15. BEG TANGAN

1.3K 86 21
                                    

BAHANG betul cuaca pada petang itu. Sofea menyelak sedikit pergelangan tangan bajunya dan dikerling melihat jarum jam tangan. Dah tepat pukul 4 petang, tapi batang hidung Fattah pun tak nampak lagi. Mana lelaki berbulu tu? Tadi janji paling lambat pun pukul 3:30 petang, ini janji atas mulut je lebih!

Ditarik gelas jus oren dan disedut dengan rakus. Geram punya pasal, straw tu pun Sofea rasa nak telan.

"Sorry sangat saya lambat. Jammed sangat, tu tersangkut dekat Bangi."

Fattah yang sudah berada di depan Sofea, terus ditarik kerusi dan melabuhkan duduknya berhadapan gadis itu. Muka dia dah cemberut habis ni, memang lepas ni aku kena tahan ajelah telinga. Bisik hati Fattah sendiri ketika itu.

"Tak lambatlah encik, ni paling awal sangat ni. Suka sangat saya bila janji encik ditepati." Menyindir? Itu satu kelebihan bagi Sofea. Dia memang suka sangat menyindir orang.

Fattah naik kening. Kedua matanya terbeliak sedikit. Dia rasa sedikit pelik dengan kata-kata Sofea. Awal? Ini betul ke tak marah? Siap boleh senyum manis lagi sampai muncul lesung pipit tu.

"Betul ke ni cik tak marah saya lambat? Mampu senyum lagi."

Sofea tepuk dahinya sendiri. Aduh! Kenapa lembab sangat lelaki depan dia ni punya pick up. Tak tahu ke itu marah dalam senyum? Tak tahu ke sindiran itu pun juga marah? Haih, sahlah dia ni memang otak kura-kura!

Tapi comel! Tiba-tiba satu suara hati Sofea berkata sendiri. Cepat-cepat Sofea meraup wajahnya. Dah kenapa aku ni?

Diam-diam Sofea mengerling melihat muka blur Fattah di depannya. Fattah yang masih lagi menanti kata-katanya itu dengan mimik wajah yang tertanya-tanya.

"Kenapa cik tengok saya dengan sebelah mata je ni?"

Fattah berasa hairan. Dia turut sama melihat gadis itu, yang sedang menutup sebelah mata menggunakan tangan dan sebelah mata lagi terbuka melihat ke arahnya.

Cepat-cepat Sofea menarik turun tangannya semula. Digenggam kedua-dua tangannya di bawah meja. Apa aku nak cakap kali ni? Nak beritahu yang dia nampak comel pula ke pada petang ni? Itu kerja tak cukup akal tu Sofea oii...!

Satu yang dia perasan pada riak wajah Fattah ini, walaupun lelaki ini berkumis di wajah, dan berambut panjang diikat gaya bonjot di atas, sumpah rupa macam bapak beruk tersesat dekat bandar, tapi apabila lelaki itu menaikkan kening hitam milik lelaki itu, Fattah tampak comel, ditambah dengan wajah yang tertanya-tanya macam kura-kura lembab tadi. Oh my goshhh what happen to me?

Ala, aku puji dalam diam aje, tak bermakna aku suka lelaki macam ni. Bisik hati Sofea menidakkan rasa yang hadir dalam diam tu. Rasa Fattah comel? Eleh, Zikri aku lagi comel!

"Tak boleh ke saya tengok encik?"

Fattah tersengih saja. Malas nak menjawab pertanyaan gadis itu, dia pun mengangkat tangan kanannya melambai ke arah pelayan lelaki yang berbaju putih hitam.

"Ya bang nak apa?" Tanya lelaki berbaju putih hitam itu setelah berada di sebelah sisi kiri Fattah.

"Teh o madu ya. Jangan panas sangat, suam-suam aje. Ahhh jap... Cik ada nak order apa-apa lagi tak?" Fattah beralih pula wajahnya ke arah Sofea.

"Tambah satu lagi jus oren." Pinta Sofea ke arah lelaki berbaju hitam putih itu. Fattah langsung dia tak pandang.

"Okey, minum aje."

Hate You Mr. Sup BonjotWhere stories live. Discover now