GKBI 05

8.1K 334 4
                                    


Aku menghantar Mak Imah di bilik tidurnya yang berdekatan dengan bilikku . Sejak papa ke luar negara atas tugasan kerja , Mak Imah la menemani aku . Aku memang tak benarkan Mak Imah tidur di bilik orang gaji , walaupun status dia orang gaji . Itu bagi orang lain . Bagi aku status tu tak penting . Mak Imah aku dah anggap macam Mak angkat aku sendiri .

" Mak Imah masuk la tidur , tak apa baju sekolah semuanya Aimin dah buat . Mak Imah rehat la . " arah aku lembut .

Baru aku hendak pergi . Nama aku dipanggil . Aku berpaling kembali memandang mak Imah . Mak imah menepuk katil , lembut memberi isyarat supaya aku duduk disebelahnya .

Aku pergi , seperti yang diminta .

" kenapa mak imah ? Sakit ." soal aku rasa tidak selesa .

Dia menggeleng tidak .

" cik Aimin jangan kasar macam tu lagi ye ? Pada papa cik . Lebih lagi , mama cik Aimin . " pintanya sambil mengusap pipiku .

" Prof Zulaikha bukan mama Aimin . Dia sepatutnya beruntung , Aimin masih hormat dia sebagai cikgu . " aku mengawal nada amarahku .

" Kalau Puan Aisyah masih hidup , mesti dia sedih . " sayu suara Mak Imah . Rambut aku dibelai lemah .

Air mata mula bertakung disaat nama mama disebut Mak Imah . Memang , memang aku rindu mama . Setiap hari aku ingat apa mama buat pada aku setiap pagi , petang , waktu aku balik kuliah . Tapi sekarang , dah tak ada . Semuanya Mak Imah yang lakukanb, sebab itu aku sayang mak Imah seperti ibu aku sendiri . Dialah pengganti mama , bukan perempuan tu .

" Mama dah tak ada Mak Imah , dah tak ada . Mama tak akan tahukan Aimin buat papa macam tu , kan ?" aku bersuara dengan suara yang serak sambil air mata mula membanjiri . Aku tidak dapat menahan lagi .

" Siapa cakap mama tak tahu . Mama cik Aimin , sentiasa ada dalam memori ingatan dan diri cik Aimin . Walaupun Puan Aisyah tak nampak kelakuan Aimin , tapi Allah di atas sana lihat semuanya dengan jelas ."

" Aimin tak suka prof Zulaikha kahwin dengan papa . Dia rampas tempat mama ! " aku menangis lagi . Kini , memang aku tidak dapat menahan . Air mataku turun tanpa henti .

" macam mana perasaan Aimin , bila ada mama baru ? Papa tak pernah tanya Aimin suka atau tak ! " sambungku .

Mak Imah menarikku dalam dakapannya . " cik Aimin kena ingat , selama ni papa Cik Aimin berusaha untuk ceriakan cik Aimin kembali . Tapi , cik Aimin pernah tanya , pernah tahu apa perasaan papa apabila tiada wanita yang menjaganya . Selama ni mama Cik Aimin la ada disisi setiap kali dia perlukan dorongan dan pertolongan . Encik Asyraf juga perlukan seseorang sama macam Cik Aimin perlukan mak Imah . "

Mak Imah melepaskan pelukannya , kami saling berpandangan . Mak imah memberi senyuman ikhlas , air mataku dikesat kemas olehnya .

" setiap orang perlukan tempat untuk mengadu . cik Aimin pun macam tu kan ? "

Aku mengganguk . lemah .

" Tapi , Aimin tetap tak boleh terima dia . . "

" Cuba . Jangan perasaan marah tu kuasai cik Aimin . Cik Aimin adalah ketua , jadi kawalnya . Cuba lihat dari sudut yang lain tentang Puan Zulaikha . "

Gadis Kuliah Bakal Isteriku Where stories live. Discover now