#6

7.7K 249 0
                                    

"Rina oh Rina!" Jerit Mak Tiha dari hujung bilik.

"Rina, aku panggil kau ni!" Kali ini jeritan Mak Tiha lebih nyaring.

"Mana budak ni? Buat sakit tekak aku je menjerit." Geram pula Mak Tiha.

"Mak, apa bising-bising ni?" Tegur Afiena.

"Mana kakak ipar kau? Penat aku terpanggil-panggil dia dari tadi." Marah Mak Tiha.

"Mak buat lawak apa ni? Akak kan hantar anak dia pergi sekolah." Afiena tergelak terbahak-bahak.

Mak Tiha bengang.

"Kau tolong mak masak nasi boleh?" Tanya Mak Tiha seraya menukar topik.

"Boleh je mak, sikit je tu." Afiena ketawa lagi.

"Eh Adam, duduklah minum dulu. Mak ada buat air teh tu." Pelawa Mak Tiha.

"Patutlah saya cari isteri saya ke hulu ke hilir tak jumpa. Dekat dapur rupanya." Adam ketawa.

"Kenapa? Rindu dah?" Afiena menyakat suaminya.

"Apa punya soalan lah kau ni, Afie. Dia laki kau, mestilah rindu." Mak Tiha mencelah.

Adam ketawa.

"Orang saja je nak sakat." Afiena turut ketawa.

"Ayah kerja?" Tanya Adam.

"Iye." Jawab Mak Tiha sepatah.

__________

Kedengaran suara daripada kereta sedang mengehon.

"Dah kenapa kereta ni?" Arianna terkejut.

"Arianna, masuklah. Saya hantar awak pulang." Pelawa Hanif.

"Hanif rupanya." Hati Arianna bermonolog.

"Takpelah rumah dekat je." Kata Arianna dari luar kereta tersebut.

"Sekali sekala boleh lah kan saya nak tolong awak ni? Satu jalan juga hantar awak lepastu terus pergi tempat kerja saya." Terang Hanif.

"Tapi..." Arianna tak dapat menghabiskan kata-katanya.

"Masuk cepat. Awan dah mendung." Hanif memotong kata-kata Arianna dengan lajunya.

Arianna akur.

"Awak tak penat ke hari-hari hantar, jemput Arie ke sekolah jalan kaki?" Hanif membuka bicara.

"Tak, saya dah biasa." Jawab Arianna.

"Tapi saya kesianlah tengok awak." Kata Hanif pula.

"Apa yang kesiannya? Lagi buat saya sihat adalah. Alang-alang bersenam sekali." Arianna mulai rimas.

"Banyak songeh betul lah dia ni." Ujar Arianna di dalam hati.

"Yelah, ada betulnya juga apa yang awak cakap." Hanif mengalah.

Arianna diam saja di dalam kereta sepanjang perjalanan balik ke rumahnya.

Hanif juga begitu. Radio saja yang dari tadi memang tidak berhenti membebel.

"Ok dah sampai." Kata Hanif.

"Terima kasih Hanif." Ucap Arianna sambil tersenyum.

"Lain kali boleh lah saya hantar awak lagi kan?" Hanif memang mengambil kesempatan betul!

"Tak payah. Dah gerak cepat. Kang lambat masuk kerja, bos marah padan muka!" Arianna bergurau.

"Siapa nak marah saya? Bos mana pula yang nak marah saya? Saya lah bos. Lambat ke cepat itu suka hati saya. Kata Hanif dengan riaknya.

"Heh." Arianna ketawa.

"Oklah saya gerak dulu. Bye." Hanif melambai-lambaikan tangannya.

__________

"Kenapa pagar kunci ni? Alahai." Desis hati Arianna.

"Mak, Rina dah balik." Arianna mengetuk mangga tersebut berulang-ulang kali.

"Afie, akak dah balik. Buka lah pagar ni." Arianna sedikit menjerit.

"Kejap kak, Afie nak ambil kunci." Jerit Afie dari dalam bilik.

Without You, With Him | Wattys2016Where stories live. Discover now