bab 8

68 7 0
                                    

Percutian selama 3 hari 2 malam sangat menyeronokkan. Cepat betul masa berlalu, kini tibalah hari terakhir untuk mereka bercuti. Esok mereka akan pulang.

Mereka disuruh oleh ibu hana untuk mengemas barang kerana sebagai persiapan awal.

"Alaa.. kenape cepat sangat masa berlalu. Tak puas lagi ni. Nak mandi lagii >w< " kata hana merungut seperti kanak kanak.
"Ala tak ape la. Tahun depan kau pergi lagi." Kata arra cuba memujuk hana.
"Eh ha'ah la. Aku lupa. Hehe" kata hana.
"Nasib baik la aku ade kenangan kat sini" kata arra sambil tersenyum sinis.
"Eh ? Kenangan ape ?" Kata hana kepelikan.
"Ni la kenangannya." Kata arra sambil mengeluarkan gambar hana yang sedang tidur.

Sebaik sahaja melihat gambar itu, hana terkejut.

"Woy.. bak sini gambar tu balik" kata hana sambil cuba merampas gambar itu dari tangan arra.
"Kalau nak.. kejar la aku, si kaki pendek !" 😂Kata arra sambil berlari.
"Hello ? Ni hana tau. Pantang dicabar !" Kata hana yng sudah sedia untuk mengejar arra.
"Catch me.. if you can.." kata arra dengan nada berlagak.
"Sure i can" kata hana terus berlari bagi mendapatkan gambar itu kembali.

Hana berlari mengejar arra keliling bilik itu. Sehinggakan lantai bergegar disebabkan mereka.

"Ehem!"

Tanpa mereka sedar, ibu hana sedang berdiri di hadapan pintu bilik mereka. Mereka berdua berhenti berlari sebaik sahaja terlihat ibu hana di pintu.

"Dah siap mengemas ?" Kata ibu hana.
"Um.. eh mama.. b-bila masuk ? Hehe" tanya hana tergagap-gagap.
"Baru je. Sebab si kembar ni bising sangat sampai ke bilik mama boleh dengar tau." Kata ibu hana.
"Ops.. sorry, ma" kata hana malu-malu.
"Dah dah. Cepat siap. Papa nak belanja kita makan BBQ malam ni kat tepi pantai" kata ibu hana.
"Yesh !! Okay mama " kata hana kegembiraan.

Ibu hana tersenyum dan berlalu pergi meninggalkan 'si kembar'. Disebabkan terlalu gembira mereka tak tahu nak pakai baju apa.
Akhir sekali, mereka memilih untuk memakai baju bercorak bear berwarna merah yang mereka beli bersama bulan lepas.

- - - - - - - - -

-Malam itu-

Di tepi pantai, ibu bapa hana menghidupakan arang untuk BBQ.
Hana dan arra berjalan menuju ke arah ibu bapa hana.

"Wah.. dah macam real twins korang berdua ni" kata ayah hana.
"Tu la kan. Semuanya sama" kata ibu hana.
"Ehehehehe.. comel tak :3" kata hana meminta pujian.
"Comel.." kata ibu hana.
"Kamu berdua pergi la main dulu. Papa nak hidupkan api dulu." Kata ayah hana.
"Okay papa." Kata hana.

Hana dan arra duduk di batang pokok yang agak berjauhan dari ibu bapa hana. Mereka berdua merenung bintang. Mereka berdua menyukai bintang.

"Bintang yang berkelipan waktu malam.. memang cantikan.." kata arra. Hana hanya mengangguk.
"Hana.. aku nak tanya boleh ?" Kata arra.
"Kalau kau tanya soalan yang sama macam hari tu, aku tak nak kawan kau" kata hana memberi amaran awal-awal.
"Bukanlah.. aku nak tanya. Selama kita berkawan ni, kau anggap aku ni sebagai ape ?" Kata arra.
"Aku anggap kau macam bff dan lebih dari tu. Kau dah macam family aku. My big fat sister😂" kata hana sambil ketawa. Arra juga turut ketawa.
"Tapi.. kenape kebelankanga ni kau macam lain. " tanya hana.
".. maksud kau.. ?" Tanya arra.
"Cara kau cakap.. macam.." belum sempat hana habiskan ayatnya, arra mencelah.
"Macam ?" Arra kepelikan..
"Eh.. tak apa la. Lupakan je." Kata hana. Kini arra pula yang pelik dengan peragai hana.

Tanpa mereka sedar, ibu hana datang dan duduk di antara mereka berdua.

"Rancak berborak. Borak pasal ape ?" Tanya ibu hana.
"Borak pasal kitaorang la" kata hana.
"Mama nak pesan ni, kawan.. berlambak kat luar sana. Pilih je. Tapi.. sahabat.. umpama muntiara putih dalam pasir pantai. Susah nak cari kan ?. Dalam dunia ni, ada dua jenis sahabat. Yang petama, sahabat talam dua muka. Mase senang ade, mase susah hilang. Yang kedua, sahabat sejati yang ada masa susah dan senang. Di setiap tangis dan tawa. Ingat satu benda ni.. sahabat sejati, tak pernah berubah hati. Walapun musim silih berganti. Hargai sahabat kita.. selagi dia masih ada.." kata ibu hana memberi nasihat kepada mereka berdua.

Keadaan menjadi sunyi seketika. hana dan arra diam membisu.

