Tretton

2.6K 110 80
                                    

Tretton
Are you insane like me? Been in pain like me?
Bought a hundred dollar bottle of champagne like me?
Just to pour that motherfucker down the drain like me?
Would you use your water bill to dry the stain like me?
-Halsey

9 april
Jag kom in i skolan och tittare på klockan i min iphone. Jag hade hunnit med den tidigare tunnelbanan och därför var det tjugo minuter kvar innan lektionen började. Jag gick mot mitt skåp och satte mig på bänken som var placerad i närheten. Med musik i öronen så satte jag mig tillbakalutad mot väggen och blundade och lyssnade på favoritspellistan. Jag försvann iväg från verkligheten i några sekunder innan jag kände någon peta på mig och jag hoppade till och drog ut hörlurarna av ren reflex. Framför mig såg jag Ronja stå med en väska på axeln och ett skrämt utseende i ansiktet.

"Gud jag menade inte att skrämma dig" skrattade Ronja och jag skakade bara på huvudet.

"Nej nej, det var inte ditt fel, det var bara jag som var inne i min egna lilla värld" skrattade jag och Ronja nickade. Hon satte sig bredvid mig och kollade på mig en stund.

"Hur gick det med Ogge igår?" flinade hon och blinkade med ena ögat. Jag skrattade bara och skakade på huvudet.

"Bra antar jag, han var jobbig som vanligt" flinade jag och Ronja nickade och skrattade.

"Jo jag kan förstå det" log hon. "Sååå, dansa var alltså det enda ni gjorde?"

"Om du undrar om jag låg med honom är svaret nej, det gjorde jag inte" jag skakade på huvudet och skrattade lite för Ronjas framfusighet. Ronja skrattade också och kollade på mig ett tag, hon pendlande med blicken upp och ner och hon studerade mig ett långt tag.

"Jag vet att jag är väldigt på angående vad han håller på med och så, men Ogge har tendens att krossa tjejers hjärta och jag vill bara varna dig. Han fick mig att känna mig extremt speciell förra året men det tog slut väldigt fort och jag grät i flera dagar. Så nu vet jag bättre än att bara falla för någon så fort" berättade Ronja med drömmande röst och jag kollade på henne.

"Jag vet hur det är och jag är inte direkt lättlurad, så det är nog lugnt med mig. Tack ändå att du bryr dig" sa jag och Ronja nickade. Det blev tyst ett tag och kollade återigen på klockan för att se att det bara hade gått fem minuter. "Du och Ogge verkar ju vara vänner nu, det är ju bra"

"Ja, absolut. May och Ogge är ganska bra kompisar så jag har väl bara hängt med på det ledet antar jag" sa Ronja och ryckte på axlarna. Jag nickade och log mot henne, hon var extremt snäll och hon brydde sig om mig.

"Jag har lektion på det andra planet så jag måste nog gå till mitt skåp nu, men vi ses på danslektionen senare idag eller vid lunch!" sa Ronja efter ett tag och skickade mig ett leende och jag nickade kort mot henne. Jag såg hur hon försvann bort i korridoren och snart syntes inte hennes blonda hår längre.

-

Dagen hade gått snabbt och det var redan sista lektionen, som var dans. Vid lunchen hade jag suttit med Ronja, May och Ogge och hans vänner. Det hade varit ett roligt samtal och jag insåg att Ogge inte var helt douchig hela tiden.

Hela dansklasserna satt just nu i ringen i mitten av danssalen och Viv satte sig vid oss och log som vanligt. "Hej allihopa! Idag har jag spännande nyheter! Ni vet danstävlingen jag har pratat om ett tag? Vi är uttagna!"

Helt plötsligt utbrast ett euforiskt läte i hela salen och alla elever såg extremt glada ut. Ronja och May kollade på varandra med så stora leenden att det såg ut som dem skulle spricka och deras ögon var glansiga av lycka. Jag kollade frågande men glatt på dem och May vände sig till mig.

"Det är en danstävling i England där elever från dansskolor och dansklasser i hela världen kommer och tävlar mot varandra. Det är sjukt svårt att bli uttagna och vi har väntat på det här beskedet i flera månader och nu är vi uttagna!" berättade May och jag tittade på henne ett tag innan även jag började le. Det var sjukt häftigt att just den klassen jag precis hade kommit till var så talangfulla att de hade blivit uttagna till en tävling.

"Såja! Jag vet att ni är glada och det är förstås jag med, stolt är jag också! Men det viktigaste nu är att ni blir ännu mer medverkande på lektionerna. Vi ska åka den 5 juni och det är mindre än två månader kvar så vi måste börja med att komma på en ny dans nu. Jag vill att ALLA ska ha varit med och medverkat i tävlingsdansen så alla får komma med idéer" Viv pratade med glad röst men ändå sträng för att visa att hon menade allvar. "Vi börjar med att värma upp som vanligt och så kommer jag dela in er i grupper så ni får komma med förslag om låt och dansstil, ni kan även komma med förslag om danssteg!"

Alla elever började precis som dagen innan att först springa, sedan stretcha och sen köra igenom de lätta uppvärmningsdanserna som Ogge hade lärt mig dagen innan. Sedan så samlades vi i en samlad grupp igen och Vivian räknade in oss i olika grupper.

1,2,3,4,6,1,2,3,4.... Hon pekade på mig med siffran fyra och jag kollade runt i rummet för att se vem som fick samma som mig.

"Alla fyror har turen att hamna med mig!" sa Ogge med ett flin på läpparna och han höll upp fyra fingrar i luften. Jag suckade när jag sakta gick dit och ställde mig bredvid honom. Två andra kom även dit och en av dem var May, vilket jag blev lättad över. Den sista var en blond kille som går i samma matte som mig och jag tror att han har namnet Jakob.

"Nämen, vilket jävla dreamteam! Jag, som obviously är en mycket talangfull dansare, Jakob som är sjukt bra på freestyle, May som är min snygga vän och sedan skolans favoritbarn Alyssa. Nu får vi alla se vad du verkligen går för" sa Ogge och flinade mot mig.

"Åh ja, du ska få se" skrattade jag ironiskt och himlade med ögonen.

-

Yo. Jag vet att jag inte har uppdaterat på typ 20 år men jag jag seriöst inte pallat. Det känns även som jag inte har några idéer till denna berättelse vilket jag brukar ha när jag publicerar en ny bok. Jag typ ba: shit vilken bra ide, nu kör vi! Men nu så vet jag inte hur jag ska komma vidare, men vi får väl se. Jag har lite idéer långt fram i boken men just nu är det fett segt. Jaja, i will do my best.

PS. Jag fyller år om typ 20 dagar och jag vet inte vad jag ska önska mig och mamma går inte med på att jag säger 'inget'. Typ jag funderar på att önska mig ett par skor och presentkort men det är ju fett tråkigt :/ så har ni några bra förslag på vad man kan önska sig?

Tunna väggar - O.MTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang