Hari ni hari cuti , weekend. Hari yang dinantikan oleh semua intake aku. Masa untuk tidor. Haha. Tetiba handfon aku berbunyi,
kringgg!! Kringg!!
Sapa pula yang telefon ni. Aku melihat skren telefon, harraz. Aish dia ni ganggu tidur aku ja.
" hallo. Assalamualaikum. Ye nak cakap dengan sapa?" tanya aku sopan.
"Waalaikumusalam. Ye . nak bercakap dengan ifa boleh ?" jawab harraz sopan.
Aku tersenyum. " ye . ada apa ?"
" jom keluar. Bosan." apa kes mamat ni la.
" malas. Nak tidur.. " getus aku. Harraz mula memujuk.
" jomlah. Alaa. Teman la aku.pleaseeee... " aku diam..
" ifa jomlahhh... " lemah juga aku dengan pujukan dia.
" yela. Jap aku bersiap" .. Terus aku matikan telefon.Setelah bersiap aku keluar daripada bilik. Aku lihat kelibat harraz di pagar. Aku berlalu kepada dia. Sunyi sepi je universiti ni. Nak tahu sebab apa ? Sebab cuti. Harraz tersenyum.
" matching nampak?" tegur harraz.
Aku terkebil- kebil. Matching apa bendanya?
" tu bajulah. Jangan wat blur la cik ifa" harraz ketawa.Aku melihat baju aku dan harraz. Eh sama pula. Aku getap bibir. Menyampah. Huhu . Sampai sahaja di bts atau bandar tasik selatan. Tempat lrt terbesar la kot. Huhu. Harraz membelikan token ke serdang. Aku hanya mengikutinya.
Sampai sahaja di serdang, kitorang ke ioi mall. Aku daripada tadi diam mula ibgin bertanya kepada harraz.
" Harraz, awa nak bawa saya ke mana? Saya lapar la." aku melihat wajah harraz.
" sabarlah sayang. Nanti sampai ioi kita makan eh ?" jawab harraz selamba.
" sayang ?! Sayang hotak mu.," balas aku geram.
" amboi, keluar kampungnya. Haha" harraz ketawa sinis. Ceh punya kawan.Harraz mengajak aku makan di food court. Alhamdulilah kenyang. Harraz hanya merenung aku. Dah kenapa mamat ni?
" oiii, en harraz afendi! Awa dah kenapa pandang saya macam tu ?" harraz tersentak. Dia mula ketawa.
" comel. Huhu. Nah ni untuk awa." harraz menghulurkan sebuah kotak pada aku. Aku mengangkat kening . " apa ni ?"Harraz tersenyum. "Heppy belated bufday" aku terkejut. Setahu aku aku tak bagi tahu pun bila hari jadi aku kat dia. Dia ni tahu dari mana. " eh dari mana awa tahu?" tanya aku hairan.
Harraz tersenyum. " daripada akaun ifaina ni. Bukalah hadiah tu ?" kata harraz sambil menunjukkan akaun fb aku.
"Ooh patotlah. Ada orang stalker kita. Ceh." balas aku bersahaja.
Aku buka kotak yang diberi. What?! Cantiknyaa.. Jam tangan besi jenama rolex . wau!
" thanks awa. Mahal ni . aish awa ni. Amek balik lah" kata aku .
Harraz hanya meggeleng . " simpan klau tak nak pakai. Tanda persahabatan kita dn hadiah hari jadi awa. Ok? Dah jom." balas harraz dan terus menarik tangan aku." nak pergi mana ni ?" tanya aku.harraz diam.
Aku ternganga kejap. Oii tutup mulut tu. ICE SKATE ?!! Seriuslah harraz ni ? Aku tak pandai mainlah. :') Aku memandang wajah harraz yang bersih tu . minta simpati sebenarnya. Huhu Harraz tersenyum sinis.
" jom!"
" err... Aw...awak.. Saya tak pandailah... " terketar- ketar aku eawab.
"Saya ada. Jom. Jangan risau." balas harraz lembut. Aku hanya mengikuti langkah harraz. Harraz memakaikan kasut skate itu kepada aku.
" okey.ifa. lets go." harraz menarik tangan aku. Aku terketar- ketar memegang tangannya.
" err.. Aish tak boleh ni" kata ku.
" relax. Stabilkan diri" harraz tersenyum.
" saya ada kat sini. Jangan takut" sambung harraz lagi.Aku mula melangkah degan bimbingan harraz. Akhirnya aku boleh main skate siap berpusing-pusing lagi. Harraz menunjukkan kegembiraannya. Sedang seronok kitorang bermain, tiba-tiba...
" arghhh!" aku terjatuh dek hentakan yang kuat oleh seseorang. Aku memegan kaki aku. Sakit woii .Aku melihat seorang perempuan berlegar setelah aku jatuh. . Harraz menghampiri aku.
" ifa..ifa.. Okey tak?" tanya harraz. Aku menggelengkan kepala tanda tak okey. Harraz terus mencari perempua tadi.
" hey kau! Dah langgar tak reti minta maaf ke?" marah Harraz. Apabila perempuan itu menoleh ke arah harraz. Harraz terdiam.
"Hai. Masih ingat lagi ?" kata perempuan itu.
" tasha...??" harraz terpempan. Aku hanya terduduk kaku. Dah la sejuk, boleh buat drama pula makhluk dua orang ni.
" haha. Ingat juga u kan. Pasal budak ni u nak marah i? Ingat i kisah? Balas tasha."Dah lah harraz , jom keluar dari sini. Saya dah sejuk beku ni." getus aku. Harraz tak menghiraukan persoalan tasha dan terus membawa aku pergi.
" hoi, perempuan! Disebabkan kau dia bersungguh- sungguh nak jadi askar. Aku dia tinggalkan. Ahhh tak guna" aku diam dengan kata- kata tasha.
Harraz membuka kasut skate aku. Kaki aku lebam. Ohh my macam mana nak buat latihan. Ni sebab perempuan gila tu la.
" lebam ni. Awa kena lapor sakit nanti. Mahu seminggu baru ok ni." aku menangguk sahaja pada harraz.
" awa... Awa.." panggil aku perlahan.
" ye. Kenapa?" harraz mula melihat aku.
" err, macam.. Mana saya nak balik u ni?" tanya aku.
" tak apa . saya papah awa. Lepas ni kita pergi spa mengurut kaki. Mungkin akan lega sikit kaki awa tu." kata harraz.
" okey." aku hanya menuruti kata harraz.Selepas sahaja mengurut. Alhamdulilah kaki aku boleh menapak seperti biasa tapi tetap rasa sakit. Kitorang terus pulang ke kem. Sampai sahaja di pagar blok bilik aku .
" ifa, maaf tau dengan tasha tadi. Abaikan saja apa yang dia cakap."
kata harraz tulus. Peristiwa tadi melayang di fikiran aku. Siapa tasha ? Kenapa aku pula yang buat harraz nak masuk tentera? Persoalan demi persoalan muncul. Ahh lantaklah. Malas aku nak fikir. ' dah ada masalah dengan puan salwa ni tambah satu lagi.' getus hati aku.***
Siapa tasha ? Hah. Nasib baik tak satu universiti dengan diorang kan. Kalau tak musuh ifa katrina bertambah. Thanks for vote. :)
YOU ARE READING
Askar Itu Orang Kaya ?!
Teen Fiction".. Pantang menyerah terus mara" "Walaupun aku bukan pilihan kau, tapi aku tetap juga akan ada disamping kau." "Maafkan aku." "Biarlah orang nak kata apa, andai ini yang aku cari, cinta dan cita-cita dapat disatukan." #penulis Hye readers. Act ni ka...