"Dah la. Mama nak tengok papa kamu tu. Kamu berdua, pergilah kutip kulit kerang. Mane tau boleh barang yang paling berharga." Kata ibu hana sambil berlalu pergi.

"Jom" kata hana.
"Jom ?" Tanya arra.
"Kita pergi kutip kulit kerang" kata hana. Arra tersenyum dan mengagguk.

Mereka berdua pergi ke gigi pantai dan mulakan operasi mecari kulit kerang.
Gigih betul mereka mencari kulit kerang. Sempat lagi mereka ketawa dan berborak. Banyak kulit kerang yang mereka kutip.

"Banyaknye kau kutip" kata hana teruja.
"Kau pon banyak jugak. Kau nak buat ape banyak-banyak ni" kata arra.
"Aku.. aku.. aku.. aku nak buat koleksi. Buat buku skrap. Hehe" kata hana.
"Ouh.." kata arra.

Banyak juga mereka kutip sehingga separuh baldi.

Kemudian ayah hana memanggil mereka.

"Hana.. arra.. makanan dah siap. Mari makan" kata ayah hana.
"Okay papa" kata arra.
"Eh ? Arra.. ape kau cakap ?" Hana kepelikan.
"Aku.. aku cakap ape.." kata arra seolah olah tiada apa apa berlaku.
"Aku.. kau.. kau cakap 'papa' tadi" kata hana.
"sorry hana.. aku tak sengaja tadi.." arra memohon maaf.
"Pfft hahahahah xD. Aku tak marah la. Lagipon.. aku lagi suka." Kata hana. Arra menarik nafas lega. Mereka berdua menuju ke arah ibu bapa hana.

Dari jauh ibu bapa hana hanya melihat telatan si kembar. Pada mulanya, mereka juga terkejut kerana tiba-tiba arra menyahut 'papa'.

"Seronok betul tengok gelagat budak-budak tu." kata ayah hana.
"Yela kan. Walaupun baru setahun kenal, dah rapat macam adik beradik" kata ibu hana menyokong suaminya.
"Saya harap sangatlah arra tu tak macam melliesa" kata ayah hana dengan nada risau
"Tak nak lah cakap pasal budak melliesa tu. Menyampah betul" kata ibu hana.
"Haih.. yelah.." kata ayah hana.

Hana dan arra duduk berhampiran dengan ibu bapa hana. Ibu hana menghulurkan ayan yang sudah di bakar kepada mereka berdua.

"Arra, seronok tak ?" Tanya ibu hana.
"Seronok aunty." Kata arra.
"tak payah la panggil aunty uncle lagi. Guna je mama papa. Macam hana." Kata ibu hana.
"Tapi.. yg td tu, saya tak sengaja." Kata arra.
"Kamu tu dah macam anak kami dah. Guna je mama papa." Kata ayah hana.
"Kau kan dah jadi kakak aku yang gemuk lagu gendud xD" kata hana mengusik arra. Arra mencubit pinggang hana kerana hana berkata sedemikian. Hana menjerit kecil. Suasana makan tepi pantai sangat meriah.

- - - - - - - -

Selepas makan, mereka bersama-sama mengemas tikar dan segala peralatan lain.

"Hana, aku ade bende nak bagi kau ni" kata arra secara tiba tiba.
"Kau nak bagi ape ?" tanya hana sambil memandang arra.
"Tutup mata dan hulurkan tangan kanan kau" kata arra.
"Okay." Hana menghulurkan tangan kanan dan menutup matanya.

Hana dapat merasakan ada sesuatu yang bermain di tangannya. Seperti sesuatu yang keras.

"Okay dah. Boleh bukak mata" kata arra. Secara perlahan lahan hana membuka matanya. Rupanya, bende keras yang berada di tangannya ialah gelang kulit kerang.

"Cantiknya.. kau buat ke ?" Tanya hana teruja.
"Mestilah.. penat tau nak buat. Kulit kerang tu asyik pecah je" kata arra.
"Cantik. Tapi.. kau macam tiru idea aku je." Kata hana sambil membelek gelang itu.
"Idea kau ?" tanya arra.
"Aku pon ade jugak buat gelang kat kau. Ni." Kata hana kemudian dia mengeluarkan gelang kulit kerang dari poket bajunya.

Arra terkejut. Macam mana hana pon boleh terfikirkan nak buat gelang. Hana mencapai tangan arra dan memakaikan gelang itu di tangan arra.

"Memandangkan kita berdua buat gelang ni dan kita hadiahkan sesama sendiri.. apakara kita jadikan gelang ni sebagai tanda persahabatan kita" kata hana.
"Bagus jugak idea kau. Kita janji jangan bukak atau hilangkan gelang ni tau.. janji ?" Kata arra sambil menghulurkan jari kelingkingnya. Hana tersenyum sambil memyilangkan jari kelingkingnya dengan jari arra.
"Janji.." kata hana.

"Pinky promise ?" arra
"Pinky promise " hana.

Gelang yang menjadi tanda persahabatan mereka.. di bawah bulan dan bintang yang menjadi saksi persahabatan mereka.. semoga hubungan persahabatan ini.. kekal selamanya..

".. sahabat sejati..

.. takkan pernah berubah hati..

.. walaupun musim.. silih berganti .. "

_______________________________________

Dah lama tak buat 'pinky promise' with my twin. Rindunyaa kat dia.. (இ﹏இ'。)

Arigatou For Everything.. [COMPLETE]Where stories live. Discover now