Udara pagi yang nyaman. Bunyi kicauan burung yang merdu, memgembirakan hati arra. sememangnya menjadi rutin harian arra untuk ke sekelah bersama dengan hana. Setiap pagi, arra akan ke rumah hana dan mereka akan ke sekolah bersama.
"Arra ! Maaf aku lambat.." hana memohom maaf.
"Eh tak apa. Kita masih awal lagi ni" kata arra dengan lemah lembut.
"Awal lagi ? Hehehe nasib baik" hana ketawa kecil. Arra hanya tersenyum riang melihat telarah sahabatnya itu.Setiap hari, perjalanan mereka ke sekolah sangat menyeronokkan. Mereka ketawa dan bercerita tentang semua benda. Persahabat memang indah. Mereka bagaikan isi dengan kuku. Walaupun mereka hanya la adik beradik, tapi mereka terlalu rapat sehingga rakan sekelas mengelarkan mereka "kembar".
Oleh kerana terlalu rancak berborak, hana tak perasan yang dia telah terlanggar seseorang sehingga dia terduduk.
"OUCH !!" Hana menjerit kecil
"Hana, kau ok tak ?". Arra risaukan tentang hana.
hana kelihatan marah dengan orang lelaki yang melanggarnya."Maaf. Awk okay ?" Kata lelaki itu sambil menghulurkan tangan untk menolong hana bangun. Oleh kerana hana terlalu marah, dia menepis tangan lelaki itu. "Hey ! Awk tu jalan tak pakai mata ke ?! Awk ingat jalan ni ayah awak yang punya ke ?! Jalan tu hati-hati la sikit" marah hana. "Hana.. sudahlah tu.. kita di tempat awam ni" arra cuba untuk menenagkan hana. "Firash, maafkan hana ye. Dia tak sengaja" arra memohon maaf bagi pihak hana. Sebaik sahaja terdengar nama firash, hana memandang muka lelaki itu. Hana terdiam. Kaku seribu bahasa. "Hana, saya mintak maaf ye. Lain kali saya akan lebih berhati-hati." Kata firash lemah lembut. Kemudian firash berlalu pergi. Hana hanya melihat firash pergi tanpa berkelip mata. Arra yang perasan kelakuan hana, menegur. "Hana ? Okay tak ?" Kata arra. "Ha ? Eh.. ha.. aku okay" kata hana tergagap gagap. Dari pemerhatian arra, dia dapat tahu apa yang berlaku.
-Dalam kelas-
Selalunya, arra dan hana akan duduk satu meja dan berborak panjang sambil ketawa. Tapi hari ini, hana nampak seperti ingin lebih bersendirian. Dia hanya termenung ke luar tingkap. Arra mula risaukan keadaan hana.
Semasa pelajara di teruskan, hana tidak menupukan perhatian. Hana lebih memandang ke tingkap. Arra perlu lakukan sesuatu.
-KRINGGG-
Waktu rehat.Kali ini, hana masih lagi memandang ke luar tingkap. Bila arra mendekati hana, arra nampak ada sepasukan bola sepak sedang bermain di padang. Ketua pasukan bola itu ialah firash. Kini jelaslah kenapa hana selalu termenung ke luar tingkap.
"Hana.. hanaa.." arra
"Ha.. ye.. ?". Hana
"Jom kita ke belakang sekolah." Pelawa arra.
"Um.. okay" hana.-di belakang sekolah-
Keadaan menjadi sunyi kerana kedua-duanya sedang membaca. Mereka mempunyai hobi yang sama iaitu membaca. Tapi hana masih lagi termenung. Arra memberanikan diri menegur.
"Hana.." arra
"Ye..." hana
"Kau ok ? Aku risau tengok kau ni. Asyik termenung je" risau arra
"Eh. Ok... aku ok.. hehe" hana memaksa dirinya untuk senyum."Hana, boleh aku tanya ?" Tanya arra
"Macam serius je. Apa dia ?" Balas hana
"Tapi kau kena jujur tau." kata arra. Hana angguk.
"Kau.. sukakan firash kan ?". Kata arra dengan pasti.
Hana hanya diam. Mukanya agak merah kerana malu."Betulkan ?" Arra
"Hahahahaha.. apa yang cakapkan ni". Hana cuba untuk menukar topik.
"Hana.. kau mungkin boleh tipu orang lain. Tapi bukan aku. Kita dah setahun berkawan. Aku kenal sangat sifat kau" kata arra. Hana mendiamkan diri sekali lagi."Betulkan ape aku cakap ?" Arra menaya lagi.
