Part 16

839 42 0
                                    

Lagu Terakhir oleh Sufian Suhaimi dan Berat by Mark Adam selalu berkumandang di gegendang telinga aku..Aku suka sangat lagu ni sebab dia banyak mengingatkan aku dengan memori lama aku...

"Faris..Tolong mak..Kawan mak nak datang..Gi kemas-kemas depan tu kejap..Mak nak masak ni.." aduh..Mak ni potong stim aku la..Baru nak fefeeling..Hahaha..Tak apa..Demi ibunda tercinta..Sanggup aku abaikan lagu kesukaan aku ni..

"Jap mak..Nanti Faris buat.."balas aku sambil kelam kabut mengemas tempat pembaringan aku..Aku tak suka tempat tidur aku berselerak..Mesti kena kemas..Mood akan happy nanti nak berangan..Hahaha..

Aku pun menapak ke arah ruang tamu..Membersihkan apa yang patut..Hurm..Sekarang aku kat rumah..Esok sekolah jadi ayah ambik aku dari kampung..Btw Abang Imran ada bagi something kat aku..Hahaha..Missing dia pulak tetiba..

'Faris dah nak balik dah kan esok..?Ni abang ada bagi hadiah sikit.. Nanti sampai rumah baru bukak..Sebelum tu kalau bosan chat la abang..Abang tak tau bila Faris free..Faris chat abang dulu eah..' Abang Imran mencium pipi aku sebelum berlari meninggalkan aku..Aku terus jadi blushing dengan apa yang dia buat tadi..Tak kan dengan abang Imran pun aku suka..Tidakkkk...Mana satu ni...

Itu #FLASHBACK je..Masa aku kat kampung sebelum aku nak balik..Kau tau tak..apa yang aku dapat bila aku bukak kotak hadiah tu..?Haa..Aku menatap gambar-gambar yang terlekat di dinding bilik aku..Iyup..Abang Imran bagi frame yang banyak gambar aku..Rupanya dia curi-curi snap gambar aku..Pastu dia compilekan dengan gambar dia..How sweet..Dan..Aku anggap dia sebagai abang angkat aku..Dia sangat caring..Aku pun mana ada abang..Teringin gak nak dikasihi sebagai seorang adik..hahaha..ayat skema..

"Ting Tong..Ting tong.." bunyi loceng rumah aku..Aku terus berlari ke dapur..

"Makkk..Ada orang datang..Mak gi la bukak..Faris jaga ni kejap.." aku segera mendapatkan mak..Aku mencapai senduk di periuk dan mengacau lauk kari daging yang berada dalam periuk..

"Faris jaga sayur ni jugak tau..Kalau dah masak boleh tutup api..Lepastu hidang kat atas meja.." mak memesan kepada aku sebelum ke hadapan untuk membuka pintu.. Aku seperti dah terbiasa buat hanya mengangguk..

"Ya Allah..Dah sampai dah..Masuklah dulu..Lama tak jumpa kau.." mak memeluk kawan baiknya masa di sekolah dulu iaitu Puan Rahimah..Aku di dapur hanya memandang sekilas wajah Puan Rahimah lepastu terus buat kerja dapur semula..

Mak menyembang apa tah kat depan....Agak-agak dalam setengah jam macam tu mak mempelawa Puan Rahimah untuk ke ruang makan..Masa Puan Rahimah ke dapur aku sedang menyeduk nasi untuk di letakkan dalam bekas..Aku menghantar bekas ke hadapan.. Mata aku tertumpu pada wajah seseorang yang berada di sebelah Puan Rahimah..

"Kenalkan..Ni anak tunggal bujang aku..Faris.." tangan aku dihulur untuk menyalami Puan Rahimah..Di sebelahnya....Tersangatlah elok rupa parasnya..Senyuman yang mekar..bak delima yang masak ranum..

"Hai Faris..ni anak Aunty.. Iman Firdaus..." Puan Rahimah memperkenalkan anak gadis dia yang cantik molek di sebelah dia tu..For the first time aku jatuh hati kat seorang perempuan.. Actually dia tomboy..huhuhu..nampak agak ala-ala lelaki..But nice la perwatakan dia so so..tak jantan sangat tak perempuan sangat..

Puan Rahimah dan mak ajak aku makan sekali.. Aku pun ok je lah..duduk sebelah mak berdepan dengan Iman Firdaus.. Aku geram tengok Iman ni..sebab dah la comel..Nak jadi lelaki pulak.. Aku tarik masuk bilik nanti baru tau..Sambil makan sambil bersembang..Aku menjawab pendek sahaja setiap pertanyaan Puan Rahimah.. Iman Firdaus pulak hanya diam sahaja..Mungkin tak selesa dengan kami..Sembang punya sembang sampai dah nak dekat senja, Puan Rahimah meminta diri untuk balik..Puan Rahimah memberi nombor telefon kepada mak..Tapi tak tau la nombor siapa..

"Nah..Ni nombor telefon Iman..Berkawan la dengan dia.." mak memberi kertas yang ada nombor telefon tadi kepada aku selepas Puan Rahimah pulang..How wonderful aku rasa..Baru nak kenal..Mak ni macam tau je..

************************************

Ada penambahan watak sikit demi skit..Tapi aku memang tak banyak masa nk update.. Banyak gila Assignment.. Tetengah malam baru boleh curahkan Idea...Hurm...

KERANA SESEORANG Where stories live. Discover now