bab 19

27.4K 1K 18
                                    

Habis saja persekolahan Azharina bergegas menuju ke bus stop. Rasanya dah lambat dah ni nak pergi kerja.

Sesekali mata Azhrina menjeling ke arah jam di tangannya. okey sekarang dah pukul 3.25 petang,mana bas ni.gelisah Azharina. pandangannya di buang ke arah jalan raya yang terlampau banyak kereta.

Tengkuknya sesekali menjadi jirafah.tunggu bas punya pasal.tiba-tiba matanya tertancap pada sebuah kereta BMW warna putih.

Dalam dia ralit merenung ke arah kereta yang sangat dia kenali itu, terus mukanya berubah dengan wajah terkejut.

"Tu bukan ke Danial.hmm sebelah dia tu pulak bukan ke bos aku? ".ujar Azharina sendiri.

Azharina seperti ingin tanya dekat bos dia kenapa bos dia ambil dia bekerja dekat restoran yang agak mewah. Bagi aku je lah mewah .dah la aku ni baru 17 tahun selalunya bos-bos lain tak berani nak ambil pekerja bawah umur tapi kenapa dia ambil aku,and kenapa muka dia nak dekat sama macam muka abang kandung aku? nama pun sama eh rina ingat ramai lagi nama macam tu.aku pun dah lama tak jumpa abang kandung aku,mesti hensem kan abang kandung aku tu.acecece terpuji abang sendiri la pulak hehehe.

Lamunan Azharina beterbangan macam kapas saja bila ada dengar ada orang memicit hon. mata Azharina terus memandang ke arah sang pemicit hon tak bertauliyah yang suka suki saja kacau lamunan indah dan bahagia aku tu. eh bahagia ke? Entah la nak bahagia ke idok

"Adik ni nak naik ke tak.boleh pulak dia berangan,sah teringat dekat pakwe la tu".usik pak mat a.k.a pemandu bas paling terapat dengan Azharina sejak dia selalu naik bas masa datang sekolah.

"Nak la pak mat.tak main la pakwe-pakwe ni.berdosa tahu couple-couple ni ".balas Azharina

Pak mat tersenyum malu.lupa yang si Azharina ni sekolah agama karang ada jugak yang tak hantar penumpang-penumpang ni pergi ke destinasi yang nak di tuju sebab kena dengar ceramah daripada ustazah Azharina ni.

"Tempat semalam tau pak mat".ujar Azharina

Pak mat hanya mengangguk.dia mula fokus kepada jalan.

"Kau dah jumpa adik kau?"soal danial dekat faizul.dia mula menyuap sedikit makanan ke dalam mulutnya.almaklumlah kedai kawan sendiri so makan free la.dah orang belanja.jangan tolak rezeki

"Dah".balas faizul dengan teruja

"Sirius arrr. good job bro".Danial memberi kata tahniah kepada faizul

"Thanks.".faizul sesekali menjenguk ke arah luar restoran itu.cari si dia la katakan

"Kau cari sapa?".soal Danial pelik.

"Adik aku la".

"Adik kau umur berapa?".

"Form 5.kau nak tahu tak macam mana aku boleh jumpa adik kandung aku tu?".

"Nak".

"Semalam dia ada datang sini mintak kerja dengan aku. masa aku pandang adik aku daripada jauh, aku rasa macam kenal. Lepas aku dah interview dia, aku terima dia kerja dengan aku".

"Dia tahu tak kau ni abang dia?".soal Danial.tekun dia bila dengar cerita dari faizul

faizul menggeleng dengan tersenyum bahagia.

"Sirius la wey .kenapa kau tak jujur dekat dia ? macam mana kau tahu tu adik kau sedangkan dah 3 tahun kau tak jumpa dia?"danial menyoal dengan bertubi-tubi.

"Kau ni cakap macam aku tak pernah jumpa adik aku sejak adik aku lahir je .ofcourse la aku cam dia,muka dia masa dia Form 2 sampai la sekarang tak pernah langsung berubah eh silap ada la jugak berubah dekat ketinggian dia tu".

Danial hanya mengangguk sambil membentukkan mulutnya bulat tanda 'oooo'.

"Eh tapi bagus jugak la kau dah jumpa adik kau.hairul selalu ngadu kat aku kata dia stress cari adik kau dah la gambar adik kau tak bagi dekat hairul susah jugaklah hairul nak cari sampai dia terpaksa abaikan najihah".Danial mula cerita tentang hairul merungut sebab kena cari adik faizul ni a.k.a adik tiri hairul .

Faizul ketawa besar ."Ye ke..hahaha . Kesian. Tak pe la lepas ni aku bagitahu dia "

Sedang mereka rancak bersembang tiba-tiba ada suara perempuan menyoal kepada faizul

"Bos budak baru semalam dah sampai.so bos nak bagi dia kerja apa".tanya hidayah.

Faizul terus memandang ke arah pekerjanya.

"Suruh dia tunggu di pejabat saya dulu ok.nanti saya datang"

Hidayah hanya mengangguk dan dia terus berjalan.

"Okey lah bro aku pergi dulu.kau jaga adik kau elok-elok nanti hilang susah nak cari balik ".Danial berjabat tangan dengan faizul.

"Beres".

Sebelum danial keluar dia sempat menangkap sepasang tubuh yang dia kenali . Kenapa perempuan tu macam menyorok muka dia ? tak bagi aku cam ke apa ni

"Takkan azharina kot.eh tak kan lah mesti sekarang ni dia duduk dekat sekolah lagi".omel Danial perlahan.dia terus memboloskan dirinya ke dalam kereta.

Azharina yang tengah menyorokkan mukanya terus melepaskan nafas lega.

"Nasib tak kantoi".ujarnya perlahan tapi masih dapat didengari faizul

"Kantoi apa?".soal faizul.dalam hatinya mula bersyukur sebab dapat jumpa adik kandungnya semula walaupun adiknya tak  perasankannya.

Azharina menggeleng laju dan dia mula berjalan mengekori faizul.

"Baru ingat nak balik?".soal Danial yang duduk di sofa sambil matanya tertancap pada tv.

Tersentak azharina dibuatnya

"Kau pergi mana sampai pukul 10 baru nak balik. ke kau lupa jalan balik rumah!".Danial bertanya dengan nada keras.

Azharina memejamkan matanya.dia tak tahu nak bagi alasan apa .

"Ke kau keluar dengan jantan dekat luar sana tu?".tebak Danial tanpa tahu perkara sebenar.matanya masih lagi difokuskan di tv. Wajahnya dingin

Azharina merenung Danial dengan wajah mendung.sampai macam tu sekali dia tuduh aku.

"Asal kau tak jawab?!"jerkah Danial.dia bangun dan berjalan ke arah isterinya dengan wajah bengis.

"Sa...sa..saya pergi study dekat rumah sumayyah sebab...err sebab esok lusa dah nak exam".tipu Azharina.maafkan saya su saya terpaksa tipu sunat.aghh.

"Kau tipu aku ke?"tebak Danial lagi.

Azharina laju menggeleng.

"You are not a good to liar".Danial masak sangat dengan Azharina ni.kalau dia gelisah ke tengah cakap tipu ke mesti tangannya digenggam dan dia akan menarik jari.

"Err saya naik atas dulu lah".baru saja Azharina nak melangkah ke anak tangga tiba-tiba tangannya di rentap dan....

"Argh..."

Tolong!! Jangan Mainkan Cinta Aku Where stories live. Discover now