#11

1.3K 36 0
                                    

Harraz memandang jam tangannya. Baru pukul 3 petang. Dia berasa bosan kerana kelasnya ditunda. Dia membuka facebooknya. Tetiba dia terpandang akaun facebook milik ifa katrina. Laju sahaja tanganya men"stalker" akaun ifa. "cantek" mulut harraz melafazkan. Hahah. Harraz terus sahaja melihat statusnya dan menekan butang add. 'Esok hari jadi ifa lah' getus harraz.

Hari ni, hari jadi aku. Kawan-kawan aku mengucapkan selamat hari jadi pada aku. Aku gembira. Aku sebenarnya menantikan ucapan daripaa abang aku. Ting! Bunyi mesej masuk.
Abang is : adik nanti jumpa abang di libry tau. I have somethng for u.
Tersenyum ifa membaca mesej tersebut. Ifa terus ke libry selepas tamat sesi pembelajaran.

Sampai sahaja di dalam libry . Abang is hanya tersenyum melihat aku. Aku duduk berhadapan dengannya.
"Hai adikku sayang." sapa abang is mesra.
"Hai. Tuan sayang". Tertawa aku.
Abang is menghulurkan sesuatu . " adik tengok whatsapp tau."
"Eh, berdepan pun nak whatsapp." balas aku hairan. Abang is tegas suruh aku melihat whatsapp. Aku pun melihatnya.

"Assalamualaikum adik. Selamat hari jadi yang ke 18 tahun. Sekarang adik akan menempuhi banyak cabaran di sini. Bukan senang nak jadi tentera. Adik kena sabar. Layan sahaja karenah senior dan jurulatih. Abg tahu adik kuat. Okey, dah pandang abg. Hehe."
Aku terus memandang abg is. "Terima kasih" aku ucapkan. Aku buka hadiah depan dia, sebentuk cincin ? What the?!. .. Abang is tersenyum. "Abang hadiahkan tu untuk adik". Abang is diam sebentar.

" tapi ... Untuk apa? " abang is mencapai tangan aku dan menarik nafas. "Sudi tak adik menjadi kekasih abang ? , abg janji abg akan jaga adik. Kalau ad ap2 , bg je tahu abg . " aku kaku. Apa yang abang is merepek ni. "Adik.... Dengar tak ? " tanya abg is lagi. Aku tersentak. "Err, maaf . adik tak boleh. Nah amek balik" aku cuba melepaskan tangan. Dan berlalu tapi abg is menghalang. Nasib baik tak ada orang. "Erm. X apalah. Abang faham. Tapi tak apa, tu hadiah hari jadi adik. Jaga elok2 tau. " balas abang is dan tersenyum.

Aku melangkah ke bilik. Berfikir apa yang abg is cakapkan tadi. Aish apa bendalah abang aku fikir ni. Aku sememangnya anggap dia sebagai abang sahaja. Liya datang menegur.
"Ifa, malam nanti lapor bilik senior. Puan salwa nak jumpa. Tak tahu kenapa. Bilik 401 pukul 12 malam." aku terdiam. Aku hanya menangguk. Senior ni apa hal pula. Aishh.

Malam tu aku pergi melaporkan diri di bilik puan itu. Selepas melaporkan diri, aku diminta masuk ke dalam. Semua ahli bilik puan itu memerhatikan aku. Pelik je aku tengok diorang ni.

"Ifa katrina,,, kan ?" tanya puan tu.
"Ye saya puan. Ada apa yang boleh saya bantu puan ?" tanya aku diiran.
"Tak ada apa lah . sebenarnya aku nak tanya kau , apa hubungan kau dengan arif iskandar. " aku terdiam. Takkan nak cakap adik beradik angkat kot. Aduhai, apa masalah senior ni.
"Hoi! Aku tanya ko boleh diam ?" tersentak aku.
"Er...err...er.. "Aku sempat melihat rakan bilik puan itu , diorang buat tak tahu sahaja. Apa bala lah yang aku dapat ni.
" ko kamander rest skrang!" arah puan tu. Aku terus sahaja memacakkan kepala aku. "Jawab!"
"seepu.. Sepupuuu puan. Sepupu. " tipu aku. Puan salwa tersenyum sinis.
"Dah bangun. Sepupu rupanya. Maaf la ye ." eh puan ni dah kenapa pula.mental agaknya.
"Boleh balik ke bilik sekarang." arah puan itu. Aku melangkah longlai.

Dalam perjalanan ke bilik, puan arina tiba- tiba menegur ku. "Ifa?" aku memandang wajah puan arina. "Ye saya."
Puan arina tahu aku baru sahaja dimarahi oleh puan salwa. " ifa sabar ye. Puan salwa tu tergila-gilakan tuan arif. Sebab tu dia macam tu , sedangkan tuan arif langsung tak pandang dia." kata puan arina. Aku tersenyum dan berlalu. Patotlah macam singa kelaparan. Mangsa tak dapat rupanya. Hahah. Gelak aku dalam hati. Sampai sahaja di bilik. Kawan-kawan aku sudah tanya kenapa. Sesi mengutuk sudah tiba. Kunci pintu bilik cepat. Hahah

Selesai sahaja menceritakan apa yang terjadi. Kawan-kawan aku gelak terbahak-bahak. Amboi diorang ni. "Hoi, sudahlah. Jom tido. Senior kesayangan datang kang merana hidup kita" aku menjerit pada mereka.

'Apalah nasib aku lepas ni' keluh aku.

***

Askar Itu Orang Kaya ?!Where stories live. Discover now