Tolvvvvvvvvv

2.6K 131 34
                                    

Tolv

So you can throw me to the wolves
Tomorrow I will come back
Leader of the whole pack
Beat me black and blue
Every wound will shape me
Every scar will build my throne
- Bring me the horizon

8 april
Utmattat la jag mig tungt på soffan och lät mig ligga kvar där. Jag låg och tittade upp i taket utan att varken ha tvn på eller hålla på med mobilen. Det var skönt och jag kände mig enormt avkopplad. Jag tog en filt vid soffans kant och la den över mig och en skön värme spreds över min kropp. Jag blundade och snart märkte jag att jag precis höll på att somna. Plötsligt flög mina ögon snabbt upp och jag gav ifrån mig en irriterad suck.

Musik.

Jag kände direkt igen låten då det var den Ogge och jag hade dansat till på Ogges fest. Det spelades högt och det dunkade högt i väggarna. Ännu högre än vad det hade gjort vid festen.

Fucking Ogge. (An/ me too, Alyssa, me too)

Jag slängde av mig filten och ställde mig så snabbt upp att jag fick blodtrycksfall. En lätt känsla flög över mitt huvud och mitt synfält blev suddigt. Trots att det snurrade gick jag mot min ytterdörr och gick enkelt in i väggen på vägen dit. Trots smärtan fortsatte jag irriterat mot Ogges lägenhet och jag plingade på flera gånger tills musiken stängdes av och Ogges välkända steg hördes bakom den stängda dörren. Dörren öppnades och Ogge stod med sina vanliga mjukisbyxor och en svart v-ringad tröja. Hans ansikte pryddes av ett stort flin och han placerade handen mot dörrkarmar och lutade sin vikt emot den.

"Var hälsad granne" flinade han och kollade på mig med lekande ögon.

"Alyssa" rättade jag och hans flin blev större.

"Kul att ha dig här, lika glad som alltid" log Ogge och jag himlade med ögonen.

"När ska du lära dig att det finns andra i detta lägenhetshus? När ska du lära dig att det finnas andra i lägenheten mittemot?" undrade jag och la armarna i kors. Hans ögonbryn rynkades men hans flin var kvar.

"Gumman, jag visste att du skulle komma och klaga. Det var meningen" sa Ogge och jag kollade frågande på honom för att visa att han skulle fortsätta. "Jag ska käka med familjen ikväll och vi måste ju hinna att träna in danserna"

"Och du kunde inte bara kommit och knackat på?" frågade jag lätt och han skakade på huvudet.

"Du är söt när du är arg" konstaterade han lätt tillbaka och jag himlade med ögonen.

"Jaja låt oss börja" mumlade jag och gick förbi Ogge i ingången och klev in i lägenheten.

"Välkommen in, stig på du, jaja kom in du bara" mumlade Ogge klagande bakom mig och jag suckade högt. Jag fortsatte att gå in mot vardagsrummet där Ogge redan hade flyttat på soffbordet så en större yta hade bildats. Jag blev också fascinerad när jag såg hur han hade dragit bort ett par gardiner som hängde för väggen och en hel vägg framför mig var nu fylld med speglar. Det såg nästan ut som en danssal i hans egna lägenhet.

"Du, nästa gång jag ska lära dig danser eller jag behöver ha tag på dig skulle jag vilja ha ett bättre sätt att få kontakt med dig" konstaterade Ogge och jag kollade skeptiskt på honom.

"Är detta ett sjukt dåligt sätt att fråga om mitt nummer?" frågade jag och han flinade.

"Jupp" log han och jag himlade med ögonen återigen och hans leende blev ännu större. Det blev tyst en stund och Ogge studerade mitt ansikte vilket jag fann väldigt konstigt.

"Du vet att du blöder va?" sa han sen och just då kände jag hur något rann ner för min panna. Jag tog handen till dit jag hade känt vätska och blod syntes på min hand.

"Varför sa du inget tidigare?!" utbrast jag och sprang fram till speglarna och studerade min panna där ett litet tanigt sår befann sig. En liten strimma blod hade letat sig fram och i ögonvrån såg jag hur Ogge studerade mig.

"För vi hade andra saker att prata om" sa han lätt och ryckte på axlarna. Jag vände mig om och kollade länge på honom och han gav mig en frågande blick. Jag pekade på såret i min panna och hans ögon spärrades upp en aning.

"Aha! Du vill ha ett plåster" sa han och han försvann in i köket och kom fram med en blå låda fullt med bandage och plåster. Han ställde det på det iväg puttade soffbordet och han satte sig ner på soffan. Han klappade med handen på den tomma platsen bredvid honom och jag satte mig sakta ner med huvudet riktat mot honom. Först tog han lite papper och torkade bort överflödigt blod från min panna. Sedan tog han fram en lång remsa med plåster och han satte det för min panna för att mäta hur långt han skulle klippa. Han klippte sedan bort en liten remsa och tog bort de två små pappersbitarna så klistret kom fram. Han satte försiktigt dit plåstret i mitt panna med en koncentrerad blick fäst i hans ansikte. Sedan la han tillbaka grejerna i lådan och kollade nöjt på plåstret i min panna.

"Mamma är sjuksköterska" berättade han och log stolt.

"Wow, så du har alltså lärt dig att sätta på plåster på någon annan" sa jag med en ironisk imponerad röst. Ogge kollade på mig med en skeptisk blick och jag gav honom ett kort leende. "Tack Ogge"

"Vad hände ens?" frågade han utan att svara på mitt tack.

Jag kollade en stund på Ogge och sedan kollade jag lite generat ner i soffan "Jag gick in i en vägg"

Ogge bröt högt ut i skratt och jag himlade med ögonen och kollade sedan på Ogge när han torkade en osynlig tår. "Låt oss bara börja dansa så jag slipper vara kvar här"

---

GUESS WHO'S BACK!

Bara så ni vet så lägger jag inte alltid till låttexter som passar till kapitlet utan oftast är det för texterna är bra eller för att jag har hittat nya låtar som jag gillar. Jaja ha d bra.

Tunna väggar - O.MTahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon