Suhana
Tangan suamiku, aku genggam erat. Dia masih belum sedar walaupun sudah semalaman di hospital. Kamal yang tertidur di sofa berkeras untuk turut menunggu sehingga suamiku sedar. Seperti ada sesuatu yang disembunyikannya tapi aku sudah tiada keinginan untuk bertanya. Hampir luruh jantungku menerima panggilan dari abang iparku petang kelmarin. Doktor hanya memaklumkan yang suamiku cuma kepenatan. Aku juga sedar yang selera makannya makin berkurang dan dia tak henti-henti bekerja.
Keluargaku dan keluarga mertuaku datang hampir setiap masa lawatan. Kata-kata perangsang yang diberikan sikit pun tidak memberikan kekuatan kepadaku. Majlis perkahwinan yang sepatutnya diadakan hujung minggu ini akan ditunda sehinggalah suamiku benar-benar kuat. Pada saat ini aku sudah tak peduli jika majlis itu tidak diadakan terus. Apa yang penting ialah ijab dan kabul dan itu telah pun berlaku.
Aku mengerlus rambut suamiku. Begitu berat sekali bebanan yang ditanggungnya. Aku akui aku mementingkan diri sendiri. Sudah banyak petunjuk yang aku lihat tapi aku abaikan saja. Malahan keadaan suamiku sekarang pun aku sembunyikan dari'nya'. Siti dan Adam akan bertolak ke luar negara hujung minggu ini. Kejamkah aku kalau aku masih berjuang untuk mendapatkan cinta dari suamiku sendiri? Kejamkah aku cuba memisahkan dua hati itu?
Batukkan kecil mematikan lamunanku. Mata suamiku masih pejam, malahan Kamal juga masih belum bangun. Aku sedikit tersentak apabila batukkan itu kembali memecahkan kesunyian. Jari-jemari suamiku bergerak perlahan. Matanya dibuka sebelum ditutupkan semula. Dia mengerutkan dahinya sebelum matanya dibuka semula.
"Abang," kataku.
Matanya tertumpu padaku. Renungan tajamnya membuatkan aku sedikit malu dengan keputusanku. Tentu sekali dia akan membenci aku. Aku yakin benar dia akan membenciku.
"Air."
Aku cepat-cepat mencapai gelas yang telah berisi air masak. Penutupnya aku buka dan aku masukkan sebatang straw. Hampir separuh gelas kosong sebelum suamiku menggelengkan kepalanya.
"Mak, ayah, ibu, abang dan kakak datang melawat abang setiap kali waktu lawatan. Tentu mereka gembira abang dah sedar. Waktu untuk lawatan seterusnya pun makin hampir," kataku.
Dia masih merenung wajahku. Aku tahu apa yang tersirat dari pandangannya. Sekarang adalah peluangku untuk membetulkan keadaan.
"Siti dah bertolak ke luar negara pagi tadi dengan Adam."
Dan akhirnya aku kalah dengan perasaanku sendiri. Aku yakin dia akan membenciku. Tapi berikan aku peluang untuk bersamanya walaupun hanya untuk seketika.
"Aku panggilkan doktor."
Aku tersentak mendengar suara Kamal. Aku menoleh ke arahnya dan lidah ku kelu dengan pandangannya. Dia tahu aku berbohong. Sejak dari awal Kamal sentiasa menjadi penyokongku walaupun tidak dinyatakan dengan jelas. Tapi dari pandangan itu aku tahu yang dia amat kecewa dengan keputusanku. Kamal meninggalkan kami.
"Maaf sebab buat Hana risau."
Aku menarik nafas dalam sebelum memaksa diri untuk senyum. Aku pandang suamiku. Senyuman yang diberikan kepadaku hampir saja membuatku menangis. Ahli keluarga kami muncul bersama dengan doktor yang merawat suamiku. Kamal pula hanya berdiri di sudut bilik berhampiran pintu. Tidak sekali pun dia memandang ke arahku.
"Bahu Encik Shah pernah retak sebelum ni?" tanya doktor yang sebaya usianya dengan ayahku.
"Ya, saya berusia 13 tahun masa tu," jawab suamiku.
"Boleh saya tahu bagaimana?" tanya doktor itu lagi.
"Adik saya pernah menyelamatkan seorang kanak-kanak dari lemas."
YOU ARE READING
[Tentang Cinta #1] Kau, Aku & Dia
RomansaGadis manis itu telah berjaya mencuri hatinya. Jadi, Shah yakin dia tidak bersalah kalau dia mengejar pencuri itu dan menghukumnya. Gadis manis itu perlu dikurung di dalam sangkar cintanya. *Sedang dalam proses penambahbaikan. Oct 07, 2013