3. CHEF

1.1K 80 6
                                    

          NIA AISHA melihat muka cemberut kawannya. "Dah kenapa muka kau ni? Tertelan nasi basi ke?"

Sofea menjeling tajam. Dia melabuhkan punggungnya ke sofa ruang menunggu pejabatnya itu. "Aku jumpa orang gila tadi. Boleh pula jumpa dengan lelaki sup bonjot tu. Itu mamat memang dah buat darah aku naik tinggi."

Nia Aisha tergelak kecil. Apa nama yang Sofea beri dekat orang ni. Sup bonjot? "Siapa lelaki sup bonjot yang kau cakap ni?"

Sofea menarik nafas panjang. Dia belum cerita lagi kisah lelaki yang telah merampas parking miliknya itu. Nak atau tak nak perlu jugalah cerita dekat Nia Aisha ini.

Nia Aisha ketawa saja setelah mendengar cerita kawannya itu. Itulah siapa suruh main hadap telefon aje. Memang patut pun parking kena rampas!

"Kau yang leka sangat. Macam lelaki tu cakap siap cepat dia dapat, so sekarang dia yang dapat." Nia Aisha sepertinya memihak kepada lelaki sup bonjot itu. Sofea tidak puas hati.

"Masalahnya aku tengah balas mesej klien tu. Aku suruh dia bersabar."

"Kau yang terhegeh-hegeh. Lembab! Aku dah cakap dia nak jumpa jam 10 pagi. Kau boleh relax je lagi. Sekarang ini padahnya."

Nia Aisha faham sangat dengan sikap cuai Sofea dan sikap tak prihatin gadis ini.

"Mana aku tau yang dia boleh datang awal. Selalu aku yang tunggu dia." Marah Sofea tak puas hati. Kalau dia datang awal, dia pula yang berlama kena tunggu klien. Ni bila tang dia datang lambat, klien pula mencirap darah nak tunggu dia! Haih, memang luck tu macam tepi longkang betul!

Nia Aisha bangun ingin berlalu masuk ke biliknya. Sebelum itu sempat lagi dia menarik hujung tudung milik Sofea.

"Aku doakan kau sangkut dengan mamat sup bonjot tu baru tau!"

"Nia!!!!!" Jerit Sofea kecil.

"I'm not like you okay! Mudah tersuka orang. Ish, kalaulah sup bonjot tu muka dia macam Mikael tak apa juga. Memanglah aku nak lekat macam kau. Apa kau cakap..... ahhhh cinta pandang pertama. Huh! Baru ada akai sikit nak melekat dan suka. Tapi ni pelayan aje kut. Bawa kereta buruk. Kereta nak reput."

Ada Nia nak doakan aku melekat dengan sup bonjot tu?! Gila ke apa perempuan ni. Sakit? Sejak jumpa Mikael, memang sakit pun kawan dia seorang ni. Tapi.... Dalam hati aku tetap Zikri.

Ecehhh! Pirah! Tang tung tang tuing! Belum tentu dia nak aku. Cuma.... Kita orang dah lama berkawan, keluar sana sini sama-sama. Kongsi cerita pun sama-sama. Suka duka bersama. Makan bersama. Tidur aje tak sama. Tak akanlah Zikri tak ada hati kat dia kut. Mesti ada punya! Erk? Dah kenapa aku ni? Putus fius!

Nia Aisha bangun. Dia mencapai satu fail di rak belakangnya. "Aku bukan mudah nak suka orang. Tapi Mika yang buat aku sewel sikit. Kau tahu, kan yang aku belum pernah tak dapat apa yang aku nak? Cuma..." Terhenti seketika kata-katanya. Dia kembali duduk.

"Aku tak faham Mika tu. Tengok dari cara macam tak suka aku. Kasar. Tapi bila aku tengok dia sanggup upah orang untuk lindungi aku, He like care about me. Dan aku rasa.... Aku ada dalam hati dia, even setitik hitam."

Sofea mencebik. Kenapa nak mencebik? Sebab Nia ni lain macam sikit. Ini sejak bila dah tahu buat perumpamaan hati? Setitik hitamlah apalah. Nasib dia tak samakan setitik kicap cap kipas manis.

"Kau asal mencebik macam mulut ayam?"

"Ayam mana ada mulut."

"Dah tu ayam nak makan dari mana?" Bodoh betul Sofea ni. Kata ayam tak ada mulut pula. Dah tu tang mana ayam nak makan? Telinga?

Hate You Mr. Sup BonjotWhere stories live. Discover now