Sejak kejadian malam makan beradab tu , aku dan abang is tidak berchatting langsung. Kitorang diberi cuti selama 3 hari. Kononya diberi rehat tapi sebenarnya kitorang perlu menyiapkan diri untuk kem tahunan. Kem tahunan ni akan diadakan selama 2 minggu sebelum dibenarkan pulang bercuti.
Aku menatap skrin telefon. Mula-mula aku melihat facebook, selepas itu beralih ke whatsapp, telegram dan seterusnya wechat. Aku terpandang satu moment(taktahudalambm) di wechat yang membuatkan aku berfikir.
"Aku ingin mengenali dirinya dengan lebih mendalam. Tetapi dia seperti tidak endah dengan kewujudan ku" - HA
Laju saja tangan aku menekan nama wechat tersebut. 'Eh,harriz afendi?' getus aku. Aku terus sahaja men'stalker' wechat Harriz. Semua moment yang ditulis seperti tentang aku.
"Pertama kali aku berjumpa dengannya, hatiku membuak-buak untuk mengenalinya. Entah mengapa aku mesra dengannya seperti sudah lama berkenalan. #jiwang sob sob"
"Eh,dia lah. Ini kali kedua. #mosis"
"Dia masih ingatkan aku. Ya Allah. Bahagia .. Hahaha"
"Alahai kesian dia ni , sorang2 outing."
"Kenapa dia x chat aku da ye ? Ke aku yang kena mula dulu".
Pap! Tersentak aku dengan moment dia. Baru aku perasan sepanjang minggu peperiksaan aku langsung tak chat harraz pun. Yela aku takut dia tu sibuk kan bakal jurutera. Eh jap, yeye je harraz cakap pasal aku kan. Perasan lebih ni. Aku cubit tangan sendiri. Auch ! Sakit. Nasib baik semua rakan biliknya outing hari ni.
Ifa membuka instagram miliknya pula. Ramai gila follower.. Ifa meneliti satu persatu. Eh , HA ? Harraz la ni. Teka ifa dan tekaannya tepat. Laju saja dia melihat instagram milik lelaki itu. Tak tahu kenapa dia ingin sangat mengetahui aktiviti lelaki itu.
Handsmenya dia. Eh aku puji dia ? Hahah. Satu persatu gambarnya aku lihat. Tiba-tiba aku terlihat satu gambar yang diblurkan. Sepertinya gambar seorang perempuan. Aku membaca captionnya, #ice skate with her #sweet memories #i hope i can always with her. Aku terdiam. Otak aku ligat memikirkan sesuatu. Ice skate huh ? Ahh , mybe makwe dia kot.
Mata ifa tiba-tiba terlihat gambar harraz dengan seorang perempuan dan kali ini tidak diblurkan. Tersenyum riang dua2 wajah itu. Air muka ifa berubah. Betul la , mesti kekasih Harraz ni. Ifa melihat captionnya pula.
#sweetiebum . Dia melihat gambar itu lama. Aish kenapa dengan aku ni. Alaa biarlah harraz tu. Mungkin moment kat wechat tu untuk kekasih dia. Ifa terus menutup fonnya. Dan terus dibuai mimpi.Lagu 'just a friend to you' berkumandang ...
Ifa terjaga. 'Ish siapa yang menganggu mimpi indah aku ni'. Tanpa melihat nama pemanggil dia terus menjawab.
"Hello.siapa disana ? Dan apa hajat menelefon ?" jawab ifa.
"Waalaikumusalam. Yang disini ingin bertanya apa khabar disana?" balas si pemanggil. Ifa hairan . bila pula aku bagi salam, sah terkena aku ni. Sapa ni. Dia melihat skrin telefon. 'Apa! Harraz ?!' terdiam sudah."Hello ? Hello? " harraz mula memanggil.
"Err. Ye saya. Harraz ... Er. Kenapa telefon ni ? Tak balik rumah ke ?" bibir ifa bergetar.
"Heheh. Tak lah. Ada kat universiti puaka ni. Saja telefon. Tiba-tiba terindu." balas harraz bersahaja.
"Rindu? Erk ? Ohh. " tersasul pula ifa.
"Oit kau dah kenapa ? Tu je jawapan kau ?" ifa ketawa.. Hahhaaha
"Ketawa pula kau. Aku dengar woi."
"Yela" jawab ifa sepatah.
"Nak apa ?" tanya ifa.
"Nak aw... Eh err jom keluar nak ? Bosan. " balas harraz gagap. Dah kenapa mamat ni.
"Ap? Aw ? Err? Keluar ? Ouh. Jom lah bosan juga" balas ifa.Selepas bersiap , aku keluar dengan harraz.
***
YOU ARE READING
Askar Itu Orang Kaya ?!
Teen Fiction".. Pantang menyerah terus mara" "Walaupun aku bukan pilihan kau, tapi aku tetap juga akan ada disamping kau." "Maafkan aku." "Biarlah orang nak kata apa, andai ini yang aku cari, cinta dan cita-cita dapat disatukan." #penulis Hye readers. Act ni ka...