GKBI 04

8.5K 372 2
                                    

Malam itu . .

Fauzi sedang duduk di luar rumah . Tumpuannya asyik dengan pandangan bintang di langit malam. Fikirannya asyik terfikir akan rakan barunya . Wajahnya seakan seseorang yang amat dia kenali . Seorang yang pernah dia cintai dan sayang.

Tapi sayang hubungan mereka tidak lama dan tidak seperti yang mereka rancangkan.

" Nadzirah . " nama Aimin disebutnya tanpa sedar .

Firdaus yang baru selesai mendirikan solah isyak keluar mendekati abangnya . Bahu abangnya disentuh . " Hoi , apa cerita ?"

" kau firdaus . Solat dah ?"

" Dah . Baru je . "

Firdaus menarik kerusi untuk memberi ruang kepadanya untuk duduk di sebelah abang sulungnya .

" Aku nak tanya kau ni . "

Fauzi mengganguk . membenarkannya . Tumpuannya masih melekat pada bintang - bintang .

" Siapa Nadzirah ? Gadis baru kau ke ? " soalnya . Sebenarnya Firdaus terdengar abangnya menyebut nama Nadzirah tanpa sedar .

" aku tengok kau gembira semacam . Siapa perempuan bertuah tu ?"

" sibuk la kau . " kepala Firdaus ditolaknya .

" Eleh , kau tu dah tua bang . Kalau dah terpaut kau pergi ajelah kejar dia . Lambat , orang lain kebas . "

" susah ."

Firdaus ketawa kecil . " Apa yang susah ? Kau kan hensem mesti dia nak . "

" kau masih kecil , untuk semua ni . Dah pergi buat kerja sekolah . Homework aku siapkan ! Walaupun kau adik aku , kau juga pelajar aku faham ? " tegasnya .

" Alah , berkira la kau ni . "

" Itu amanah aku . Dah pergi sana . Aku beritahu mak kau main-main dalam kelas . " ugut Fauzi sambil menjentik telinga Firdaus yang cabang itu . Hehee .

" Kejap lagi aku buat la . Kerja kau lama lagi ke , bang ? Dah sebulan kau kat sekolah aku tapi masih tak dapat bukti . "

" Entah la . Aduan yang aku terima macam ada kesilapan . Rasanya cuma helah . " kata Fauzi memberi andaian .

" helah ?"

" ya , macam menipu pihak polis dengan melaporkan kes ni walaupun sebenarnya betul terjadi . " 

" Tapi dah 10 hari berlalu , budak tu masih tak dijumpai . Sampaikan ibu bapa dia terima hidmat kaunseling . Tak akan la itu semua hanya helah ."

" macam mana kalau budak perempuan tu diculik ?" Fauzi memandang Firdaus .

Firdaus menggeleng , masih tidak dapat mentafsir apa yang tersimpul didalam kotak fikiran abangnya .

Fauzi tergelak kecil . Belakang adiknya ditepuk berkali-kali . " Sudah lah ini kerja aku . Masuk dalam siapkan homework . " arahnya .

" yala . "

---------

Sebuah fail berwarna coklat diletakkan di atas meja di ruang tamu . Aku sedang berpeluk tubuh sambil menyandarkan badan pada permukaan sofa . Fail itu aku renung lama kemudian jatuh pada wajah papa  dan prof zulaikha .

Gadis Kuliah Bakal Isteriku Where stories live. Discover now