SOFEA masih tidak berpuas hati dengan matanya sendiri. Betul ke apa yang dia nampak ni? Buat apa Zikri dekat rumah Mak Som? Mereka saudara ke? Asal aku tak tahu pula ni.
Sofea menonjet sedikit kakinya ingin melihat sekali lagi apa yang dia nampak tadi.
"Biasalah Zikri, Dira ni kalau bersiap memang lama sangat. Nak cantik depan kamu je."
Sofea yang mengerut mukanya. Ditekap pula telinganya betul-betul di dinding penghalang rumahnya dan rumah Mak Som itu. Ditunduk sedikit kepala agar tidak kelihatan yang dia sedang mendengar perbualan jiran sebelah.
Sahlah tu Zikri. Dah daun kesom tu duk panggil nama Zikri tadi. Mata aku memang tak buta lagilah ni. Cukuplah rabun aje!
"Tak apalah mak cik. Saya nak jumpa kawan jap. Kawan saya sebelah rumah dengan mak cik je ni. Sofea."
Sofea semakin hairan. Bukan hairan sebab nak jumpa dirinya, tapi hairan apa hubungan Zikri dengan Mak Som ni. Selama ni aku tak tahu pula. Kau pun satu Pea oiiii! Tak akan semua kisah hidup Zikri dia nak duk habak dengan kau. Sofea masih setia mendengar perbualan orang sebelah.
"Kamu kenal dengan Pea?"
"Kenal sangatlah mak cik. Dia kawan kolej saya dulu. Memang saya kawan baik dengan dia. Tak akan selamanya ni mak cik tak perasan kalau dulu, ada lelaki datang rumah Pea. Sayalah tu. Saya dengan Pea memang kawan baik. Dira pun tahu pasal ni."
Aku kawan baik dia je? Sayu pula hati Sofea mendengarnya. Tiba-tiba hatinya sebak. Kawan baik je eh? Oh ya lupa, beberapa bulan yang lepas, Zikri ada ceritakan kat dia yang lelaki itu sedang jatuh cinta. Sofea ingatkan jatuh cinta pada dia, tapi tup tup tup dengan orang lain. Memang hancur berderai hati ini.
"Lah ya ke? Kalau macam tu, Pea tahulah minggu depan majlis pertunangan kamu dengan Dira?"
"Bagaikan melukut di tepi gantang begitulah aku, di dalam hidupmu"
Sofea menoleh ke belakang apabila mendengar satu suara menyanyi. Umi.
"Masuk rumah. Tak baik curi-curi dengar perbualan orang." Puan Zarina bersuara perlahan. Takut orang sebelah rumahnya ini dengar pula.
Dia tahu siapa yang masuk merisik Nadira itu hari, dan dia tahu siapa yang bakal bertunang dengan Nadira minggu hadapan. Zikri. Ya, Zikri kawan kepada anaknya. Tinggal dia tak cerita sikit pun tentang perkara ini kepada Sofea.
"Zikri kat sebelahlah mi. Pe nak tau apa hal dia boleh ada kat rumah Mak Som ni." Bisik Sofea perlahan. Takut orang sebelah rumah dengar pula.
Puan Zarina geleng kepala. Tak suka pula bila anak dia bersikap sedemikian. SIBUK HAL ORANG! Lebih kurang sama jelah dengan jiran sebelahnya ini.
"Kamu masuk rumah. Sekejap lagi Fatt hantar Lisa ni. Dia call tadi, umi yang angkat."
Sofea mencebik. Satu masalah lagi timbul, nak bertembung wajah pula dengan Chef Fattah tu kejap lagi. Apa pasallah tak ghaib je lelaki tu dalam hidup dia?
Sofea tak banyak bunyi. Dia mengorak langkah kakinya untuk masuk ke dalam rumah.
"Assalamualaikum"
Suara lelaki memberi salam membuatkan Sofea berpaling melihat ke belakang. Puan Zarina tersenyum manis sambil menjawab salam lelaki itu.
"Waalaikumsalam."
YOU ARE READING
Hate You Mr. Sup Bonjot
RomanceNak tahu sinopsis blurb, so open on your read. Terima kasih :) UPDATE: Tak ada set masa untuk update. Maybe [slow update] PSS: Orang kata, orang yang bersabar ni cantik. Berseri muka. So bersabarlah. Banyak ganjarannya. (hihi) FOLLOW BLOG: mimpi2yu...