#43

5K 151 0
                                    

"Dulu apa, nak?" Lembut suara Mak Tiha bertanya.

"Arwah abang Farish pernah kata dekat Afie." Ujar Afiena.

"Apa dia?" Tanya Arianna pula.

"Abang pernah pinjam duit along RM30,000 untuk sara family kita. Mak tahu kan dulu betapa susahnya keluarga kita? Sampai abang kahwin dengan akak pun along tu masih kasihan kan abang bagi pinjam duit untuk perkahwinan abang dan akak." Kata-kata Afiena tergendala.

Malah, disambungnya dengan tangisan yang sudah bercucuran di kelopak matanya.

"Afie, cerita lagi." Adam mulai besuara. Walaupun ada sedikit kegentaran dalam hatinya, dia tetap berani untuk bersuara di hadapan isterinya.

Afiena mengerling Adam.

"Punca abang accident bukanlah sebab ketidaksengajaan. Semua ni telah dirancang." Ujar Afiena sambil menangis lagi. Lebih teruk.

"Dirancang?" Encik Amer faham tetapi dia bagaikan tidak percaya.

"Abang tak dapat nak bayar hutang, mak. Along tu yang rancang untuk bunuh abang. Semua ni bukan salah Arie mak." Afiena terus mendapatkan dakapan ibunya.

Mak Tiha terkelu. Dia hanya mampu menangis. Tangisan menyesal dirinya.

"Macam mana Afie tahu?" Hanif bersuara.

"Dekat hospital haritu." Jawab Afiena.

Flashback*

"Dia dah mampus?" Tanya along tersebut.

"Sudah boss!" Serentak 5 orang anak buahnya memberi respon.

"Bagus padan muka dia. Aku baik sangat sampai dia pijak kepala aku! Lama aku tunggu sampai dia lupa hutang dia yang menggunung tu!" Along tersebut kelihatan masih marah.

Flashback tamat*

Hanif mengangguk tanda faham.

"Dia bunuh abang. Sama macam kau bunuh adik Diana!" Kasar ayat Afiena sambil menundingkan jari telunjuknya ke arah Adam.

"Takkan Afie tak boleh nak maafkan Adam? Benda dah lepas, lepaskan saja lah Afie. Akak berharap, akak pun dapat reda apa yang berlaku ke atas abang Farish." Pujuk Arianna.

Namun, pada ketika itu dia tidak dapat mengawal perasaannya. Dia tetap dengan tangisannya. Andai saja Farish tidak berahsia dengannya, mudah untuk dia uruskan segala hutang yang ada.

"Betul apa kata Arianna. Sabar ye, Arianna." Sokong Hanif.

Arianna senyum kepada Hanif. Arianna memberi isyarat kepada Ariena. Ariena mengangguk tanda faham.

Ariena bergerak mendapatkan Afiena dan juga Adam. Tangan Afiena dan tangan Adam dipegang erat oleh Ariena lalu tangan mereka disatukan.

"Aunty, uncle. Mama suruh aunty dengan uncle berbaik. Jangan gaduh. Tak baik. Papa pula cakap nanti family kita jadi tak best bila aunty dengan uncle gaduh." Ucap Ariena sambil mempamerkan wajah comel kepunyaannya.

Afiena memandang Adam. Begitu juga dengan Adam. Dia menatap mata hazel isterinya dengan begitu dalam.

Namun tiada satu pun kata-kata yang diungkapkan oleh mereka berdua. Ego!

"Afie, Adam. Cuba kau orang bayangkan kalau arwah abang Farish tahu yang kau orang bergaduh sekarang ni. Mesti dia sedih sangat." Mak Tiha juga mencuba sedaya upaya untuk membaik pulih hubungan anak dan menantunya.

Without You, With Him | Wattys2016Where stories live. Discover now