke berapa, aku sendiri pun tak tahu. Persetankan semuanya. Peluang dah ada di hadapan mata, takkan nak dilepaskan begitu saja. Walau bagaimanapun, aku masih berpegang dengan peribahasa Melayu, takkan perigi mencari timba.

"Amboi, hina sangat ke saya ni sampaikan awak takut nak berbual dengan saya?!" katanya.

"Eh, tak de lah. Mungkin sebab saya penat kot!" balasku.

"Sebenarnya, saya tak sangka pula yang Makcik Hendon ada anak secantik awak. Kalaulah saya tahu, lepas SPM lagi saya suruh mak saya masuk meminang," katanya sambil tersenyum.

Kata-katanya yang ringkas dan padat itu membuatkan hati aku ini menyanyi riang. Tak pernah-pernah dalam sejarah hidup aku, ada lelaki yang sebegini kacak meluahkan kata-kata sebegitu. Dia diam. Renungannya tajam ke arah kolam ikan ayah aku. Kesempatan ini aku ambil untuk merenung dan menilai lelaki di hadapanku ini.

Dia memang kacak. Rambutnya lurus dan dipotong pendek. Tetapi, warnanya bukan hitam pekat seperti lelaki Melayu lain. Warna rambutnya agak keperang-perangan dan memancar-mancar dalam sinaran matahari petang ini. Kulitnya cerah. Badannya tegap menunjukkan yang dia selalu bersenam atau mungkin dia sukakan sukan angkat berat. Aku agak ketinggiannya lebih kurang 5' 11". Ketinggiannya menandingi lelaki yang pernah aku jumpa di Malaysia ni. Bibirnya kemerah-merahan menandakan dia tidak merokok.

"Awak tahu, usia saya ni, dah sesuai untuk mencari teman hidup. Dah banyak gadis yang dicarikan oleh mak dan abang saya. Tapi, semuanya tak berkenan di hati. Saya fikir, jodoh saya bukan di sini sehinggalah saya bertentang mata dengan seseorang. Dia menepati hampir kesemua citarasa saya terhadap seorang teman hidup," katanya secara tiba-tiba.

[Tentang Cinta #1] Kau, Aku & DiaWhere stories live. Discover now