"Tolong simpan rahsia ni. Kalau firash tau, mesti dia reject aku" kata hana dengan malu.
"Aku ni bukanlah kejam sangat nak bukak aib orang" kata arra
"Terima kasih arra.." hana lega mendengarnya.Hana lega arra boleh menyimpan rahsia. Bukan seperti sahabat lamanya yang sanggup menipu untuk duit.
-Dalam kelas-
Arra sedang menulis sesuatu di dalam buku yang berwarna ungu yang comel. Hana rasa pelik dengan tindakan arra. Lalu hana menuju ke arah arra.
"Arra, buat ape tu ?" Tanya hana
"Eh.. tak.. tak ade apa-apa" arra menutup buku ungunya supaya tak boleh dibaca oleh hana.
"Ouhh.. diary ye ?" Usik hana
"Lebih kurang macam tu la. Hehehe" arra masih lagi menyimpan bukunya.
"Aku nak baca. Takkan la dengan aku pon kau nak berahsia" sekali lagi hana mengusik arra
"Belum tiba masanya untuk kau baca. Bila tiba masanya nanti, buku ni akan jadi hak milik kau.." kata arra dengan sayu.
"Janji tau" kata hana
"Iye.. aku janji.." kata arra dengan senyuman yang comel.Kata-kata arra tadi membuatkan hana pelik. 'Bila tiba masanya nanti..' apa maksud arra ? Hana dapat merasakan ade sesuatu yang berlaku kepada arra. Tapi hana tak dapat kenal pasti apakah.
-Kringgg-
Balik..waktu balik ialah waktu yang paling digemari pelajar kerana dapat pulang ke rumah setelah 8 jam menelaah pelajaran. Memang hana dan arra akan menjadi pelajar terakhir yang keluar dari kelas. Tapi, pada hari ini, hana dan arra ditemani oleh pasangan kembar iaitu sofie dan sofia. Sofie dan sofia menuju ke tempat duduk arra dan hana.
"Hai korang~♡" sapa sofia dengan ceria. walaupun mereka sepasang kembar seiras. Tapi mereka mempunyai personaliti yang berbeza. Sofia seorang yang ceria dan keanak-anakkan. Manakala sofie seorang yang tegas dan matang.
"Hai sofie, sofia" hana membalas sapaan sofia tadi.
Pasangan kembar itu seperti mempunyai sesuatu untuk di beritahu. Tapi kedua-dua menyuruh sesama sendiri untuk meluahkannya.
"Ada ape ye ?". Tanya arra
"Kitaorang sebernarya nak jemput korang ke majlis hari jadi kitaorang~" kata sofia dengan ceria.
"Aahh.. majlis tu esok" kata sofie seperti tidak ambil kisah.
"Sofie ! Semangat la sikit~" sofia merah sofie. Sofie hanya mengeluh.
"Sebernarnya aku tak nak pon buat majlis besar-besaran ni. Tapi si sofia ni yang beria ria sangat." Kata sofie
"Sofie~!" Sekali lagi sofia marah sofie.
"Boleh. Lagipon esokkan hujung minggu" kata hana
"Yeyyy~♡" sofia jerit kegembiraan. Sofie hanya diam diri.
"Nanti pakai gaun tau. Sebab tema 'fairy'~" kata sofia.
"G-gaun ?" Kata arra dengan cemas.
"Ye la.. kan ni tema fairy" kata sofie
"Okay. Nanti kitaorang datang" kata hana.
"Okay~♡ kitaorang balik dulu ye.." kata sofia. Pasagan kembar itu berlalu pergi.Muka arra sedikit berubah bila terdengar perkataan gaun.hal ini kerana arra tidak mempunyai gaun. Gaun yang lama sudah lusuh dan buruk.
"Arra. Petang ni, datang rumah aku ye" kata hana
"Ada apa ?" Tanya arra
"Datang je.." kata hana
"baiklah.." kata arra dengan tidak bersemangat..
YOU ARE READING
Arigatou For Everything.. [COMPLETE]
RomanceHana dan Arra bersahabat baik sejak kali pertama berjumpa. Persahabatan ini terjalin dengan erat dan mesra sehinggallah meliesa iaitu bekas kawan baik hana sejak tadika muncul bagi meleraikan persahabatan di antara hana dan arra. Adakah usaha meli...