GKBI 23

6.2K 313 12
                                    


" Tolong batalkan pertunangan kami , pakcik . " aku merayu sehabis - habisnya tanpa menghiraukan kehadiran Firdaus di sisiku yang asyik memandangku .

Lagi sekali , Encik Zamri buntu dan mengeluh . Selepas anaknya , bakal menantu dia pula . Apakah alasan kali ni ?

" Pak cik bukan tak nak bantu . Pak cik tak boleh . Semuanya ada pada Aimin . Aimin yang setuju , pak cik tak boleh buat apa . "

" Tapi , masa tu saya tak tahu akan dikahwinkan . Kenapalah aku bodoh sangat . " Aku memegang kepalaku dengan kedua - dua belah tanganku .

" yang kau over action kenapa ? Kahwin je kot . " Firdaus akhirnya bersuara .

Bersuara perkara yang aku rasa nak tumbuk muka dia .

" kahwin je kot ? Bukan kau pun tak nak ke kita dikahwinkan ? " aku memandanya tajam . Apa jenis soalan dia ni .

Firdaus terdiam .

" Mak cik bukan nak ganggu . Tapi , Dato tahu Aimin ke sini ? "

" Tak . Saya lari senyap - senyap . Kalau saya beritahu memang tak la papa nak beri saya keluar . Lebih baik saya terkurung dalam bilik gelap saya . Tak akan ada orang boleh ganggu . Lagi pun saya sekejap je datang sini , nak bincang hal ni lah . Saya minta jasa mak cik dan pak cik jangan beritahu papa saya . "

Suami isteri itu memandang sesama sendiri seperti bertanya antara satu sama lain . Kedua - dua mereka mengganguk bersetuju . Aku tersenyum dengan nafas lega .

" sebelum balik . Aimin bersihkan diri dulu ye ? Kotor sangat mak cik tengok . "

" Tak perlu susah - susah . Saya melawat kubur arwah mama . Biasalah jatuh pula masa turun keluar daripada tingkap . " aku ketawa dihujung bicara.

" kubur arwah mama Aimin ? "

Aku mengganguk . Dah kenapa pula mak cik ni terkejut semacam ? Fikir aku hantu ehh . . apalah

" Mama Aimin bukan Datin Zulaikha ? "

" layak ke dia dipanggil mama . " aku berbisik perlahan sebelum membalas pertanyaan Ibu Firdaus . " Tiri je , mak cik . "

" Maaf , mak cik tak tahu . "

" kenapa pergi seorang diri ? Kan bahaya luar sana . " kata firdaus marah kepada aku.

" sebelum ni aku pergi seorang , okey je . Tak pernah kena culik pun . " aku membalas biadap . Lantak lah .

Mungkin mereka akan tarik balik pertunangan ni lepas lihat peragai sebenar aku ? Hahaa ni yang syok ni .

" Amboi kau , mulut tu . Kalau betul kena culik macam mana ? Aku juga yang resah nanti . "

Aku terkedu . Telinga aku salah dengar ke tadi ? Dia resah tentang aku ? Kenapa pula dia nak resah ? Sepatutnya papa yang resah akj hilang kena culik . Apahal pula dia nak ikut berdrama pula .

Aku ketawa menghilangkan rasa kekok . " Tipu sangat lah . Jangan buat lawak la . "

" kita kahwin . " lagi sekali aku terkedu atau lebih kepada terkejut sekarang .

Apa ?

" kau demam ke ? Mak cik , saya rasa anak mak cik tak cukup tidur ni . " lagi sekali aku menghilangkan kekok .

" Aku serius . Ayah , Firdaus tarik balik . Firdaus akan kahwin dengan Aimin . "

Weii . . weii , apahal pula tarik balik ?! Aku tak nk kahwin dengan bersuamikan lelaki muda macam dia . Aku lebih tua kot . Takkan nak panggil dia abang sedangkan dia tahap adik bagi aku . Huwaaa . . why ? Why ????

Gadis Kuliah Bakal Isteriku Where stories live. Discover now