Rahsia

5K 302 22
                                    


  " Ayah, ayah tak apa apa ke ?"- Hakim bertanya kepada bapanya, Dato Zaiful yang kelihatan runsing memikirkan hal kerja di meja kerjanya. Walaupun berada di rumah, seakan akan masih di pejabat kerana kerja yang tidak sudah. Kebelakangan ini Hakim seringkali melihat ayahnya itu tidak makan dan selalu gelisah akan sesuatu. Seperti dia merahsiakan rahsia yang besar.

" Tak, ayah tak apa -apa Hakim "- Dato Zaiful cuba untuk senyum namun seakan akan tidak boleh. Hakim dengan penuh kasih sayang mengurut bahu ayahnya itu dan berselawat sedikit-semoga dipermudahkan urusan ayahnya. Dia mungkin tidak selalu jumpa dengan ayahnya sendiri kerana Dato Zaiful sering kali sibuk hingga kadangkala tiada masa bersama keluarga. Namun Hakim tahu, ayahnya sentiasa berusaha untuk pulang ke Malaysia demi berjumpa dengan keluarga tercinta. 

" Ayah tahu kan, ayah boleh cerita masalah ayah dengan Hakim?. Hakim dah dewasa ayah, kalau tentang urusan syarikat mungkin Hakim boleh tolong -" jelasnya dengan nada yang lembut.

Dato'Zaiful hanya mengangguk perlahan. Di dalam hatinya dia tidak mahu melibatkan Hakim di dalam urusan hidup dan mati dalam permasalahan masa lampaunya. Tetapi dia tidak boleh berahsia begitu lama. 

" Hakim, ayah nak beritahu kamu sesuatu. Ayah nak kamu dengar  sampai habis .- "-kata Dato Zaiful dengan nada yang serius.

Hakim keliru namun dia mengangguk tanda setuju.

" Semua yang ayah ceritakan ini, mama kamu tak tahu. -"

" Ayah ini , serius sangat. Cuba cerita dulu -"

Dato Zaiful menarik nafas perlahan dan mula bercerita-

" Kamu tahu Hakim, sebelum ayah jumpa dengan mama - ayah.... ayah ada terlanjur dengan perempuan lain -" 

Setelah mendengar pengakuan ayahnya itu, Hakim kaku. Dia tidak tahu untuk memberikan reaksi yang bagaimana.

" Kami berdua cintakan antara satu sama lain, dan...suatu hari dia kata dia mengandung. Ayah..masa itu muda, jahil - ayah tak bersedia untuk jadi seorang suami,bapa. Ayah keliru..lepas itu ayah tinggalkan dia. Ayah tahu ayah bodoh-"

" Kenapa ayah ceritakan semua ini dekat Hakim? Itu semua zaman silam ayah ,Hakim tahu ayah dah berubah sekarang ini. Ayah cintakan mama sepenuh hati ayah kan?"

" Of course, I love your mother more than anything. Cuma...bukan itu masalahnya- "

" Jadi apa?"-

" Tan Sri Kalid, Pengerusi Syarikat JFAshion ,...dia ..dia tahu tentang semua itu dan dia ugut ayah kalau kita tak berikan dia half or quater saham kita dia akan sebarkan semua kisah silam ayah -"

" APA?! Tapi ayah, itu langsung tak masuk akal. Ayah tahu kan kita mana boleh saja saja beri saham . WE all have procedures in everything. !" Hakim kemudian menaikkan suaranya sedikit tanda tidak setuju 

" Yes, I know- but dia... dia lelaki yang tiada belas kasihan . Dia cuma beri ayah dua option-" Dato Zaiful berkata . Suaranya serak menahan tangisan.

" Apa pilihan yang lagi satu" - "

" Samada berikan saham, atau Hakim kena kahwin dengan anak dia -" . Dengan itu, anak mata Dato Zaiful memandang ke arah anak kesayangannya itu.

" APAA?- Apa semua ini ayah? Hakim-..hakim tak faham. Kenapa dia buat semua ini ?"-

" Sekarang ini, dia suami kepada perempuan yang ayah pernah terlanjur . Anak itu... dia kata dia akan bunuh anak perempuan tu kalau kita tak bagi apa yang dia nak. Apa yang ayah cuba nak kata , Tan Sri Kalid dera isteri dia sendiri dan anak perempuan angkat dia. Ayah ...ayah tak boleh biarkan benda ini terjadi. Ayah mungkin dah tiada apa apa perasaan cinta dekat perempuan itu, tapi ayah .. ayah rasa terbeban. Ayah tak sempat nak tengok anak dalam kandungan itu membesar. Ayah asyik terbayangkan kesengsaraan perempuan itu , terpaksa hidup membesarkan bayi seorang diri; "- Dato Zaiful berkata sambil menangis teresak esak.

Dia, Jejaka CharmingWhere stories live. Discover now