Seperti yang dijanjikan, arra tiba di hadapan rumah hana pada petang itu. Ini la kali pertama arra menjejakkn kaki di dalam rumah yang mewah itu. Keluarga hana ialah keluarga yang mewah. Bapanya salah seorang dari 10 orang terkaya di dunia. Dan hana merupakan anak tunggal keluarga ini. Dengan perasaan yang berdebar, arra menekan lonceng.
~Dingg Donggg~
Kemudian, mesin perakam suara yang menjawab.
"Siapa ye ?" Mesin perakam suara
"Saya.. kawan hana.. " perasaan arra semakin takut.
"Arra ye ?" Mesin perakam suara
"Aah.. ye.." arra masih menjawab dengan tergagap-gagap.
"Tunggu sebentar ye.." perakam suaraArra tak pernah menjejakkan kaki di rumah hana. Ini adalah kali pertama. Ternyata rumah hana sangat mewah. Tiba-tiba pintu terbuka.
"Selamat petang. Maaf menganggu" kata arra
"Selamat petang. Kamu ni mesti arra kan. saya ni ibu hana. Jemput la masuk dulu." Kata ibu hana dengam lemah lembut.
"Baiklah.." arra malu dengan ibu hana yang sangat baik hati. Rupanya mesin perakam suara tadi ialah ibu hana. Arra mengikuti ibu hana ke ruang tamu."Kamu duduk la dulu ye. Nti mak cik panggilkan hana." Kata ibu hana dengan nada yang lembut.
"Baiklah.." kata arra lalu duduk di sofa yang mewah itu.
"Nasib baiklah.." ibu hana
"Eh ?" Arra kepelikkan
"Rupanya hana mempunyai kawan. Mak cik risau sangat sebab hana tak ada kawan." Kata ibu hana menarik nafas lega
"Tak ada kawan ?" Arra kepelikkan
"Mak cik nak panggil hana ye. Jemput la minum dulu" pelawa ibu hana.Arra betul-betul teruja dengan rumah hana. Ruang tamu yang luas. Keadaan yang tak bising. Ada piano pula. Sangat mewah.
"Arra.." panggil hana
"Ye ?" Arra menyahut
"Lama ke kau tunggu ?" Soal hana
"Baru je.." arra membalas.
"Okay. jom" hana mempelawa arra.
"Kita nak kemana ?" Arra
"Ouh.. aku ingat nak beli baju gaun baru. Sebab semua gaun aku dah lama" kata hana. Beruntung la jadi anak orang kaya.
"Okay. Aku teman" kata arra.Mereka dihantar ke shopping mall oleh pemandu peribadi hana. Tiba sahaja di mall, mereka terus ke butik yang mahal dan terkenal. Arra menjadi rambang mata kerana gaun di situ semuanya cantik-cantik belaka. Tapi arra takkan mampu untuk membelinya.
Arra hanya ikut sahaja kemana hana pergi.
"Hmm.." hana mengeluh
"Kenape ni ?" tanya arra
"Gaun kat sini lawa sangat. Aku tak tau nak pilih yang mana satu." Hana mengeluh lagi.
"Nak aku tolong pilihkan ?" Arra ingin menolong hana.
"Bagus jugak tu." Hana kembali gembira.Arra sibuk mencari baju gaun yang tercantik untuk sahabatnya supaya sahabatnya nampak cantik dan ayu. Pencariannya terhenti bila arra terlihat baju gaun yang cantik edisi terhad. Dengan pantas arra memanggil hana ke arah gaun itu.
"Tengok gaun ni. Lawa kan" kata arra teruja.
"Waaa.. cantiklah.. pandai kau pilih" hana turut teruja.
"Kau cuba la dulu." Kata arra
"Okay. Kau tunggu sini tau" hana sangat gembiraHana menuju ke fitting room. Arra pula masih jalan-jalan di dalam butik untuk mencari baju. Tiba-tiba arra terpandang satu gaun putih yang bermanik. Gaun itu nampak simple. Tapi sangat cantik. Arra terasa ingin membeli. Arra menhampiri gaun itu. Tanpa arra sedar, hana telah keluar dari fitting room dan menghampiri arra.
Arra mengeluarkan dompetnya bagi melihat jumlah duit yang ada. Hana hanya memerhatikan arra. arra mengeluh kecil kerana dia kekurangan duit untuk membeli gaun tu. Hana rasa simpati
"Arra" hana memanggil
"Eh hana. Bila kau keluar ni ? Aku tak perasan pon" arra pelik tiba-tiba hana di belakangnya..
"Baru je. Jom. Aku nak bayar ni." Pelawa hana.
"jom" arra balas ringkas.
"Eh kejap. Kau taknak beli ke ?" Soal hana
"Tak. Sebab gaun lama aku masih cantik lagi" kata arra. Arra bukan lah berasal dari keluarga yang kaya.
Kemudian mereka menujuk ke kaunter untuk membayar gaun itu.Selesai membayar, mereka menuju ke sebuah restorant untuk makan petang.
"Tak sabarnyaaa nak pakai baju ni" hana teruja.
"Mesti kau paling cantik nanti. Kan.." kata arra
"Eh kejap. Aku nak ke tandas" kata hana
"Okay. Nak aku teman tak ?" Tanya arra
"tak apa. Kau tunggu sini. Jaga meja." Kata hana
"Okay la kalau mcm tu" kata arra.Hana mengambil beg gaunnya. Baru sahaja hendak pergi, arra memanggilnya.
"Hana." Arra
"Ye" hana
"Kenapa kau bawak beg baju sekali ?" Tanya arra.
Hana terdiam seketika
"Ouh.. aku nak cuba lagi sekali" kata hana.
"Tak kotor ke nanti ?" Tanya arra.
"Tak apa. Kotor boleh dicuci. Aku pergi dulu" kata hana lalu terus ke tandas. Arra hanya menunggu di restorant itu.-30 minit kemudian-
Arra masih lagi menunggu hana yang belum kembali dari tandas. Kemudian dia ternampak hana dari jauh sedang melambai-lambai tangannya. Arra membalas lambaian itu dengan senyuman. Sebaik sahaja sampai, hana duduk di meja.
"Lamanya kau ke tandas." Kata arra
"Lama ke ? Maaf" balas hana
"Tak apa. Aku cuma risau." Kata arra
Hana hanya tersenyum sumbing.Tiba-tiba arra terpandang beg gaun hana. Beg itu nampak pelik.
"Hana" arra
"Ye" hana
"Kenapa dengan beg baju kau tu. Nampak pelik." Kata arra.
"Pelik ? Mana ada. Biasa je" balas hana
"Iye. Nampak macam kembung sangat" kata arra
"Ouh.. tadi kan aku cuba gaun tu, aku malas nak lipat jadi aku sumbat je" balas hana
"Eh rosak lah nanti. Sini, aku lipatkan." Pelawa arra
"Tak apa. Aku selalu macam ni" kata hana
"Ye laa" kata arraKemudian mereka memesan makanan kerana sudah sangat lapar
- - - - - - - - -
-Di rumah arra-
Arra sedang mencari baju gaun yang sesuai untuk dipakai esok. Tapi tiada. Yang ada hanyalah baju gaun yang sudah lama dan lusuh dan tak sesuai untuk ke majlis hari jadi. Kemudian arra melemparkan dirinya ke ke katil. Tiba-tiba hana menghubunginya.
Tutt..tut...
"Hello hana" arra
"Kau buat ape tu" hana
"Tak ada apa-apa." Arra
"Biar aku teka.. kau tengah cari baju gaun kan" hana
"Macam mana kau tau ?" Arra
"Hahahaa. Entah aku teka je" kata hana
"Hahahaha apalah kau ni." Kata arra
"Apa kata, esok aku gi rumah kau" kata hana.
"Eh.. tak payah la.. kau tak selesa nanti" kata arra.
"Kalau mcm tu, kau kene ke rumh aku" kata hana
"Eh. Haa.. yela2" kata arra.
Tiba-tiba talian terputus. Rupanya baterinya telah habis.Kemudian arra masuk tidur..
YOU ARE READING
Arigatou For Everything.. [COMPLETE]
RomanceHana dan Arra bersahabat baik sejak kali pertama berjumpa. Persahabatan ini terjalin dengan erat dan mesra sehinggallah meliesa iaitu bekas kawan baik hana sejak tadika muncul bagi meleraikan persahabatan di antara hana dan arra. Adakah usaha meli...