Fjorton

2.3K 123 23
                                    

Fjorton
Welcome to a new kind of tension.
All across the alienation.
Where everything isn't meant to be okay.
Television dreams of tomorrow.
We're not the ones who're meant to follow.
For that's enough to argue
- Green Day

57 dagar kvar till danstävlingen
"Sååå vilken låt ska vi ha?" frågade Jakob när Viv hade gett oss uppgiften om vad vi skulle göra. Vi skulle komma med förslag om låt, dansstil och möjligen en början till en dans. Vi skulle senare komma med förslagen och så skulle vi rösta fram vilket alla tyckte.

Ogges blick styrdes mot mig och han flinade. "Let's talk about sex baby, let's talk about you and me"

"Amen fy fan skärp dig" suckade jag och puttade bort honom så han snubblade bakåt. Han gav mig en förvånad blick och jag gav honom en lika uppgiven tillbaka.

"Alltså ni är bara sååå goals" skrattade Jakob och jag kollade på honom men en skeptiskt blick och han skrattade.

"Aa sure, you wish" suckade jag och Ogge gav ifrån sig ett besviket läte men när jag kollade på honom så flinade han bara emot mig och blinkade med ena ögat.

"En dag, granne" skrattade han och jag himlade med ögonen.

"Nä men seriöst, vad ska vi ha för låt? Typ Rihanna med work?" sa May mer som en fråga och jag skakade på huvudet och gav henne en förlåtande blick.

"Nej, den är så tråkig" svarade jag och May kollade förvånat på mig men skakade sedan på huvudet.

"Stitches?"

"För originell'

"Fast car?"

"Men nej usch!"

"Men typ om man tar någon långsam låt av Adele eller Beyonce och så gör man en häftig hiphop koreografi till det?" sa Jakob och jag kollade på honom och tänkte igenom det ett tag.

"Det är annorlunda men det är redan gjort förut, men bra tänkt" svarade jag och Ogge smackade tungt och min blick vändes till honom.

"Fan vad negativ du ska va då" sa han trött och jag kollade på honom med en mörk blick.

"Men om man ska vinna det där så måste det vara något nytt eller något speciellt. Typ som den låten som du dansade åt på din fest. Typ en sjukt glad låt som man kan göra nästan vad som helst av. En låt som får alla i publiken att också vilja dansa. Antingen det eller något så storslaget att alla blir helt mållösa" sa jag och både May och Jakob nickade med imponerade blickar. Ogge kollade endast på mig med en rynka mellan ögonbrynen och som om han inte var övertygad.

"Jaja" mumlade han och jag skakade på huvudet åt honom och gav May en blick som fick oss båda i skratt.

"Men rock då?" sa Jakob sen och jag kollade gillande på honom.

"Bra ide! Typ en halv rockig punklåt, lite annorlunda men det blir nog lätt att hitta en bra känsla" sa jag och nickade mot Jakob.

Samtalet fortsatte om vilket band och låt och vilken stil vi skulle använda och det visade sig att Jakob och jag hade väldigt mycket gemensamt. Vi gillade samma sorts musik och vi tänkte väldigt lika. Vi blev alla tvungna att avsluta när Viv bad oss att samlas i mitten och vi alla satte oss i den vanliga ringen. Viv bad oss gruppvis säga förslagen vi hade kommit fram till och en vild diskussion sattes igång om vad som var bra och dåligt. Under flera minuter satt alla elever och diskuterade med hetsade röster om varför deras förslag var bättre än det andra och varför det skulle hjälpa att vinna tävlingen.

"Men varför blandar vi inte bara allas låtar?" sa jag men ingen hörde mig då det var en extremt  hög ljudnivå i danssalen.

"Tyst alla!" skrek Viv och alla blev tysta på en gång och blickarna vändes till henne. "Alyssa, du sa något. Va sa du?"

Allas förvånade blickar vändes till mig och jag kunde se Ogges ansikte som satt och kollade på mig med spelat intresse som han endast gjorde för att psyka mig. Jag slickade mig om läpparna och ansträngde mig för att inte bli röd i ansiktet. "Ehm jag tänkte att man kan mixa ihop allas förslag till en låt så alla får som dem vill. Det kan också vara en speciell och ovanlig detalj att ha med i tävlingen som kan hjälpa oss vinna. Jag tänker som ett liten mashup med alla sex låtar som pitch perfect ungefär"

Jag kollade generat ner i backen när jag var klar och petade nervöst på kanten av min träningströja. Jag ville inte se på allas ansikten när de sa att min ide var dålig då jag skulle bli ännu mer generad.

"Jag älskar idén!" utbrast Ronja och jag hörde ljud som lät som dem höll med. Jag tittade försiktigt upp och kunde se hur folk nickade och tittade uppskattat på mig.

"Bra, då blir det så" sa Viv och slog ihop händerna och log stort emot mig.

"Jahopp! Dansstil då? Vad tycker ni?" sa hon och kollade runt i klassrummet, ingen öppnade sig för diskussion utan alla satt och tänkte för sig själva.

"Typ att man varierar stilen beroende på låten som spelas, om det är till exempel en rocklåt som spelas så dansar vi med hårda uttryck och rörelser. Men när det är en mjukare låt så låter man stilen variera där efter. Det ska vara en bra kontrast däremellan så att det passar ihop, det kommer ge oss något helt annat att uppträda med" orden kom från Ogges mun och jag nickade av mig själv då jag höll med och Viv kollade stolt på honom.

"Bra Ogge, jag håller med!" sa Viv och slog ihop händerna igen som fick mig att hoppa till. "Nu är det slut för idag och det blev inte så mycket dans men vi börjar med allt imorgon, vi behåller samma grupper då jag tyckte ni jobbade bra. Ni kan tänka på steg under kvällen och natten så ni kan komma med mycket förslag tills imorgon" Eleverna ställde sig upp och jag vinkade hejdå till Jakob innan jag vände mig om för att gå mot omklädningsrummet.

"Alyssa! Ogge!" jag vände mig om och såg att Viv kollade på mig. "Bra jobbat idag, ni är ett bra team"

Jag nickade endast åt henne och gav henne ett kort leende. Hon tog sina bilnycklar och väska och lämnade danssalen med en vink. Jag och Ogge lämnades kvar i salen ensamma då alla andra hade hunnit in i omklädningsrummen. Ogge kollade på mig och jag flyttade långsamt min blick till honom.

"Hörde du det, granne? Vi är ett bra team" sa han och blinkade med ena ögat mot mig.

---

Hey!

Glöm inte att titta in min nya Novell (DET ÄR FOSCAR!!!)
Skulle uppskatta det enormt, tack.

Tunna väggar - O.MTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang